Vad rekommenderas för rengöring av min nyinköpta bättre begagnade köksmaskin?
Skön blandning av kakdeg och smörjfett därinne.
Biltema har lysfotogen och campingparaffin. Eller kanske lacknafta?

/Höghus

20260715_121516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rengör med diesel och avsluta med bromsrengöring (var försiktig med packningar och packboxar). Sen är det bara att fylla på nytt fett och skruva ihop.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
När jag gjorde likande med kitchen aid, gjorde jag bara rent mekaniskt, torka borsta osv. Fett lossnar lätt och att en fet hinna utan partiklar är kvar gör nog inte så mycket när man ändå ska på med nytt fett.

Använder man medel ska det slängas rätt osv så kändes som mer jobb än det sparade.

useless useless skrev:
Rengör med diesel och avsluta med bromsrengöring (var försiktig med packningar och packboxar). Sen är det bara att fylla på nytt fett och skruva ihop.
Tack, bra tips. Jag antar att det är bromsrengöringen som kan vara elak mot plast och gummi?

/Höghus

G g.kraft skrev:
När jag gjorde likande med kitchen aid, gjorde jag bara rent mekaniskt, torka borsta osv. Fett lossnar lätt och att en fet hinna utan partiklar är kvar gör nog inte så mycket när man ändå ska på med nytt fett.

Använder man medel ska det slängas rätt osv så kändes som mer jobb än det sparade.
Jag tänkte börja med att skrapa rent, får se om det räcker.

/Höghus

Rickard.
Bromsrengöring är elakt mot dig 😉

Jag vet inte exakt vad dom produkterna innehåller men det blir säkert rent av båda, jag har börjat använda luktfri petroleum tänkt för rengöring för liknande jobb men jag tror att det är nästan samma sak?

Ultraljudstvätt🤔

SC Aero SC Aero skrev:
Ultraljudstvätt🤔
Bra ide, har faktiskt en stående någonstans. Tveksamt om de största delarna ryms dock.
Provat med diesel, men det löser knappt det livsmedelsgodkända fettet i växeln som skapar den planetariska rörelsen. Det är mycket hårt, sitter som tusan och måste skrapas bort manuellt.
Dieseln kanske funkar bättre inne i växellådan där det är vanligt fett.

/Höghus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.