Hej,
Vi har sommarstuga i sörmländska skärgården utan vatten, så det bärs i dunkar. Diskvatten och morgon dusch tas i havet. Mycket strandnära tomt.
Har pratat med brunnsborraren som inte kan garantera sötvatten men likväl ska ha full betalning om han borrar efter saltvatten. Jag har tittat på reningsaggregat som med filter renar saltvatten. Detta är vid Östersjön så vattnet är sk bräckvatten. Är bara i stugan på sommaren men skulle gärna diska och duscha i sötvatten,det behöver inte vara drickbart.
Någon som har tips?känns lite surt att borra efter saltvatten om jag kan pumpa upp vatten 5 m från stugan..är ju lite som att kasta pengarna i sjön. Försökte själv med ett litet filter men köpte nog en för klen pump ( 4 bar) den producerade typ tre droppar i timmen…

god jul till er alla!

Hej, Vad jag vet är det bara ett RO filter som hjälper dvs. mebranfilter. Nackdelen är dock den låga kapaciteten som erbjuds inom rimliga priser. Såg en lösning på detta och det var att RO tappade uppfiltrerat vatten på ett 200L fat och därifrån togs dricksvatten via jetpump. I detta fall användes ofiltrerat vatten till wc o dush

H håbbe1961 skrev:
Hej, Vad jag vet är det bara ett RO filter som hjälper dvs. mebranfilter. Nackdelen är dock den låga kapaciteten som erbjuds inom rimliga priser. Såg en lösning på detta och det var att RO tappade uppfiltrerat vatten på ett 200L fat och därifrån togs dricksvatten via jetpump. I detta fall användes ofiltrerat vatten till wc o dush
H håbbe1961 skrev:
Tack för svar! vet du möjligen hur konstruktion såg ut ev märke ?

Minns att det stod elektrolux på RO filter såg ut som RO400 men resten var nog ett vvvs bygge dvs tunna, jetpump, hyropress, nivålogik, tryckströmbrytare. Det ja reagerade på var att RO filtret var så litet för att driva en restaurang. Typ 2 skokartonger. Tydligen gjort för hushåll för ett tappställe. Tunnan 120L var det nog o inte 200L, var ett vanligt plast fat för livsmedel
https://manualzz.com/doc/50802273/electrolux-ro400-användarmanual

Toppen tack! Och god jul !

F Fula ankungen skrev:
Toppen tack! Och god jul !
God jul

Om du pumpar vatten längre än superkort är det bra att gå upp i storlek på röret/slangen. Du tappar enormt med en smal... om du bara ska ha till disk och dusch och sånt kan du ju fånga regnvatten annars, blir ju kortare sträcka och mindre salt än från havet. Du kan ju alltid pumpa upp vatten från havet om det blir torrt och inte räcker.

S Svante Svenson skrev:
Om du pumpar vatten längre än superkort är det bra att gå upp i storlek på röret/slangen. Du tappar enormt med en smal... om du bara ska ha till disk och dusch och sånt kan du ju fånga regnvatten annars, blir ju kortare sträcka och mindre salt än från havet. Du kan ju alltid pumpa upp vatten från havet om det blir torrt och inte räcker.
Ingen dum idé! Men rädd att regnvattnet inte räcker på långa vägar, hade t.o.m. tänkt att fulkoppla gråvatten för bevattning…men idén är inte dum Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.