Har ett fönster där en bit av fönsterkarmen har börjat murkna och falla sönder,
min plan är att såga bort den trasiga biten och sedan fälla in nytt virke.
Men hur ska man tänka när det gäller val av virke för fönsterkarmsrenoveringar?
Ska man försöka hitta kärnved eller dyl, eller ska man bara börja jobba med en lagom spillbit som verkar passa?
min plan är att såga bort den trasiga biten och sedan fälla in nytt virke.
Men hur ska man tänka när det gäller val av virke för fönsterkarmsrenoveringar?
Ska man försöka hitta kärnved eller dyl, eller ska man bara börja jobba med en lagom spillbit som verkar passa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har precis börjat jobba på ett ställe där vi bland annat gör den här typen av lagningar. Kan inte direkt påstå att jag är någon expert i ämnet, men vi använder i alla fall tätvuxen snickerifura. Har du kanske något snickeri i närheten? Där kan du säkert köpa loss en lagom bit.
Ju mer tätvuxen och ju större andel kärna det är i furubiten man använder destu bättre blir det men med dagens halvidiotstyrda skogsbruk och helidiotstyrda virkeshandel blir det alltid en kompromiss.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Sen får man ju ställa det i relation till det övriga fönstret.............Har det kärnvirke i toppklass? Om inte så kan man ju laga med skapligt virke och det håller i 20 år till ändå.
Jag kommer nog göra någon upprörd nu men då en båge som jag skulle kitta om idag hade röta under färgen på ett ställe ställde jag mig och grävde i spillbitshögen. Fönstret är gissningsvis från 70-talet och kan inte påstå att virket var så tätvuxet. I valet mellan furu med densitet motsvarande balsa och en passande bit eklist så skarvade jag in en bit av det sistnämnda då det snabbväxta virket inte kändes rätt. Tänkte köpa mig 10 år till innan byte av dessa fönster och ger ekbiten större hopp att klara det än resten av bågen
Nej detta fönster verkar inte ha virke i topp-klass.S Stefan1972 skrev:
Huset har en tillbyggnad från 60-talet och det är ett av dessa fönster,
och de har klarat sig mycket sämre än de som sitter på "original" delen av huset som är från 40-talet.
Sant, finns ingen poäng att ta i för mycket.S Stefan1972 skrev:
Samma nivå på virke kan vara en bra poäng.
Om jag tänker på ved, så brukar den inte bli hur torr som helst.A ArneTW skrev:
(så varför skulle virke bli torrare?)
Däremot så funderar jag på om detta handlar om att välja virke som kanske redan "ändrat form" / "slagit sig",
så att det inte rör sig så mycket när det väl sitter på plats, för det är vad som brukar ske när trä torkar.
Vad tror ni om Accoya? Inte kanske så beprövat ännu? Men det låter bra:
http://ceos.se/produktinformation/accoya.html
http://ceos.se/produktinformation/accoya.html
Klicka här för att svara