Hej!

Jag har en friggebod på tomten som jag tänkt renovera upp för att kunna ha ett löpband där inne. Initialt skulle jag ha löpbandet i källaren men takhöjden räckte inte till, och det var lite för omständigt att bila ur källaren. Men i våran friggebod finns det utrymme om jag använder hela takhöjden längs med takstolarna. Vi visste sedan innan att golvet var risigt men efter att ha tittat närmare så insåg vi att golvet bara består av någon form av hardboard (ev. oljehärdad) som ligger direkt på några få plankor. Golvet går alltså i vågor där inne. Det betyder också att golvet är väldigt löst kopplat mot grunden, lätt att ta ut med andra ord.

Våran plan är följande;
  • Riva innertak och plocka ut isolering för att kunna göra nytt tak.
  • Riva ut golv och regla upp ett nytt med isolering.
Jag är fortfarande ganska novis men tycker det är otroligt kul att bygga och läser gärna på innan jag försöker. Eftersom det är en friggebod så är det inte supernoga att allt är perfekt, men jag vill inte heller bygga någon skit som måste göras om inom 10 år. Efter att ha läst lite tror jag att man kan bygga något som följer;

Tak:
  • Skapa en luftspalt mot befintligt yttertak genom att spika läkt från insidan.
  • Sätta någon form av hardboard mot läkten, antingen vanlig masonite eller en asfaltsboard. Åsikter vilket som är bäst att välja?
  • Isolera med mineralull/stenull mot skivan.
  • Plasta/montera ångspärr? (Här behöver jag input om det behövs eller ej. Det kommer bli fuktigt i rummet, men samtidigt kommer jag ha fönstret och dörren öppen för ventilation, minst en fläkt riktad mot mig och ev. köra med avfuktare efter passet för att få ner luftfuktigheten så fort som möjligt).
  • Montera innertak
Golv:
  • Bygga en ram som jag fäster i syllen eller som får vila på egna plintar. (Bör jag använda NTR-A-klassat virke till detta eftersom det är under huset där det kan vara fuktigt?)
  • Montera reglar med cc60.
  • Spika fast en bräda (typ 22x95) under reglarna.
  • Lägga oljehärdad hardboard mot brädan.
  • Isolera.
  • Lägga golvspånskiva.
  • Lägga ett innergolv av lämplig sort.
Har jag missat något väsentligt? Jag är lite osäker på hur jag missat någon vindpapp eller ångspärr någonstans? Kan man göra det simplare eller är det lagom? Det kommer som sagt tränas där inne men samtidigt vara välventilerat och finnas en avfuktare.

Har bifogat några bilder på hur det ser ut i skrivande stund.

Allt gott!
/Jonathan

Inredning av friggebod under renovering med exponerade takstolar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat golv i en friggebod med vågor, spilld isolering och en stapel isoleringsmaterial till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet golv i friggebod med vågor och hardboard, stapel av isolering och träplankor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy under en friggebod som visar golvets understruktion med hardboard och plankor ovanför grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utvändigt hög med gammal gul och grå mineralulls isolering på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väldigt ambitiöst för en friggebod, men som du säger du är villig att lägga tiden och pengarna.
Sen är det snarare 30-40-års hållbarhet på en skitbod som t ex min :crysmile:
Hos mitt ex står ett förråd från 1700-talet.

J JonathanFlod skrev:
Skapa en luftspalt mot befintligt yttertak genom att spika läkt från insidan
Se upp så du inte spikar i råsponten och perforerar takpappen eller motsv. Fäst i takstolarna.

J JonathanFlod skrev:
Sätta någon form av hardboard mot läkten, antingen vanlig masonite eller en asfaltsboard. Åsikter vilket som är bäst att välja?
Hade du bott i närheten av mig hade du kunnat fått en gäng oljehärdade masonitskivor som bara står i vägen (enligt vissa)

J JonathanFlod skrev:
Plasta/montera ångspärr? (Här behöver jag input om det behövs eller ej. Det kommer bli fuktigt i rummet, men samtidigt kommer jag ha fönstret och dörren öppen för ventilation, minst en fläkt riktad mot mig och ev. köra med avfuktare efter passet för att få ner luftfuktigheten så fort som möjligt).
Ingen ångspärr behövs i ouppvärmda/tillfälligt uppvärmda byggnader. Men håller du detta uppvärmt året runt och tillför fukt kontinuerligt så kan du sätta dit det. (Och i väggarna då, annars är det ingen mening) Nu vet jag inte hur mycket du tänkte träna, eller om du tänkte starta ett mindre gym. Men att köra med avfuktare för byggnadens konstruktions skull verkar väldigt överdrivet. Räcker gott och väl att du har korsdrag.

J JonathanFlod skrev:
Bygga en ram som jag fäster i syllen eller som får vila på egna plintar. (Bör jag använda NTR-A-klassat virke till detta eftersom det är under huset där det kan vara fuktigt?)
Fäster i syllen? Ska du ha grundmur? Om det är bjälklaget du menar med ram så blir det bra om det vilar direkt mot stödpunkter. Behöver inte vara NTR-A, men det kan du ta om du vill.
Sen ser detta ut att redan vara på plats, tänker du riva hela boden? Stommen vilar ju mot bjälklaget, ska du göra om det utan att lyfta bort stommen blir det lite onödigt meckigt. Då känns det bättre att bygga en ny bod i stället.

J JonathanFlod skrev:
Kan man göra det simplare eller är det lagom?
Ja det kan man, sätt innertak, lägg golv - klart.

Hoppas du får det roligt med ditt byggprojekt! :)
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Tcak för ditt svar!

Ja håller med om att det kanske blev overkill, men samtidigt är det kul att lära sig något nytt så vi kör på helt enkelt.
 
  • Gilla
TheOddOne2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.