Vi planerar att renovera vårt badrum som är 6,5 m² stort/litet. Huset är byggt 1987.
Vi har studerat GVKs branschregler (arbeta med våtrum och godkända produkter)
Idag har vi plastmattor på väggar och golv. Vi skall ha klinker på golven och kakel på väggarna.
Under plastmattan på väggarna är det 12 mm skivor som påminner om masonit. (riktigt hårda)
Det är reglat 600 c/c och vi tänker ta ner skivorna och sätta reglar med 300 c/c samt kortlingar där fästen för skåp och annat som behöver gott fäste. Vi passar givetvis på att dra nya vattenrör och elledningar.
Våtrumsskivorna har vi tänkt ha på alla väggar.
Golvet är också 600 c/c så där får det kompletteras med kortlingar 300 c/c.
Det är torpargrund så jag kommer åt underifrån.

Vad kan man ha bakom våtrumsskivorna för att kunna få fäste för diverse småprylar i framtiden?
Endast våtrumsskivor kan knappast fungera för att skruva fast småprylar som toapappersrullehållare, lampor o. dyl.
Kan jag skruva upp de gamla skivorna igen eller skall det vara något annat material?
Jag kan tänka mig att de gamla skivorna går sönder innan de är borta från väggarna.

Min tanke är att fota hela renoveringen och kanske lägga upp det här på byggahus. (vi får se)
Lite före, renovering och resultatet. Även prisbild och eget arbete.
Fotandet har jag också tänkt ha som underlag till senare ägare.

Osb eller Plywood är ett bra val. Dock så räcker inte detta där du har stora upphängningar såsom tvättställ, tvättstälssskåp, duschblandare osv, utan där behöver du kortla.

Annars rekommenderas det att du limmar så mycket som möjligt av allt småtjaffs såsom papperhållare och dylikt, Varje litet hål i tätskiktet är en risk för vatten att leta sig in och skada bakomliggande konstruktion.

Du kan även limma tvättställ, skåp mm... Det håller!

Ska du köra med gvk så är det lite överkurs med våtrumsskivor, det räcker med vanlig gips. Vet inte vad våtrums kostar, men jag skulle tro att du spar en krona eller två

Ska du följa GVK hade jag hellre byggt enligt våtrumsvägg 2012 med 15 mm konstruktionsplywood och kartonggips om du vill spara lite pengar, skippa kortlingar helt.

Du får då en säker infästning för vad du än vill fästa utan att behöva bry dig om var kortlingar sitter, inga pluggar eller stök.

Följer den här tråden med intresse!
Vi är i samma sits och ska renovera ett badrum, ca 4 kvadrat ska vi klämma in dusch, toalett och handfat på.

Vi kommer att göra så mycket vi kan/får själva. Hörde mig för med den lokale Comfort-butiken för att se vad dom skulle ha för ett totalåtagande. Hon sa, räkna med minst 130-140kkr, efter ROT. Jag höll på att få en chock.
Man kan ju jämföra, dom skulle leverera deras billigaste mugg. Den skulle gå på ca 3000:-. att jämföra med att köpa en skit-bra mugg från Bauhaus eller liknande för 1295:-. Jag ska ändå bara använda den till just mugg, behöver inte nåt lyxigare till det ändamålet =)
Som sagt, det går att spara lite pengar på att jaga material själva!

Vi tänkte nog köra Fibo-trespo på väggarna istället för kakel. Då tror jag plywood räcker som underlag, minst 12mm. Fibo-trespo utgör både tätskikt och ytskikt vad jag förstått.

Precis byggt nytt badrum och körde med OSB och vanlig kartonggips. Sen använde jag LUX-skivor till inbyggnad av WC:)

Paul-Staffanstorp
kinglolle skrev:
Ska du följa GVK hade jag hellre byggt enligt våtrumsvägg 2012 med 15 mm konstruktionsplywood och kartonggips om du vill spara lite pengar, skippa kortlingar helt.

Du får då en säker infästning för vad du än vill fästa utan att behöva bry dig om var kortlingar sitter, inga pluggar eller stök.
Kan bara instämma i detta. :)

Dessutom vill jag nämna att den tjocka masoniten är ofta både limmad och stiftad fast med miljoner U-stift så de är grymt svåra att ta bort...oftast.

Jag hade ett sådant problem en gång och pratade då med någon som var mer insatt än mig själv och fick då till svar att när det sitter sådana skivor eller man använder typ OSB eller plyfa bakom våtrumsskivorna så ska det inte behövas cc300 mellan reglarna för böjstyvheten ska ändå uppnås med hjälp av dessa träfiberskivor bakom ytskivan.

Oftast i dessa s.k masoniteväggar så är reglarna av väldigt udda mått också vilket försvårar ännu mer att regla upp mer om man ens får loss masoniten utan att riva hela väggen.

• Gilla
Ronnya65
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Undersök också hur pass tätt där är med "reglar" i din masonitevägg för ofta sitter de betydligt tätare än cc600 också.

Dock är inte alltid masoniten fäst med klammer i alla reglarna utan då ofta bara limmad mot en del, så enda sättet att kolla är nästan att köra ett litet hål så du typ får in tumstocken och på så viss kan du läsa av hur långt där är mellan reglarna.

T
simpa81 skrev:
Man kan ju jämföra, dom skulle leverera deras billigaste mugg. Den skulle gå på ca 3000:-. att jämföra med att köpa en skit-bra mugg från Bauhaus eller liknande för 1295:-. Jag ska ändå bara använda den till just mugg, behöver inte nåt lyxigare till det ändamålet =)
Som sagt, det går att spara lite pengar på att jaga material själva!
3000:- var inte så farligt, man ska absolut inte köpa en toastol för 1295:-, kommer inte att hålla länge samt att det brukar vara andrahandssortering. Köp då hellre en Ifö-stol på rinkabyror.se för 2495:- så får du kvalitetsgrejor som håller i 20-30 år.

Paul-Staffanstorp
tank77 skrev:
3000:- var inte så farligt, man ska absolut inte köpa en toastol för 1295:-, kommer inte att hålla länge samt att det brukar vara andrahandssortering. Köp då hellre en Ifö-stol på rinkabyror.se för 2495:- så får du kvalitetsgrejor som håller i 20-30 år.
Kan bara hålla med och än om det är en IFÖ-stol på Bauhaus så brukar de köra med partier de köper in och som t.ex är anpassat för den danska marknaden vilka har andra krav på behållarens storlek och detta kan sen leda till att man har supersvårt att få tag i inälvor och detta har jag upplevt hos en VVS-firma där en kund varit inne och köpt inälvor men kom tillbaka och gnällde för att det var fel, men sen visade det sig att han köpt en stol på just Bauhaus och det var en "dansk" stol och det blev genast ett stort problem att få tag i saker till den.

För mindre behör som krokar, toarullehållare m m så är det helt egalt vad som sitter bakom. En liten plugg genom kakel och gips håller utmärkt.

Jag har köpt Gustavsberg och Ifö på Bauhaus och de har funkat utmärkt. Om de går sönder efter tio år så kan man köpa en ny fräsch. Reservdelarna är inte gratis heller, och jag skulle inte lägga flera hundra för att laga en tio år gammal toalett.

Glöm förresten inte att byta golvbrunnen! Det kom en ny standard på 90-talet.

Kör GVK:s vägg med plyfa och Gips. Oslagbart! Du slipper regla om, och du skulle kunna låta existerande skivor sitta uppe och bara lägga de nya utanpå, riv dock bort plastmattan(!). Skär upp skivorna där du skall dra ny el och VVS. Fördelen med gips och plyfa är att det är bra material att jobba med. Överkomlig vikt samt enkla att skära, Gipsen är bra då dess enkelhet altid ger ett bra slutresultat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.