R
Bra länk
Bra priser och verkar ha alla reservdelar till min Saeco maskin(y)

• Gilla
Jan142
  • Laddar…
1 tesked och 2 dl uppvärmt vatten och magin börjar.

T
N nybyggarn3 skrev:
Jag har en kaffemaskin för 3 tkr hemma, plus en lika dan på jobbet. Den på jobbet försörjer tre tunga missbrukare med antagligen väldigt många fler koppar per dag än maskinen är designad för.

Efter några veckors användande vill maskinen avkalkas, vilket vi gjorde med medföljande tablett. Efter några veckor till var det dags igen men ingen orkade köpa fler tabletter. Nu har det gått 2,5 år och den går fortfarande som tåget. Gör riktigt gott kaffe dessutom.

Nu säger jag inte att du ska göra som oss och skita i att rengöra. Däremot kan man ju fundera på varför maskinen är så dyr i underhåll.
Jag har lagat några maskiner som avkalkats alldeles för sällan, det är ingen rolig syn när man öppnar värmaren. De brukar dessutom börja läcka, hur mycket kalkpålagringarna bidrar till det vet jag dock inte.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag har lagat några maskiner som avkalkats alldeles för sällan, det är ingen rolig syn när man öppnar värmaren. De brukar dessutom börja läcka, hur mycket kalkpålagringarna bidrar till det vet jag dock inte.
I vårat fall är jag mest förvånad att maskinen hållit så länge i huvudtaget. Är trots allt den billigaste automatiska som gick att hitta i handeln.

Vad skiljer rengörings- och avkalkningstabletterna åt? *nyfiken med mjukt vatten som har en maskin som vill avkalka HELA tiden...

Avkalkningen verkar inte alls vara samma process utan med min maskin sker denna från vattentanken. Jag har inte köpt Juras tabletter för detta utan kör med Melittas avkalkningslösning för vanlig kaffebryggare. Höftar mängden lite lagom även om jag har kompetens att räkna ut korrekt mängd. Tanke på om maskinen frågar ofta trots mjukt vatten, har du ställt in vattnets hårdhet i maskinen?

• Gilla
fladdermusen
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Avkalkningen verkar inte alls vara samma process utan med min maskin sker denna från vattentanken. Tanke på om maskinen frågar ofta trots mjukt vatten, har du ställt in vattnets hårdhet i maskinen?
Ja den är inställd på mjukmjukt och det är samma för vår, avkalkning via vattentanken och rengöringstabletten ska i pulverfacket.

• Gilla
Narfez
  • Laddar…
P
Är det inte vanligt att blanda ättika och vatten i vattentanken till avkalkning,har iaf fungerat för min maskin i flera år:)

• Gilla
fladdermusen och 1 till
  • Laddar…
Jag körde avkalkning med ättika i vattentanken idag och badade sedan bryggdelen i en blandning av bikarbonat och ättika. Hade ingen citronsyra men jag antar att det är lite som att göra egna städtabletter, man geggar ihop bikarbonat, citronsyra och lite vatten (och eterisk olja men det känns sådär i en kaffemaskin ).

S Sackaros skrev:
Avkalkningen verkar inte alls vara samma process utan med min maskin sker denna från vattentanken. Jag har inte köpt Juras tabletter för detta utan kör med Melittas avkalkningslösning för vanlig kaffebryggare. Höftar mängden lite lagom även om jag har kompetens att räkna ut korrekt mängd. Tanke på om maskinen frågar ofta trots mjukt vatten, har du ställt in vattnets hårdhet i maskinen?
Det är två helt olika processer.
1. När maskinen tillverkar ånga så avgår vattnet och kalken i vattnet blir kvar som avlagringar på rörväggen. Det kan tas bort med en mild syra (men den kan kanske angripa aluminium och annat också). Jag använder det billigaste avkalkningsmedel jag kan hitta. Om man inte avkalkar så sätts rören gradvis igen och uppvärmningen blir också mindre effektiv på grund av att kalkavlagringarna isolerar vattnet från värmespiralen).
Riktiga avkalkningsmedel kanske är effektivare och skonsammare än ättika eller citronsyra, men alla fabrikat av avkalkningsmedel bör fungera ungefär lika bra.
2. När hett vatten spolas igenom kaffet så löses ”kaffe” ut ur bönorna (det är ju hela poängen med en kaffemaskin), men en del av de utlösta ämnena (kaffeolja t.ex.) kan också fastna på hålplåten i bryggenheten som en brun avlagring. Det kan leda till att hålen till slut helt sätter igen och måste rengöras ordentligt (en gång var femte år ???). Det är den avlagringen som ”rengöringstabletten” skall ta bort. Det påstås att kaffet blir godare om bryggenheten hålls ren från kaffeavlagringar, men om det stämmer kan du ju försöka bedöma själv.

N Naturnicklas skrev:
Det är två helt olika processer.
1. När maskinen tillverkar ånga så avgår vattnet och kalken i vattnet blir kvar som avlagringar på rörväggen. Det kan tas bort med en mild syra (men den kan kanske angripa aluminium och annat också). Jag använder det billigaste avkalkningsmedel jag kan hitta. Om man inte avkalkar så sätts rören gradvis igen och uppvärmningen blir också mindre effektiv på grund av att kalkavlagringarna isolerar vattnet från värmespiralen).
Riktiga avkalkningsmedel kanske är effektivare och skonsammare än ättika eller citronsyra, men alla fabrikat av avkalkningsmedel bör fungera ungefär lika bra.
2. När hett vatten spolas igenom kaffet så löses ”kaffe” ut ur bönorna (det är ju hela poängen med en kaffemaskin), men en del av de utlösta ämnena (kaffeolja t.ex.) kan också fastna på hålplåten i bryggenheten som en brun avlagring. Det kan leda till att hålen till slut helt sätter igen och måste rengöras ordentligt (en gång var femte år ???). Det är den avlagringen som ”rengöringstabletten” skall ta bort. Det påstås att kaffet blir godare om bryggenheten hålls ren från kaffeavlagringar, men om det stämmer kan du ju försöka bedöma själv.
Tack för arkeologin. Nu kom jag ihåg att jag borde köpa citronsyra.

Det är ofta mjölksyra i många av tillverkarna erbjudna (dyra) avkalkningamedel och beror på att mjölksyra eller snarare dess kalciumsalt (kalciumlaktat) när syran löst kalket har betydligt högre lösningsprodukt i vatten och stiger med temperatur än tex. kalciumcitrat, som kan behöva rätt mycket vatten för att lösas upp helt och dessvärre också blir allt med svårlöslig ju varmare det är.

kalciumlaktat(pentahydrat) har löslighet runt 79 gram per liter vatten eller mer vid 25 grader C och ökar ju varmare det är, medans kalciumcitrat ligger på 0,85-0,95 gram liter vid 25 grader och minskar vid uppvärmning - med andra ord gör citronsyra sig väldigt dåligt i en bryggares värmare om avkalkningsvätskan drivs igen med hjälp av värmen som en kaffebryggare.

det som gör det hela mer komplext är att citronsyra också är en komplexbildare (kelatbildare) och kan binda in kalcium och det hela är också pH-känsligt med ökad löslighet av kalciumcitratet med lägre pH.

Samma sak är det med fosforsyra att lösligheten för kalciumfosfat ökar när lösningen har låg pH, men annars används kalk i olika former för att fixera fosfater i tex. avloppsvatten, då det kan ge väldigt svårlösliga kalcium-fosforföreningar och förblir kvar i fast form även om stora mängder vatten filtreras genom massan. svavelsyrelösning på kalk ger gips, vilket också är svårlösligt och att svavelsyran är 2-protonig vilket gör att det ankra sig väl med 2 värdig kalcium och större delen slutar att vara i jonform och faller ut som fast gips när koncentrationen är tillräckligt hög.

Med andra ord skall med hemgjord blandning för avkalkning så använder man antingen ättiksyra eller om man hittar, konc. avkalkningsprodukter för städ och toalett som är baserat på mjölksyra - ofta miljömärkt sådan.

Saltsyra löser gladeligen upp kalciumkarbonat (pannsten inne i tex en bryggares värmare) och det bildar hygroskopisk vägsalt (samma ämne används i tex torrbollen för att suga upp fukt ur luften), men det är en stark syra och späds den inte tillräckligt så kan det ge sig på metaller inom bryggaren/kaffemaskiner samt ånga av denna är jättebra på att få saker som normalt inter rostar - att börja rosta/korrodera...

Man skall komma ihåg att om man använder ättiksyra eller mjölksyra så går det åt rätt stora mängder av dessa för att lösa rätt liten mängd med kalk (titta på molarvikterna - och det är 2 molekyler av acetat eller laktat per löst kalcium-jon), medans väsentligt mycket mindre med saltsyra för att lösa upp samma mängd kalk, och dessutom reagerar mycket snabbare med saltsyra än med ättiksyra eller mjölksyra.

Kommersiella avkalkningsmedel är ofta en mixtur av flera syror så att ingående ofta fosforsyra och/eller citronsyra kan lösa mera av kalket bl.a av att man håller lösningen vid låg pH.

Generellt så ger 2 och flerprotoniga syror (citronsyra, svavelsyra, vinsyra, oxalsyra, askobinsyra mfl.) mer eller mindre stabila salter med låg löslighet i vatten med 2-värdig kalcium, magnesium, zink och andra 2 och 3-värda jordartsmetaller och metaller, medans med en-protoniga syror som saltsyra, ättiksyra, saltpetersyra, myrsyra, propionsyra , bensoensyra, mjölksyra ger för det mesta lättlösliga salter med tex. kalcium.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Oj vilket trådlyft. Jag är halvvägs igenom en burk med urnex rengöringstabletter och kör fortsatt Melittas avkalkningsmedel innehållande mjölksyra. Rekommenderar urnex produkter starkt. Har även under åren demonterat maskinen och rengjort bryggenheten manuellt. Men vattenledningarna såg jättefina ut så Melittas medel fungerar bra.

Dessa tabletter fungerar toppen vet inte om det var där jag köpte dem. https://www.cremashop.se/sv/product...qUMVD3ghmwHq5mOokApwruuu86EqDGgRoCbWcQAvD_BwE

• Gilla
Naturnicklas
  • Laddar…
Att tänka på är att många husmorstips är maskinöversatta och man använder 'vinäger' när man egentligen avser ren ättika och ättiksprit (dvs. den rena formen av ättiksyra) - vi i Sverige har en skarp distinktion mellan dessa (precis som skillnaden mellan såpa och tvål) men utomlands och engesktalande så är ättika = vinegar

Somliga tips säger tom. att man skall använda vitvinsvinäger (vilket förmodligen syftar på ren ättika eller ättiksprit men distinktionen förlorats i en eller flera översättningar) för avkalkning av kaffemaskien - det skall man inte göra, om man inte tänker förstöra maskinen!.

Matlagningsvinäger innehåller förutom ättiksyran också en massa polymerade kolhydrater i olika former (socker/stärkelse mm.), även olika proteiner och annat och när det går genom en het värmare i kaffemaskinen så kan en del av detta sättas av på de heta ytorna och delvis polymeriseras av värmen och det blir en helt olöslig beläggning som inte kan lösas av något alls och gör man det i omgångar så blir det ett lager med kalk med dessa polymeriseringar som det inte finns något sätt att lösa mer än med mekanisk bearbetning.

Använd aldrig (matlagnings)vinäger till sådant som avkalkning och annan rengöring även om det är tusen (översatta) husmorstips som säger det...

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.