25 234 läst ·
32 svar
25k läst
32 svar
Rengöring av sågklingor
Se även denna tråd med samma ämne
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/114323-hartsloesare-glidmedel.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/114323-hartsloesare-glidmedel.html
Väcker nytt liv i tråden.
Sätter pärlspont i värmen o inser att mina klingor är värdelösa - bränner och fnasar kanterna vid kap. I brist på riktigt hartslösare eller konc. spolarvätska (som jag såg mån tipsa om), så kom jag på att jag har biltemas bioavfettning 🤔🤷 såg ju i nån sågklinge-tråd att nån tipsade om det..
Gick galant o få rent dem från harts o gunk 🙆 men.. sen blev ja osäker..
● Ska man skölja av dem i t-röd eller såpavatten för o neutralisera avfettningen?
● Kan bioavfettningen skada klingan långsiktigt?🙈🤔🤷
Sätter pärlspont i värmen o inser att mina klingor är värdelösa - bränner och fnasar kanterna vid kap. I brist på riktigt hartslösare eller konc. spolarvätska (som jag såg mån tipsa om), så kom jag på att jag har biltemas bioavfettning 🤔🤷 såg ju i nån sågklinge-tråd att nån tipsade om det..
Gick galant o få rent dem från harts o gunk 🙆 men.. sen blev ja osäker..
● Ska man skölja av dem i t-röd eller såpavatten för o neutralisera avfettningen?
● Kan bioavfettningen skada klingan långsiktigt?🙈🤔🤷
Poängen med avfettning är ju att göra fettet "vattenlösligt", så det torde räcka bra med att skölja och torka.PeterJeffrey skrev:
Gör själv rent klingorna med ett T-röd-bad och en liten borste och tycker det funkar utmärkt. Däremot löser det upp trycket på vissa klingor, och det lär väl avfettningen också göra. Det och kanske rost är nog den enda skada som kan uppstå.
Skölja med vatten eller t-röd? 🤔C cpalm skrev:Poängen med avfettning är ju att göra fettet "vattenlösligt", så det torde räcka bra med att skölja och torka.
Gör själv rent klingorna med ett T-röd-bad och en liten borste och tycker det funkar utmärkt. Däremot löser det upp trycket på vissa klingor, och det lär väl avfettningen också göra. Det och kanske rost är nog den enda skada som kan uppstå.
Hyffsad vattenfri sprit löser hartser, även alkaliska avfettningsmedel som i @peterJeffrey:s inlägg med alkalisk avfettare då den starkare alkaliet förtvålar de olika fett och hartssyrorna och lossar dem som olika såpor och tensiderna sedan bär iväg dessa delar som lösgörs som inte kan förtvålas.
Mer eller mindre kraftiga alkaliska lösningar är väldigt effektiva på 'naturoljor' av fettsyror, hartssyror, aminosyror - ja alla som har olika OH och COOH-grupper kopplade till sig inom molekylen.
försöker man med enbart vatten så kommer inte hartserna att påverkas nämnvärt
Mer eller mindre kraftiga alkaliska lösningar är väldigt effektiva på 'naturoljor' av fettsyror, hartssyror, aminosyror - ja alla som har olika OH och COOH-grupper kopplade till sig inom molekylen.
försöker man med enbart vatten så kommer inte hartserna att påverkas nämnvärt
Diskussionen är såklart intressant, men egentligen lika onödig nu som 2009 En sprayflaska hartslösare från CMT kostar 150 och från Felder 200 nu, är sjukt smidig och effektiv och räcker en evighet. Klart det går att blaska fram egna bonnlösningar, men det sparar nog varken tid eller pengar.
Fast 150-200 Kr för en 500ml flaska hartslösare som innehåller vatten, kaliumkarbonat och lite EDTA i är ju helt vansinnigt dyrt!
Jag är gärna "bonnig" och kör T-röd alla dagar i veckan. Och om det skulle torka in ordentligt så tar jag till några droppar alkalisk avfettning eller vad jag nu har till hands för inga i princip pengar alls.
Jag är gärna "bonnig" och kör T-röd alla dagar i veckan. Och om det skulle torka in ordentligt så tar jag till några droppar alkalisk avfettning eller vad jag nu har till hands för inga i princip pengar alls.
Ok, så du kör hellre med en annan lösning som kanske inte alltid är lika effektiv, men som sparar din en hundring över en tioårsperiod, och ibland behöver du byta metod när den första inte funkar så bra som du vill?
Såklart fritt fram att göra det, men anser du att du sparar pengar eller tid på det sättet? Eller kanske båda?
Såklart fritt fram att göra det, men anser du att du sparar pengar eller tid på det sättet? Eller kanske båda?
Nu är det mest "snake oil" produkter jag motsätter mig. Lite samma som vapenägare som gladeligen betalar 298 Kr för 60ml "Vapenolja" i tron att det är någon fantastisk produkt utvecklad av experter när det i själva verket är den billigaste mineraloljan som finns tillgänglig.
Varför ska jag lägga ut 150-200 kr plus frakt för en produkt när jag får samma effekt med rödspriten från Jula?
Och det är ju inte riktigt 50/50 om rödspriten kommer att göra jobbet. Tar man hartsen när den uppkommer så funkar det "alltid" med rödsprit.
Har man dock lånat ut prylarna till någon amatör som har fyllt klingan eller frässtålet med harts under lång tid så kan man behöva andra medel.
Med det sagt. CMT hartslösare är säkerligen en fantastisk produkt när man inte får/bör/vill använda sprit av valfri anledning. Men jag anser inte att 150 Kr är ett rimligt pris med tanke på vad man får.
Varför ska jag lägga ut 150-200 kr plus frakt för en produkt när jag får samma effekt med rödspriten från Jula?
Och det är ju inte riktigt 50/50 om rödspriten kommer att göra jobbet. Tar man hartsen när den uppkommer så funkar det "alltid" med rödsprit.
Har man dock lånat ut prylarna till någon amatör som har fyllt klingan eller frässtålet med harts under lång tid så kan man behöva andra medel.
Med det sagt. CMT hartslösare är säkerligen en fantastisk produkt när man inte får/bör/vill använda sprit av valfri anledning. Men jag anser inte att 150 Kr är ett rimligt pris med tanke på vad man får.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Låter som vanlig textiltvättmedel för maskin. 🤔S SCB skrev:
Sedan jag köpte en ultraljudstvätt åker alla verktyg ner i den. Lacken på sågklingan ryker, men viktig info är ju lasergraverat ändå.
Med min förbrukningstakt kostar det mig en tia om året att bli svindlad. Fast då vet jag att det alltid funkar och jag har fått en sprayflaska på köpet. Vill du använda andra saker så är det helt upp till dig, men jag tror det finns andra saker man ska ge sig på, om man vill spara tid och pengar.S SCB skrev:Nu är det mest "snake oil" produkter jag motsätter mig. Lite samma som vapenägare som gladeligen betalar 298 Kr för 60ml "Vapenolja" i tron att det är någon fantastisk produkt utvecklad av experter när det i själva verket är den billigaste mineraloljan som finns tillgänglig.