Jag är nyinflyttad i gammalt hus med trekammarbrunn. Vi har just fått vår första slamtömning. Efteråt kom ett SMS med länk till kommunens sida om vad man ska tänka på, och man ska kolla så att T-röret ser bra ut. Sedan inga mer instruktioner, och slamtömmaren är ju inte kvar så att jag kan fråga honom.

Jag har ingen aning om hur ett T-rör ska se ut men har kollat runt nu efter bästa förmåga. De bilder jag hittar visar att det finns lite olika lösningar, och äldre brunnar har ofta en skärm i stället för ett T-rör av plast. (Älvdalens kommun har lite mer info.)

Kan någon här bedöma om min brunn ser OK ut eller om det behövs något annat rör, utifrån den här bilden? Grejen till höger i bild ser lite ut som betongskärmen som Älvdalen visar. Är det bra så..?

• IMG_20260629_170912958.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
T-röret ser helt ut, en betongrörsböj med ett inspektions- och rengöringshål i.

grejen ned till höger är utloppet ur brunn och där vill man inte ha ut flytslammet ut till infiltreringen - och i mina ögon ser det ut som att T-röret fått biten uppåt avslagen medans den nedåt är mer eller mindre intakt, men kanske böjd.

du får känna på den om den är i plast eller betong - är det betong så är det troligen OK som Claes säger, är den i plast så kanske den fått en del avslagen och bör bytas.

Bästa svaret

Claes Sörmland
Brunnen ser äldre ut, typ 50-60-tal. Så jag gissar att det var en del hantverk i form av betongarbete när den installerades. T ex att man har knackat upp hålet i betongröret för hand och sen har man skapat en "vall" med hjälp av rätt torr betong och lite handpåläggning. Ser så ut i alla fall.

Jag ser egentligen ingen anledning till att höja den där betongvallen runt inspektionshålet. Utloppsröret bestämmer ju den högsta möjliga vattenytan i trekammarbrunnen. Det kan aldrig stiga över den nivån. Och skulle det göra det så fungerar inte infiltrationen och då har man stora problem som inte har att göra med trekammarbrunnen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.