21 618 läst ·
55 svar
22k läst
55 svar
Renovera eller inte inför försäljning?
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Den uppfattning jag fått är att det inte finns någon lönsamhet i att renovera.andreascarlsson skrev:
Min mor har avlidit och vi ska sälja hennes hus. Jag vill naturligtvis att vi får så mycket som möjligt för det.
Huset har misskötts de senaste 20 åren och är i ganska dåligt skick. Allt behöver renoveras; Kök, toalett, badrum, tapeter, byte av fönster, innertak, golvet är paj på vissa ställen, osv osv. Hon har varit storrökare så allt vitt är gult, och det syns tydligt var det har suttit tavlor och sånt. Ganska äckligt helt enkelt.
Vi ska lägga nytt tak (det har börjat läcka), och fixa trädgård och en del fasad. Vi hade även tänkt att renovera det mesta inne i huset, men Mäklaren tycker att det räcker att vi fixar taket och städar upp inuti.
Stämmer detta? Kommer det vara bortkastad tid och pengar att göra huset fräschare? Jag vet att folk kommer vilja renovera ändå, men om de inte ska backa i dörren så känns det som det åtminstone behöver vara vita, inte gula, väggar... Men jag kanske tänker fel?
Huset ligger i ett populärt område i staden, så det är inte svårsålt, men jag vill som sagt ha bra betalt.
Åsikter och erfarenheter kring detta?![]()
Undantaget är väl i fall man gör jobbet själv. Då får man iaf betalt för arbetstid. Frågan är väl vilken timpenning man får.
Och gillar man den typen av arbete och vill ha som fritidssyssla, då är det väl givet att renovera.
Att folk vänder i dörren slipper man när om man tydligt skriver att underhåll är eftersatt, och renoveringsbehov föreligger. Då kommer de som vill sätta sin egen prägel på huset. (Dvs göra om det mesta). Dom skräms inte av sunkiga tapeter. Dom ska iaf riva ut i stort sett allt.
Och har tomten bra läge så kommer det vara kö med spekulanter.
Jag hade målat väggarna vita. Liten kostnad men ger så mycket för första intrycket. Dessutom är det lättare att ta bilder för hemmet och varenda extra person som lockas dit kan trissa upp budgivningen om de blir intresserade. Första steget blir att få dit folk genom hemnet. Om väggarna där är photoshoppade vita men i verkligheten är gulaktiga kan första intrycket bli negativt.
Om läget är bra kanske det t o m finns klare som tänker riva det mesta och bygga nytt, men det viktigaste är ju att få dit så många som möjligt så att det blir budgivning.
Annars verkar din plan rimlig!
Om läget är bra kanske det t o m finns klare som tänker riva det mesta och bygga nytt, men det viktigaste är ju att få dit så många som möjligt så att det blir budgivning.
Annars verkar din plan rimlig!
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Har länge tänkt att skriva en liten rapport, men det får bli först nu ett år senare.
Mitt tips för alla som är i samma sits som vi var: Renovera så mycket ni kan och orkar!
Vi fick helt klart underbetalt för huset; 1.1 mkr. Det köptes av några polacker som renoverade upp det (det blev förvisso väldigt fint och de la säkert hur mycket tid och pengar som helst på det), och det såldes några månader senare för 2,2 mkr.
Så här i efterhand skulle vi dragit på färg på alla väggar, dolt den gamla fuktskadan, och lagt ännu mer tid på att fixa fasad etc. Tyvärr hade jag släktingar och fru som ville stressa igenom affären.
Det är ju alltid lätt att vara efterklok, men som sagt: Renovera hellre för mycket än för lite. Det verkar som att gemene Svensson köper mycket yta, och inte gillar att renovera.
Mitt tips för alla som är i samma sits som vi var: Renovera så mycket ni kan och orkar!
Vi fick helt klart underbetalt för huset; 1.1 mkr. Det köptes av några polacker som renoverade upp det (det blev förvisso väldigt fint och de la säkert hur mycket tid och pengar som helst på det), och det såldes några månader senare för 2,2 mkr.
Så här i efterhand skulle vi dragit på färg på alla väggar, dolt den gamla fuktskadan, och lagt ännu mer tid på att fixa fasad etc. Tyvärr hade jag släktingar och fru som ville stressa igenom affären.
Det är ju alltid lätt att vara efterklok, men som sagt: Renovera hellre för mycket än för lite. Det verkar som att gemene Svensson köper mycket yta, och inte gillar att renovera.
Surtandreascarlsson skrev:
Har länge tänkt att skriva en liten rapport, men det får bli först nu ett år senare.
Visst är det lätt att falla för nya ytskikt, det gör jag också tillfälligt på hemnet.
Men det syns rätt tydligt när någon bara snyggat till invändigt. Kanske för bara 50:-/h plus material.
Vad döljs därbakom, kan man ju undra.
Skinande kakel inne, men skrotiga takpannor, ofta källare, vind, krypgrund och obesiktigat och oförsäkrat osv.
Det kan också stå i besiktningsprotokoll att handlingar saknas för det eleganta badrummet.
Jag tar hellre ett i original där man ser vad som hänt genom tapetsläpp och sånt, än betalar extra för att det är snyggt och inbyggt.
Särskilt inte 1,1 mille.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Och enkelt.andreascarlsson skrev:
Folk har lite tid över så de vet att de itne klarar av att renovera själva
Generellt är det även svårt att låna för att kunna renovera varför det är väldigt vanligt att folk vill köpa där det är lite kvar att göra.
För mig var det perfekt. Mäklaren rekommenderade säljaren att renovera det värsta. Säljaren vägrade.
Vilket ledde till få intressenter och jag fick fastigheten till fyndpris
Nu lägger jag ner rätt många timmar och kronor på att fixa men jag ska ju bo här länge är planen.
Sa mäklaren det? Att den rekommenderat säljaren att renovera och att säljaren vägrat?Appendix skrev:
Och enkelt.
Folk har lite tid över så de vet att de itne klarar av att renovera själva
Generellt är det även svårt att låna för att kunna renovera varför det är väldigt vanligt att folk vill köpa där det är lite kvar att göra.
För mig var det perfekt. Mäklaren rekommenderade säljaren att renovera det värsta. Säljaren vägrade.
Vilket ledde till få intressenter och jag fick fastigheten till fyndpris
Nu lägger jag ner rätt många timmar och kronor på att fixa men jag ska ju bo här länge är planen.
Det har jag svårt att tro på.
Snarare en lat mäklare som uppmanar säljare ”gör inget, många gillar sånt” och efter de sedvanliga 2 snabb visningarna hetsar säljare att ta ett underbud mht ”ingen annan är intresserad”.
Som arbetsmetod för lata affärer.
Usch för sådana mäklare.
Precis så var det och jag fick det bekräftat av säljaren sen.Igen skrev:
Sa mäklaren det? Att den rekommenderat säljaren att renovera och att säljaren vägrat?
Det har jag svårt att tro på.
Snarare en lat mäklare som uppmanar säljare ”gör inget, många gillar sånt” och efter de sedvanliga 2 snabb visningarna hetsar säljare att ta ett underbud mht ”ingen annan är intresserad”.
Som arbetsmetod för lata affärer.
Usch för sådana mäklare.
Varför ska det vara så svårt att tro. Folk kanske itne har tid, ork eller pengar med en renovering.
Säljaren tyckte dessutom att de bruna tapeterna var "väldigt snygga" och förstod inte varför nån skulle vilja ha vitt och fult.
Det här var bästa mäklaren i kommunen och han jobbade röven av sig för att få till en försäljning trots få intresserade
Så i detta fall skulle jag ve dig att ha mindre förutfattade meningar. *kram*
Det är väl mer att ”vägra” är ett starkt ord. Särskilt i det här sammanhanget.Appendix skrev:
Precis så var det och jag fick det bekräftat av säljaren sen.
Varför ska det vara så svårt att tro. Folk kanske itne har tid, ork eller pengar med en renovering.
Säljaren tyckte dessutom att de bruna tapeterna var "väldigt snygga" och förstod inte varför nån skulle vilja ha vitt och fult.
Det här var bästa mäklaren i kommunen och han jobbade röven av sig för att få till en försäljning trots få intresserade
Så i detta fall skulle jag ve dig att ha mindre förutfattade meningar. *kram*
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden