26 688 läst ·
48 svar
27k läst
48 svar
Rengöring ugnsplåtar... vad funkar numera?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Brända kastruller, vatten och en rejäl skvätt med ättika, låt koka och sen är det betydligt lättare att få bort det brända. Har inte provat på plåtar.H Harald Blåtumme skrev:Tog mig uppgiften att rengöra bla mikron & ugnen idag inför julen så allt är fräscht och fint.
Mikron en baggis. Ugnen också i och med pyrolys, en Siemens som har åtmistone 6 år på nacken men ser banne mig ut som sprillans ny igen efter pyrolysen och avtorkning av litet gråvit aska med fuktig trasa.
Problemet är ugnsplåtarna, det rekommenderas inte av tillverkaren att köra dessa med pyrolys vet ej exakt varför. Möjligen beror det på att de kromade ugnsstegarna måste tas ur annars blir de blåkromaterade - gjort det misstaget en gång och vill inte det ska bli värre med den biten, pallar inte att beställa nya dylika,
Så nu körde jag ungefär som förut. Brukat använda en skumspray ”K2”, denna hittade jag inte längre och fick ta en annan produkt. Denna visade sig tyvärr vara mer eller mindre totalt verkningslös, kunde lika gärna sprayat på raklödder eller vad som helst. Kolla själva nedan.... min fråga är såklart hur gör man för att ordna rena ugnsplåtar idag? Tips mottages med stor tacksamhet vill ha detta tip top närmaste dagarna.
[bild]
Jepp, verkar vara kaustiksoda + ett par droppar diskmedel.Höghus skrev:
Misstänker att burken det står kaustiksoda på i butikshyllan kostar 1/4-del trots högre koncentration
Med det sagt har jag faktiskt inte kommit mig till att testa kaustiksodan jag köpte på mina plåtar.
Men det låter som att det borde funka då
Burken stod i en störtkorg på Hornbach och kostade inte så mycket. Minns inte vad nu men ordinarie-priset var säkert en hundring eller två.C cpalm skrev:Jepp, verkar vara kaustiksoda + ett par droppar diskmedel.
Misstänker att burken det står kaustiksoda på i butikshyllan kostar 1/4-del trots högre koncentration
Med det sagt har jag faktiskt inte kommit mig till att testa kaustiksodan jag köpte på mina plåtar.
Men det låter som att det borde funka då![]()
En bra sak är att den inte dunstar så fort när man kletat på.
/Höghus
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Jag tycker Lidls ugnsrengöring fungerar bra. Spraya på och låta det få arbeta nå timmar bara. Det bubblar och fräser så det innehåller helt klart nåt otrevligt.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Kört en ny vända med detta nu på ugnsplåtar. Testade den man köper på Lidl, W5 Oven Cleaner. Upplever den exakt lika värdelös som det andra skitet jag testade tidigare i tråden, ekvivalent med applicering av godtyckligt raklödder, sprayvispgrädde etc.S Stefan1972 skrev:
Kanske får prova kaustiksoda då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frugan smetar in plåtarna med ugnsrengöring, lägger på aluminiumfolie och kör in dem i ugnen enligt hur ugnsrengöringen skall användas. Diskar sedan av dem. De ser helt nya ut efteråt.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Ok, vilken "ugnsrengöring" pratar vi om? Mitt bekymmer är ju att ingen av de jag testat av de som finns i handeln idag fungerar alls. Minns hur enormt effektivt gamla K2 var... vissa grejer var definitivt bättre förr.pacman42 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Tack då ska jag testa den varianten.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Tack, och jag får be dig tacka din fruga också för detta funkade faktiskt på rimligt sätt! Körde en timma i 80 grader i ugnen med aluminiumfolie över, detta luckrade upp böset på ett helt annat sätt än jag sett tidigare via såpa i ugnen osv.pacman42 skrev:
Garanterar att denna plåt såg helt horribel ut med fastbränt svart fett i stora ytor och stänk överallt (typiskt att jag missade bilden före). Men det blev ett fullt ok resultat faktiskt, hade ingen sån där rostfri skurboll så jag körde ihopknycklad aluminiumfolie för den mekaniska bearbetning som krävdes. Tog inte många minuter, effektivt.
Nöjd med resultatet. Blev kanske en smula matt i emaljen på plåten här och där, kanske pga alufolien och att rostfri skurboll kunde varit bättre för finputsningen. Men vad bra, nu har jag en metod som funkar med dagens klena ugnsrengöringsmedel!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket medel använde du till slut? Det som ligger bredvid? Var det som du köpte på Lidl? Hittar inget som heter K2r.H Harald Blåtumme skrev:Tack, och jag får be dig tacka din fruga också för detta funkade faktiskt på rimligt sätt! Körde en timma i 80 grader i ugnen med aluminiumfolie över, detta luckrade upp böset på ett helt annat sätt än jag sett tidigare via såpa i ugnen osv.
Garanterar att denna plåt såg helt horribel ut med fastbränt svart fett i stora ytor och stänk överallt (typiskt att jag missade bilden före). Men det blev ett fullt ok resultat faktiskt, hade ingen sån där rostfri skurboll så jag körde ihopknycklad aluminiumfolie för den mekaniska bearbetning som krävdes. Tog inte många minuter, effektivt.
Nöjd med resultatet. Blev kanske en smula matt i emaljen på plåten här och där, kanske pga alufolien och att rostfri skurboll kunde varit bättre för finputsningen. Men vad bra, nu har jag en metod som funkar med dagens klena ugnsrengöringsmedel!
[bild]