Vi äger en tomt i Dalarna med ett fritidshus byggt 1972. Huset är 55 kvm och har en låg standard.Inget är dock dåligt eller trasigt men huset behöver omvårdnad.
Tunna ytterväggar, fönster behöver bytas, elradiatorer av modell -72 och ett tak som behöver bytas (aldrig gjorts)
Kök och badrum har väldigt låg standard.
Samtliga ytskikt behöver bytas och det är en torpargrund.
Huset är som sagt bara 55 kvm och har en relativt låg takhöjd .
Vi vill ha ett mer bekvämt hus som har större ytor samt är vinterbonat så att vi kan vara där året om. Tänker oss en boyta på runt 85-90 kvm.
Hade ett par byggare hemma för att samla in offerter men de har inte hört av sig. De mumlade då ngt om att det nog kanske vore bättre att riva och bygga nytt.

Det fick oss på andar tankar. Varför bygga om, bygga ut ett hus när man kan köpa ett nytt exakt så som vi vill ha det. Vi kontaktade en husleverantör som säljer hus i småblock samt en lokal byggfirma som räknar på kostnaden att riva, forsla bort, förstärka väg, bygga grund, ta emot hus, sätta upp hus samt inreda hela huset inkl allt (vs, el, snickeri, måleri, platt)
Snart har vi fått in alla priser och det verkar sluta på c:a 2.3 MKR och då tillkommer samtliga ytskikt såsom golv, kakel, .klinker, kök, badrumsinredning, innerdörrar, uppvärmning etc.
Tillkommer gör även schakt och grund samt byggherrekostnader såsom bygglov, KA etc.

Min frågar är om det ändå, trots allt, kan vara en bra ide kostnadsmässigt att bygga ut vårt bef hus i stället. Då behöver vi
- bygga ut (platta på mark) c:a 30 kvm
- tilläggsisolera
- byta panel
- byta tak
- sänka golvet lite för att erhålla bättre takhöjd. Det är möjligt då det är torpargrund
- spruta in isolering i torpargrunden
- byta fönster
- byta alla ytskikt

Stort tack på förhand!

Hej

Om ni gör en del arbete själva är det nog lönsamt att renovera o bygga ut. Annars tror jag det blir nästan lika dyrt som att bygga nytt när allt är färdigt.

Vi bygger själva till ett litet fritidshus och det blir inte mycket kvar av orginalhuset när allt är färdigt. Och vi behöver göra ungefär samma som du beskriver. Torpargrunden kommer jag gräva ur lite o sedan lägga frigolit och gjuta platta istället. Men gör 90% själv och då ser kalkylen annorlunda ut. Skulle vi tagit hjälp med allt hade vi rivit det gamla.

/Kim

Tack snälla för svar.
Ja, vi har varit inne på att det nog böra vara näst intill samma kostnad men nu kom offert på både rivning av bef hus samt förstärkning av väg.... de kanske man ändå slipper om man renoverar tänker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.