Hej,
Bor i ett 50-talsradhus där det finns fina massiva falsade dörrar. De verkar vara i något mörkt träslag. Någon gång har någon ägare fått för sig att det skulle vara snyggt att klä in dessa i vit träliknande film. Antagligen är det i plast eller papper och limmat på dörrarna. Hur gör jag enklast för att få tillbaka träets naturliga färg och form? Är det slipning som gäller eller försöka värma bort det först?

Tackar

Kan du ta en bild? Om det är plastfilm så kanske det går att dra bort den med lite värme. Det var vanligt med fanerade dörrar på 50tal, så ta det försiktigt med slipmaskinen!

Vad menar du med falsade? Jag får inte ihop begreppet med en dörr riktigt. Möjligen att dörren har en kant som är större än dörrkarmen, är det så du menar? Det har jag dock bara sett på ytterdörrar i nyare lägenheter.

D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med falsade? Jag får inte ihop begreppet med en dörr riktigt. Möjligen att dörren har en kant som är större än dörrkarmen, är det så du menar? Det har jag dock bara sett på ytterdörrar i nyare lägenheter.
Precis, överfalsad kant precis som det brukar vara på ytterdörrar.

Okej, är det plana dörrar i övrigt?

Är det säkert att dörrarna är massiva ?
Det brukar ju vara typ en träram med masonit på vardera sidan. Äldre befintliga spegeldörrar modifierades med heltäckande masonit för att följa tidens trend med släta dörrar.

D Daniel 109 skrev:
Okej, är det plana dörrar i övrigt?
Ja fast på vissa är där påspikat spegelister(?)

imported_Benno imported_Benno skrev:
Är det säkert att dörrarna är massiva ?
Det brukar ju vara typ en träram med masonit på vardera sidan. Äldre befintliga spegeldörrar modifierades med heltäckande masonit för att följa tidens trend med släta dörrar.
Inte helt hundra men de är sjukt tunga. Ska ta bild och posta.

En apelsin Mia Orange skrev:
Kan du ta en bild? Om det är plastfilm så kanske det går att dra bort den med lite värme. Det var vanligt med fanerade dörrar på 50tal, så ta det försiktigt med slipmaskinen!
Någon har gjort ett försök på vindsdörren och det ser ut som någon film. Verkar dock ligga kvar något lim och de har gett upp. Tror ni det går att få bort?

• Vindstrappdörr med skadat ytskikt och rester av lim synliga, där någon har försökt ta bort det utan framgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrkant där något lim kvarstår efter ett kladdigt försök att ta bort ett skyddande film.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.