Hej

Funderar på att renovera ett badrum som är från 1978. Det är våtrumstapet på väggar och någon form av våtrumsmatta på golv.

Vi vill ha våtrumsmatta på både väggar och golv. Läste att man inte behöver någon fuktspärr bakom då, stämmer det?

Måste man först riva bort gamla våtrumstapeter eller kan de sitta kvar?

Är det OK att skruva upp träskivor på väggarna innan väggmattorna sätts fast så att man senare kan hänga upp saker enklare på väggarna?

Jag är inte helt inläst på om det ev. är skillnad på våtrumstapet och våtrumsmatta för vägg, jag skulle tro att det är det. Tveksamt att tapeten räknas som tätskikt. Där får du kanske läsa på lite.

Fuktspärr måste du ha, en våtrumsmatta för vägg är också fuktspärr.

Man kan tydligen sätta en våtrumstapet över en gammal, men se upp bara så du inte har nån fukt eller nåt bakom nuvarande ytskikt nu när du ändå renoverar.

Du får inte ha en skiva av organiskt material som tätskiktet fäster emot, se t.ex. gvk's regler för badrum. Dom bör du absolut läsa igenom om du ska göra ett sånt här projekt själv. www.gvk.se
Här är en länk med info om våtrumstapeter
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5126

Prata med den som skall sätta mattorna i badrummet.
Jag rev ner våtrumstapeten och tog bort golvmattan när jag renoverade mitt duschrum från 1881. Tapeten var lätt att riva bort (spaltbar)). Golvmattan var lite värre, men om man skar 10 cm breda remsor med en kniv gick det bra.
Du behöver troligen också byta golvbrunn, så golvbeläggningen måste bort.
Fördelen med våtrumsmattor på väggar och golv är att dom samtidigt är tältskikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.