1 812 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Renovera gamla dörrar
Står i ropet att renovera våra innerdörrar i vårt hus, tänkte samtidigt byta ut alla handtag och nyckelskyltar.
Nu när jag kollat runt efter nya handtag hittar jag bara de där handtaget fästs med genomgående skruv. Detta skapar problem då de vi har är skruvade med skruv i träet.
Hur gör man vid dessa tillfällen, hade gärna velat ha kvar dörrarna för det är gedigna trädörrar men samtidigt är de gamla handtagen slitna och tråkiga.
Tacksam för tips!
Nu när jag kollat runt efter nya handtag hittar jag bara de där handtaget fästs med genomgående skruv. Detta skapar problem då de vi har är skruvade med skruv i träet.
Hur gör man vid dessa tillfällen, hade gärna velat ha kvar dörrarna för det är gedigna trädörrar men samtidigt är de gamla handtagen slitna och tråkiga.
Tacksam för tips!
Vad är det för årgång på huset? Har du inga krav på byggnadshistoriskt korrekt tror jag att man kan byta låskistorna till den varianten som tar genomgående skruv. Det är en teknisk mycket bättre lösning.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Huset är från 60-talet så inga krav.Z ZipLock skrev:
just nu är där ju enbart exakta hål för själva handtaget och nyckeln och låskistan ser avsevärt mindre ut än nyare. Då får man borra större hål så man kommer åt för de genomgående skruvarna?
Okej, så du köpte de som var anpassade för genomgående skruvar men tog korta träskruv istället? Till handtaget blir de inga problem, då kan man ta 30mm träskruv o sen parera hålen så de är ojämna från de olika sidorna av dörren. Blir lite svårare med nyckelskylten, för där ska båda skruvarna va i samma nivå. Har dock sett 16mm träskruv så bör va lugnt. Tack för tipset!L Lutte skrev:
Du har uppfattat det korrekt, körde just ca 16mm skruv och det höll i dom åren vi bodde kvar. Ena badrumsdörren fick jag sätta om handtaget på utsidan men då var skruven väldigt nära det uthuggna hålet för roddarpinnen. Sen 2 st barn som hängde på handtaget istället för att öppna som folk gjorde inte saken bättre.D d0tnet skrev:Okej, så du köpte de som var anpassade för genomgående skruvar men tog korta träskruv istället? Till handtaget blir de inga problem, då kan man ta 30mm träskruv o sen parera hålen så de är ojämna från de olika sidorna av dörren. Blir lite svårare med nyckelskylten, för där ska båda skruvarna va i samma nivå. Har dock sett 16mm träskruv så bör va lugnt. Tack för tipset!
Men det var just bara den dörren, 4år innan jag vart tvungen att sätta om.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden