Hej,
Inte säker att jag förstått allt rätt, så skulle uppskatta lite hjälp härifrån.
Vi renoverar vårt hus i gammal stil och vill helst behålla våra gamla "bästventiler" tillsammans med våra nya Lenhovda radiatorer.
Men då till min kanske dumma fråga? Om jag köper den utbytesinsatsen som finns och vi förutsätter att ventilsätet är i bra skick. Får jag en fullt fungerande termostat då? Eller får jag bara en ventil och måste fortfarande montera en såndär "vit plast termostat" utanpå?
Jag misstänker att det är det senare och finns det då någon annan lösning på problemet att jag vill ha gammal "look" men modern termostat styrning av radiatorerna?
Tacksam för alla tips och idéer.
Inte säker att jag förstått allt rätt, så skulle uppskatta lite hjälp härifrån.
Vi renoverar vårt hus i gammal stil och vill helst behålla våra gamla "bästventiler" tillsammans med våra nya Lenhovda radiatorer.
Men då till min kanske dumma fråga? Om jag köper den utbytesinsatsen som finns och vi förutsätter att ventilsätet är i bra skick. Får jag en fullt fungerande termostat då? Eller får jag bara en ventil och måste fortfarande montera en såndär "vit plast termostat" utanpå?
Jag misstänker att det är det senare och finns det då någon annan lösning på problemet att jag vill ha gammal "look" men modern termostat styrning av radiatorerna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för alla tips och idéer.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
det är ju bara en kran så nån reglering handlar det ju inte om.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
sen har jag för mig att dessa ventiler finns i olika utföranden beroende på hur cirkulationen var från början. Har för mig att endera typen är direkt olämplig i moderna system med pump.
Okej! Tack för svaren. Nej, det absolut bästa hade ju vart ett system där man inte behövde använda sig av termostater. Men lite osäker på vilken annan lösning som kommer fungera bra då det är en övervåning på 150kvm med fem olika rum med lite ojämn isolering och storlek.
Kommer ju dock ha ett fördelarskåp från LK med framledning och retur på varje element så man kanske kan justera genom flödet där då eller??
Kommer ju dock ha ett fördelarskåp från LK med framledning och retur på varje element så man kanske kan justera genom flödet där då eller??
beroende lite på stilen så blir det väl långa gardiner. dom nya termostaterna döljs då.Hasols_1789 skrev:
Okej! Tack för svaren. Nej, det absolut bästa hade ju vart ett system där man inte behövde använda sig av termostater. Men lite osäker på vilken annan lösning som kommer fungera bra då det är en övervåning på 150kvm med fem olika rum med lite ojämn isolering och storlek.
Bör gå bra att justera in ett fast flöde där för jämn temp och låta rattarna vara fullt öppna.Hasols_1789 skrev:
Mmm, precis......det hade ju vart det absolut bästa Ska höra med rörmokarn fårse om han kan tänkas ha samma teori som vi. Tack för er input!
Klicka här för att svara