14 220 läst ·
71 svar
14k läst
71 svar
Renovera badrum så billigt som möjligt.
Om att det står fackmannamässigt i stadgarna sa de bara att det betyder att det får utföras utav vem som helst bara det sker enligt branshens alla konster o regler. Har inte frågat något annat, kan ringa dem på måndag och ta upp det med reglerna hos föreningen.A anis16 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Vet inte vad du bygger det på, men om det står i stadgarna att man ska följa de regler som har satts upp och det sen i reglerna står att badrumsrenoveringar endast får utföras av företag som kan utfärda intyg så tycker jag det låter som man har en rejäl uppförsbacke om man utför renoveringen själv. Det är möjligt att man kommer att få rätt i hyresnämnden men det tar lång tid och kostar mycket pengar och oro.A arasmus skrev:En BRF har endast rätt att kräva att arbetet är fackmannamässigt utfört, de kan inte kräva att man ska ta in en viss typ av entreprenör för det. Det är alltså helt fritt fram att göra arbetet själv om man tror man klarar av det. Kan bli rejält dyrt när det börjar regna från grannens tak dock. Det står all möjlig skit i stadgar som föreningar alls inte har rätt att bestämma om. Lurig boendeform det där..
Jag kollade upp detta med HSBs jurist när jag satt i styrelsen för en BRF. Medlemmarna har ansvar för ytskikt och rör-/kabeldragningar i sin lägenhet, så är det i alla föreningar och dit räknas badrum med. Om en stämma röstar igenom att alla måste måla sina vardagsrum lila och får in det i stadgarna så är det inte bindande ändå.BirgitS skrev:
Vet inte vad du bygger det på, men om det står i stadgarna att man ska följa de regler som har satts upp och det sen i reglerna står att badrumsrenoveringar endast får utföras av företag som kan utfärda intyg så tycker jag det låter som man har en rejäl uppförsbacke om man utför renoveringen själv. Det är möjligt att man kommer att få rätt i hyresnämnden men det tar lång tid och kostar mycket pengar och oro.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Men något som gäller färgen på ytskiktet är ju något helt annat än att försöka förhindra skador på föreningens fastighet och i andra medlemmars bostäder.A arasmus skrev:Jag kollade upp detta med HSBs jurist när jag satt i styrelsen för en BRF. Medlemmarna har ansvar för ytskikt och rör-/kabeldragningar i sin lägenhet, så är det i alla föreningar och dit räknas badrum med. Om en stämma röstar igenom att alla måste måla sina vardagsrum lila och får in det i stadgarna så är det inte bindande ändå.
Men oavsett så får ju då TS väga det mot att om han inte följer föreningens regler så kan det bli hyresnämnden i stället.
Jämför det med att stämman röstar för att alla måste ha brandvarnare då. Samma sak gäller där.BirgitS skrev:
Jag tänkte mer på när det gäller skadan och ersättning för återställning. Dvs finns det nått i din egna försäkring som kan täcka del av kostnaden?Wizardo skrev:
131' är ganska ok om det är tätskikt + kakling + helt återställt etc. men om målet är så lite pengar ut som möjligt med så liten framtida risk som möjligt efter försäljning så bör badrumsmatta som svetsas in av mattläggare vara billigaste och snabbaste ytskiktet.
Jo, jag har gjort mina egna badrum själv men lite orolig är man nog när det är dags att sälja.
Har fått ut 26000A anis16 skrev:Jag tänkte mer på när det gäller skadan och ersättning för återställning. Dvs finns det nått i din egna försäkring som kan täcka del av kostnaden?
131' är ganska ok om det är tätskikt + kakling + helt återställt etc. men om målet är så lite pengar ut som möjligt med så liten framtida risk som möjligt efter försäljning så bör badrumsmatta som svetsas in av mattläggare vara billigaste och snabbaste ytskiktet.
Jo, jag har gjort mina egna badrum själv men lite orolig är man nog när det är dags att sälja.
Försökte redigera ovan poster men det gick inte.
Har fått offert:
Beträffande renovering av ytskikt i badrum
Summa 58,771:- inkl moms (varav arbetskostnad 42,172:- inkl moms)
Primning och flyt-/fallspackling av golvytan.
Spackling, slipning av väggar.
Läggning av våtrumsgolv och montering av våtrumsvägg med bård.
Montering dörrfoder.
Provtryckning av skarvar. Bortforsling av byggavfall.
Resor, transporter, förbrukningsmateriel och verktygskostnader.
Våtrumsdokumentation.
Tarkett eller Forbo golv, vägg och bård.
Övriga el-, snickeri- och vvs-arbeten samt inredning, och våtrumsmöbler ingår inte i ovanstående. Arbetet utförs enligt Golvbranschens regler (GVK) och garantier lämnas enligt Konsumenttjänst- lagen.
Vad ingår alltså inte som man behöver fixa på annat håll?
Har fått offert:
Beträffande renovering av ytskikt i badrum
Summa 58,771:- inkl moms (varav arbetskostnad 42,172:- inkl moms)
Primning och flyt-/fallspackling av golvytan.
Spackling, slipning av väggar.
Läggning av våtrumsgolv och montering av våtrumsvägg med bård.
Montering dörrfoder.
Provtryckning av skarvar. Bortforsling av byggavfall.
Resor, transporter, förbrukningsmateriel och verktygskostnader.
Våtrumsdokumentation.
Tarkett eller Forbo golv, vägg och bård.
Övriga el-, snickeri- och vvs-arbeten samt inredning, och våtrumsmöbler ingår inte i ovanstående. Arbetet utförs enligt Golvbranschens regler (GVK) och garantier lämnas enligt Konsumenttjänst- lagen.
Vad ingår alltså inte som man behöver fixa på annat håll?
Det står ju där. Allt som inte föreningen står för utöver det offerten innefattade.
Så, wc stol, kommod/handfat, badrumsskåp, blandare till dusch och handfat eventuell duschhörna/vägg samt eventuell elinstallation/dragning. Eventuell rördragning utöver föreningens del.
Så det är ju inköpspris och eventuell arbetskostnad för de grejerna.
Så, wc stol, kommod/handfat, badrumsskåp, blandare till dusch och handfat eventuell duschhörna/vägg samt eventuell elinstallation/dragning. Eventuell rördragning utöver föreningens del.
Det ingår väl i vvs samt el, de beräknade deras underleverantörer kunna stå för 5-6000. Det finns idag ett komplett våtrum med dush, wc, handfat etc som jag tänker bara ska monteras dit igen.J J-O skrev:Det står ju där. Allt som inte föreningen står för utöver det offerten innefattade.
Vvs verkar inte ingå utan det ligger utanför så ni hamnar på runt 65000:- då vilket är rimligt. El är ju ur och inkoppling av befintliga el så det är väll upp till en egens samvete och kunskapsnivå. Har ni redan fått 26' från försäkringen så hamnar ni på strax under 40' för ett helt nytt badrum. Kör på det.