Renovera betongtrappa med puts

768 läst  11 svar

Sida 1 av 1
  1. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 8
    Hej!

Efter fem år i huset ser entrétrappan allt annat än bra ut. Oklart hur gammal den är, men den är i betong och förre ägaren lät innan vi köpte huset klä den i någon form av klinkers som är fästa på ett sätt som är allt annat än frostsäkert. Det är mycket luft bakom och arbetet är allmänt dåligt utfört, men jag tror att själva betongen kan vara i bra skick. (se gärna bild nedan)

2018-05-22 19.50.36.jpg

Det jag skulle vilja göra är att knacka bort klinkers, fix och allt annat löst för att sedan putsa trappan och få till ett utseende liknande rå betong. Helst utan att måla putsen, men det kan jag väl göra om det behövs för att få rätt utseende.

Jag hittade länken nedan, där de gör precis som jag tänker både till metod och utseende och efter lite reparation putsar hela trappan med "fiberförstärkt betongbruk". Någon som vet vilken typ av bruk som avses och om det behöver armeras vid putsning? De skriver inte om någon speciell teknik, utöver att de primar innan.
    https://www.dinbyggare.se/renovera-betongtrappa-sa-gor-du/

Tacksam för alla råd jag kan få om material, teknik etc! Vill gärna göra något som håller ett bra tag.

2. ricebridge
    Husägare · Nivå 11
    Den fiberförstärkta är väl, vad jag förstår, till för att man inte ska behöva armera.

3. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 8
    Tack för svar, och jag håller med dig. Samtidigt har jag nu när jag tittat på lite produkter sett fiberförstärkt bruk som ska läggas i två lager om totalt 8-15 mm vått i vått med glasfibernät mellan. Känns lite omständligt, och jag får väl välja en annan produkt.

Det är väl bara att testa och hoppas det håller, men det vore intressant att få tips från någon som putsat trappa tidigare. Det är ju lite annorlunda mot att putsa fasad då det ska hålla för att gå på...

4. ricebridge
    Husägare · Nivå 11
    Ja löser du problemet är jag intresserad, jag har samma bekymmer.

5. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 8
    Tänkte beskriva hur det utvecklar sig, och tanken är att göra ett försök med fiberförstärkt puts och hoppas det håller. I brist på bättre förslag liksom...

Som bilden nedan visar har vi nu med hjälp av en underbetald barnarbetare rensat trappan från klinker. Det gick fort, trots barn. Det som är svårare är att det under dessa klinkers är två lager med rätt tjock fix som sitter varierande mycket fast. Uppenbarligen har tidigare ägare också tagit bort ett lager klinkers och lagt ny fix på gammal fix, med begränsad framgång. Tanken är är att rensa allt som inte sitter riktigt hårt, det blir ogörligt att knacka bort allt.

20180527_145120.jpg

ricebridge och Jocke Best gillar
  6. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 8
    Arbetet med trappan har fortsatt under sommaren och vi närmar oss väl någon form av resultat, dock lite osäkert hur det blir just nu.

Här syns i alla fall lite av det som knackats loss, och två vattenpass som visar att det faktiskt lutar ut från huset som det borde. Denna lutning var effektivt bortbyggd med hjälp av fix och klinker...

2018-07-14 16.52.17.jpg

Sedan dags för lite primer:

2018-08-06 14.49.46.jpg

Och putsläkt att dra av efter:

2018-08-06 15.47.23.jpg

Äntligen dags att börja!

7. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 8
    Läkten var 15 mm tjocka, vilket visade sig vara tjockt helt enkelt. Men då håller det väl bra kan man tänka... Det får bli tunnare på trappstegen.

2018-08-06 17.06.10.jpg

Så långt allt bra. Inga problem att putsa en stor yta, men det är verkligen svårt att göra kanterna och trappsteg så att de blir bra.

2018-08-06 21.02.58.jpg

Så här såg det ut efter första dagens putsning. Helt ok struktur och tjocklek och sånt, men väldigt ojämn färg pga olika mängd vatten i bruket antar jag, eller olika bearbetning.

2018-08-07 18.16.20.jpg

Nu dags för själva trappan.

8. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 8
    Jag började köra lite på frihand med endast mursleven men det blev sådär kan man säga... Bruket hann väl torka lite väl mycket så det blev smuligt och samtidigt var det svårt att få det rakt och snyggt.

2018-08-08 20.43.44.jpg

Så vi övergick till att laga lite håligheter istället. Sonen på 4 år gör ett fantastiskt jobb. Man hoppas ju att han inspireras så att det blir en hantverkare av honom (och inte en revisor eller nåt...) så att man har någon nytta av honom framöver.

2018-08-08 21.04.17.jpg

9. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 8
    Idag kom så min far och hjälpte till lite mer, och då blev det lite mer ordning.

Reglar spändes upp och stora tvingar användes i massor. Han hade hittat tips om hur man putsar trappor på "internet".

2018-08-09 16.22.27.jpg

Detta "internet" visade sig ha ganska mycket rätt, för nu gick det bättre. Vi körde också med betydligt lösare bruk för att få det att fästa bättre och få längre tid innan det blir smuligt och allmänt svårarbetat.

Trappstegen såg nu mer ut som jag vill att de ska se ut, i alla fall till formen. Brädorna hjälper till att få det någorlunda rakt, men sedan är det ändå upp till slev och rivbräda för att få till finishen. Och själva hörnet på trappsteget (trappnosen?) är rätt svår att få till så den blir lagom rundad med löst bruk.

Tre trappsteg hann vi med i alla fall, blir spännande att se hur dessa ser ut i morgon då bruket har brunnit.

2018-08-09 18.02.05.jpg

10. ricebridge
    Husägare · Nivå 11
    Underbart med grabben som hjälper pappa... :heart:

Smart idé med hur ni gör med rivbräda till trappan! (y) Den ska jag lägga på minnet.

11. T
    Medlem · Nivå 7
    Kul läsning, bra skrivet!

12. V
    Medlem · Nivå 3
    Grabben ser händig ut,kan man hyra honom när vi ska bygga takkupa?

ricebridge gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: