Jag har två rum på ca 15m2 vardera med pappspända tak som har långa (1,5m) sprickor och behöver fixas. Taken är målade med en vattenfast matt mjuk färg.

Taklisterna är hålkärlslister som jag inte vill plocka ner då de sällan håller för det.

Fungerar det att sätta ny spännpapp utan att riva den befintliga och behålla taklisterna?

Har svårt att se att en lagning skulle bli bra nog.

T
Det är nog svårt, för att inte säga omöjligt, att sätta ny spännpapp utan att ta ner åtminstone listerna om det ska bli bra.

T Testarn skrev:
Det är nog svårt, för att inte säga omöjligt, att sätta ny spännpapp utan att ta ner åtminstone listerna om det ska bli bra.
Kan du utveckla varför?

T
Jag tänker att en spännpapp ska spikas i en list/bräda längs väggen och sen får man en lång rad med spikskallar som normalt täcks av en taklist.
För att det ska fungera att sätta en ny papp så behöver det finnas något att spika den i framför din nuvarande taklist/hålkäl och sen behöver den spikraden täckas på något vis.
Det kan ju göras med en pappremsa som sen kan spacklas över men det bygger en del och då kommer troligen ditt hålkäls kant mot taket delvis att "försvinna". Svårt att se att det blir snyggt.

Den största utmaningen är att få en list/bräda att spika pappen i som jag ser det och sen är det frågan om utseende och vad man kan acceptera.

Du tänker på vävspänt tak, till pappspänt har man inga lister. Man spikar/ nitar dessutom tvärs taket varje 140cm av taket och det blir dolt

T
OK, då får jag följa tråden och se om någon har andra tankar och får lära mig något nytt. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.