Har påbörjat arbetet med renovering av våran gamla flaggstång i trä. När jag i helgen skrapade bort all löst sittande färg så blev jag varse några ställen där träet var rötskadat. Jag har där huggit bort det mesta av det angripna träet, vilket har resulterat i ganska stora hål i flaggstången. Vad kan man använda för att fylla i dessa hål, samt vissa större sprickor i stången. Kan man avvända kemiskt trä?

Innan jag fyller hålen och sprickorna har jag tänkt olja in den med grundolja. Antar att det är bästa att göra först. Tips välkomnas gärna!!
 
Ingen som har några tips rörande detta??
 
Kanske är bäst att ta bort den om det är stora hål? Kan bli farligt vid nästa storm. Tråkigt med ogjort arbete, men ändå bra att du såg det.
 
Håller nog med föregående talare... Stora hål och storm verkar inte vara någon bra kombination.

Även vi har som avsikt att försöka renovera vår flaggstång och vi har fått rådet att måla den två gånger varav den första strykningen skall späs med 20% lacknafta.
 
Finns inte i min hjärna att ta bort flaggstången. Den känns robust i övrigt. Jag fick tipset från en bygghandel att limma i nytt trä där skadan är. Vinterträlim skulle jag använda. Sen tänker jag fylla i resten med kemiskt trä.
 
  • Gilla
monada63
  • Laddar…
Förstår att du inte vill avlägsna den gamla flaggstången, vi sitter i samma sitts... Efter att ha skrapat ren vår gamla flaggstång upptäckte vi till vår stora förvåning att dom har bytt ut hela nedre (eller övre) delen vid något tillfälle, den var av en mycket vårdad hand renoverad sedan tidigare.

Vi har en hel del fula spik hål i stången som vi skulle vilja lägga igen, funderade på ditt tips från bygghandeln. Läste någonstans att mindre sprickor i träet kan efter skrapning lagas med målarfog, vet dock inte vad detta innebär i praktiken men jag antar att den är rörlig och man förhindrar således dom sprickor som lätt kan uppkomma vid användning av fel material. Ska höra mig för... Vill ju inte ta till det välbekanta begreppet "Gör om, gör rätt" =)
 
Bifogar bilder på skadan i flaggstången. Jag har börjat bygga i skadan med friskt trä, som jag limmar fast med trälim och fyller upp med kemiskt trä. Återkommer med bilder på det.
Sprickorna som sträcker sig längs med nästan hela stången tänker jag fylla i med målarfog.
 
  • DSC06504.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC06506.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC06508.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm...jag tycker tyvärr att det ser ut som ett projekt du borde skippa.
Skadorna är nog för stora för att man ska kunna lita på att den håller för en riktig storm.
 
För sent för det nu :) Jag tror på detta. Här har jag byggt i med friskt virke. Lite blandade spillbitar. Limmade med ute-trälim och kemiskt trä. Sitter som berget.
 
  • DSC06577_forum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC06578_forum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser verkligen inte snyggt ut, hoppas ingen är i närheten när den blåser ner....
 
C
Men snälla nån vilken dödsfälla! Menar du på fullt allvar att din, din egendoms och dina medmänniskors säkerhet är underprioriterat att spara en gammal flaggstång? Ja, det finns tydligen människor till allting. Säg till när den har blåst ner, jag tänker inte besöka östergötland innan dess.
 
Jag ser bilder på perfekta brottanvisningar. Såga upp skiten till ved innan nån får den i skallen.
En ny stång kostar ine många tusenlappar.
 
Hahaha, men snälla nån. Kärnan är ju fortfarande frisk ock stabil. För alla er livrädda byggmoralister så kan jag trösta er med att det inte finns några byggnader i närheten. Om 200 år när den blåser ner så kommer det inte bero på denna lagning, det kan jag garantera. Nästa steg är att slipa till det kemiska träet och sedan grundmåla.
 
  • DSC06580.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
monada63 och 1 till
  • Laddar…
Jag går i liknande tankar, alltså om vi skall renovera en flaggstång eller inte.
Vill inte riskera liv och lem för den gamla stångens skull, men det skulle vara otroligt fint med en riktig massiv stång.

Vi har en ödetomt med en gammal flaggstång på som vi skulle kunna ta vara på, dessvärre har den nu blivit dold av en del träd så jag har inte kunnat göra en ordentlig besiktning av den ännu.

Men lyckades få några foton som hastigast och tänkte om ngn kunde ta sig tiden att kommentera det lilla man kan se, det är ju en del sprickor i den, men det kanske är någonting som går att leva med efter oljning osv ??

Tacksam för alla synpunkter innan jag lägger något krut på detta.

Mvh
Clain

flaggstang.jpg
 
Kan meddela att flaggstången står kvar i full prakt, efter flera rejäla stormar sen renoveringen :)
 
  • Gilla
BlackDragon och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.