Hejsan!
är i full fart med att kolla statusen på våra fönster, norrsidan har några rejält slitna karmar, som tidigare ägare ”lagat” med kemiskt trä.
från början såg det ut som nedan, dvs man såg att något döljer sig under
efter lite hack med en syl, där färgen enkelt lossna konstaterades en hel del ruttet trä som vittrar sönder bara man rör vid det.
har ni börjat köra med multinationella för att få bort allt ruttet trä, och planen är att ersätta detta med nytt trä och därefter skrapa hela bågen och köra på med linoljefärg.
Har jag tänkt helt tokigt vad gäller att det faktiskt går att åtgärda? Och har någon några tips?
min plan är att köpa Planhyvlat och kapa till och ersätta befintliga trät där det går. Och att undvika kemiskt trä, eftersom det inte alls verkar ha varit en bra lösning.
Därefter undrar jag om det inte borde sitta ett fönsterbleck ovanpå detta trät?
I dagsläget sitter plåten betydligt längre ned, vilket gör att vatten blir stående på trät vid regn.
All input uppskattas!
är i full fart med att kolla statusen på våra fönster, norrsidan har några rejält slitna karmar, som tidigare ägare ”lagat” med kemiskt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
efter lite hack med en syl, där färgen enkelt lossna konstaterades en hel del ruttet trä som vittrar sönder bara man rör vid det.
Logga in
Skapa konto
har ni börjat köra med multinationella för att få bort allt ruttet trä, och planen är att ersätta detta med nytt trä och därefter skrapa hela bågen och köra på med linoljefärg.
Logga in
Skapa konto
Har jag tänkt helt tokigt vad gäller att det faktiskt går att åtgärda? Och har någon några tips?
min plan är att köpa Planhyvlat och kapa till och ersätta befintliga trät där det går. Och att undvika kemiskt trä, eftersom det inte alls verkar ha varit en bra lösning.
I dagsläget sitter plåten betydligt längre ned, vilket gör att vatten blir stående på trät vid regn.
All input uppskattas!
är det verkligen så mycket jobb för att få det ok?F fribygg skrev:
Vad jag tänker är det lite virke som ska bytas och därefter oljas/målas.
Men jag kanske har missat något?
att byta hela karmen/fönster, 3st fönster känns som ett betydligt större och mer kostsamt jobb.
kollar jag snabbt på byggmax vill dom ha 30 000 för 3st fönster, därefter tillkommer arbete.
elitefönster vill ha 39 000 för fönster och arbete.
Dvs, går det laga för en bråkdel av pengarna, så kan jag absolut lägga en del tid på det. har svårt att se att det ska innebära en månads jobb, men jag kanske underskattar arbetet?
Redigerat:
Hur stora är fönstren, mått?K Kanelbullen123 skrev:är det verkligen så mycket jobb för att få det ok?
Vad jag tänker är det lite virke som ska bytas och därefter oljas/målas.
Men jag kanske har missat något?
att byta hela karmen/fönster, 3st fönster känns som ett betydligt större och mer kostsamt jobb.
kollar jag snabbt på byggmax vill dom ha 30 000 för 3st fönster, därefter tillkommer arbete.
Att skaffa ersättningsfönster till det du visar tror jag går att lösa ekonomiskt och 3 fönster byter man på en dag.
F fribygg skrev:
F fribygg skrev:
K Kanelbullen123 skrev:Hejsan!
[bild]
[bild]
[bild]
All input uppskattas!
Bifogar en bild över hela partiet
Logga in
Skapa konto
Total bredd (insida) är 194cm brett och 78cm högt.
det är 2st smalare fönster och ett bredare
Kolla obehandlade träfönster på Bauhaus istället, jag kikade på 10x12 tvåluft förra veckan och de har ett pris på under 2700kr/st, ska man ha sidhängda enlufts som du har lär det vara något billigare.K Kanelbullen123 skrev:
tackar för tipset, betydligt billigare fönster där, men jobbet känns mer komplicerat, dvs mer att riva även invändigt? (Min storlek fanns ej i lager för tillfället)F fribygg skrev:
om man nu vill se till att dessa fönster överlever hösten och våren, och planera in ett byte nästa sommar. hur hade du då renoverat de befintliga?
6x8 obehandl sidohängt kostar 1300kr och 8x8 obehandlat sidohängt 1400kr så du kan köpa alla fönstren under 5000kr på Bauhaus och med gott samvete spendera 1000kr på linolja, linoljefärg och balsamterpentin hos din närmaste byggnadsvårdsbutik.K Kanelbullen123 skrev:
Ta sen in en riktig plåtslagare så plåtslagerit blir ordentligt gjort...
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Inte alls, det är bortkastad tid och peng. Är du oroligt lagd kan du sätta en skiva eller en byggplast över hela fönsterpartiet tills det är dax att montera nytt.K Kanelbullen123 skrev:tackar för tipset, betydligt billigare fönster där, men jobbet känns mer komplicerat, dvs mer att riva även invändigt? (Min storlek fanns ej i lager för tillfället)
om man nu vill se till att dessa fönster överlever hösten och våren, och planera in ett byte nästa sommar. hur hade du då renoverat de befintliga?
att täcka hela fönstret med en skiva får jag nog inte igenom hemma, inte heller med plast.F fribygg skrev:
Någon tillfällig lagning behöver jag göra för att känna mig lugn, om det så är att fylla i alla håligheter med kemiskt trä och måla.
inget tips här?
ska se om jag kan få tag i någon vettig hantverkare att byta fönster, tror inte jag vågar mig på det själv.
Om du tror dej om att själv kunna trälaga uppruttna fönsterkarmar på plats med godtagbart resultat nu innan det blir vinter vill jag tro att byte av tre fönster med max stl 8x8 är en lätt match som du fixar på en lördagförmiddag.K Kanelbullen123 skrev:att täcka hela fönstret med en skiva får jag nog inte igenom hemma, inte heller med plast.
Någon tillfällig lagning behöver jag göra för att känna mig lugn, om det så är att fylla i alla håligheter med kemiskt trä och måla.
inget tips här?
ska se om jag kan få tag i någon vettig hantverkare att byta fönster, tror inte jag vågar mig på det själv.
Om du aldrig bytt ett fönster kan det ju vara klokt att be någon som bytt om hjälp eller kolla på YouTube hur det ska göras innan du sätter igång...
Har du oändligt med penningar kan du ju anlita 39 000kr firman;
att laga ett fönster känns spontant enklare än att byta, och vill någonstans tro att jag är hyfsat händig även om jag aldrig bytt ett fönster tidigare.F fribygg skrev:Om du tror dej om att själv kunna trälaga uppruttna fönsterkarmar på plats med godtagbart resultat nu innan det blir vinter vill jag tro att byte av tre fönster med max stl 8x8 är en lätt match som du fixar på en lördagförmiddag.
Om du aldrig bytt ett fönster kan det ju vara klokt att be någon som bytt om hjälp eller kolla på YouTube hur det ska göras innan du sätter igång...
Har du oändligt med penningar kan du ju anlita 39 000kr firman;
Men jag förstår såklart det du säger, att den bästa lösningen är att byta fönster.
Och har kikat på
https://www.byggbeskrivningar.se/renovering/byta-fonster/
och det känns ju inte som raketforskning direkt.
Insåg dock att ett fönsterbyte troligen kräver bygglov, eftersom nya fönster omöjligt kan vara identiska som de tidigare. Området är dessutom kultur klassat, så jag gissar att man inte flyger under radarn med ett sådant arbete.
Finns det inga ”okej” förslag för att få det att hålla till nästa sommar, på ett sätt som inte ser gräsligt ut?
Så kan jag helt enkelt klingandets och ansöka om bygglov till nästa sommar?
Mvh
Laga snyggt och hållbart om du kan det, (fuskar du likt tidigare ägare får du ju både kostnaden för renovering och utbyte) håll oss gärna uppdaterade med bilder, kostnader och hur lång tid det tar.K Kanelbullen123 skrev:att laga ett fönster känns spontant enklare än att byta, och vill någonstans tro att jag är hyfsat händig även om jag aldrig bytt ett fönster tidigare.
Men jag förstår såklart det du säger, att den bästa lösningen är att byta fönster.
Och har kikat på
[länk]
och det känns ju inte som raketforskning direkt.
Insåg dock att ett fönsterbyte troligen kräver bygglov, eftersom nya fönster omöjligt kan vara identiska som de tidigare. Området är dessutom kultur klassat, så jag gissar att man inte flyger under radarn med ett sådant arbete.
Finns det inga ”okej” förslag för att få det att hålla till nästa sommar, på ett sätt som inte ser gräsligt ut?
Så kan jag helt enkelt klingandets och ansöka om bygglov till nästa sommar?
Mvh
Jag anser att det är en konst att skarva i nytt virke snyggt, speciellt om du inte tar bort karmen och byter hela den ruttna delen och gissar att tidsåtgången och verktygskostnaden blir hög.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden