Tittade tidigare på något avsnitt av Woodwhisperer och då rengorde han sågklingor med något medel som verkade riktigt bra. Nu hittar jag inte vilket avsnitt det var......
Jag undrar om det är någon som provat det medlet som han använder eller provat något annat bra medel eller har tips på hur man kan få rent såglingorna. Känns ju lite onödigt att lämna in på slipning så fort dom börjar bli skitiga.

/Kalle

Du bör leta efter något som kallas hartslösare. Jag använder själv Felders variant och den är mycket bra. Spraya på, vänta lite och torka bort all goja. Sitter det hårt kan man gnugga lite med en tandborste. Produkten är vattenbaserad men känns lätt basisk på händerna så jag brukar använda gummihandskar om jag måste hantera lösningen med händerna.

Theofils har Felders hartslösare, jag hade tänkt länka till den i mitt inlägg men hittade inte den på deras lätt förvirrande hemsida. CMT har en likvärdig produkt som jag har använt en gång och den hade samma goda egenskaper som Felders. Ingen av dem kostar så mycket, för strax över hundringen (eller var det 150?) får man en sprutflaska som varar länge. Refill i form av stor dunk finns till ännu bättre pris.

T-röd skall funka om dom får ligga över natten.Men rekommenderar att gå på med gummihandskar och lite svinto för att avlägsna det sista då det inte trillar av sig själv som woodwhisperers verkar göra.
Annars är nog hartslösare det bästa med det är ju rätt dyrt .Fast det går ju att återanvända iofs.

Redigerat:
Akta dig för svinto! Det känns som ett lysande sätt att förstöra skärpan på sina vassa eggar!

Varmt vatten och såpa/grovrent fungerar utmärkt om det inte är fastbränd kåda/harts som du ska ha bort. Fungerade bra på stora klingor till sågverksmaskiner och mycket billigare och enklare än att köpa specialmedel som var svindyra. Används även av många som slipar klingorna som du lämnar in ;).

Ska prova med vatten och såpa innan jag inhandlar någon hartslösare. Låter som ett bra alternativ.

ikeahantverkaren skrev:
T-röd skall funka om dom får ligga över natten.Men rekommenderar att gå på med gummihandskar och lite svinto för att avlägsna det sista då det inte trillar av sig själv som woodwhisperers verkar göra.
Annars är nog hartslösare det bästa med det är ju rätt dyrt .Fast det går ju att återanvända iofs.
Jag körde med T-röd innan jag skaffade riktig hartslösare. Det fungerar, men är inte lika effektivt och tar längre tid. Visst kan ett par hundralappar för blasket i flaskan kännas som lite ocker, men å andra sidan sett sparar det mycket besvär och varar länge. Så på det hela taget känns det som att det är värt pengarna, för mig i varje fall... Använder det även för att göra rent mina frässtål.

imported_Kalle_F skrev:
Ska prova med vatten och såpa innan jag inhandlar någon hartslösare. Låter som ett bra alternativ.
Har jag aldrig testat. Skulle vara trevligt om du återkommer med en liten rapport när du provat.

Borde inte avfettningsmedel funka? (bara spånar lite) oj va kul det blev.

För min del handlar det inte så mycket om priset utan om den praktiska aspekten. Tar det mig 20 minuter att rengöra några frässtål eller en sågklinga så gör jag inte det. Resultatet blir dåliga snitt och jag blir frustrerad. Med en bra hartslösare (som fortfarande inte kostar speciellt mycket, den är dryyyyg) så tar motsvarande rengöring några minuter och jag slipper bli grinig. Välj själv vad som är viktigt för er :)

Om jag läser bondepraktikan så är det alkohol som gäller, troligtvis är metanol det bästa men känns lite olustigt.
Så fram med brännvinet, både billigare och mångsidigared^_^b

Strykjärn och läskpapper gäller för fläckar på tyg.

En utvärdering av vatten och såpa:

Jag testade på 3 st klingor, 2 st 48 tandade festool och en 60 tandad dewalt. Den ena festoolklingan var rejält smutsad och lite fastbränt, dom andra två klingorna var lätt smutsade.

Jag la alla klingorna i ett bad med varmt vatten och såpa, väntade ca 15 minuter sedan började jag göra rent med en vit Scotch-Brite och en tandborste. Dom lätt smutsade klingorna gick ganska lätt att göra rent, kanske 10 minuter per klinga. Resultatet blev helt ok, men inte så fint som det blev när Woodwhiperer kör med hartslösare.

Den klingan som var rejält smutsig blev det mycket mer jobb med, höll säkert på i över en halvtimme och gnodde, borstade samt skavde med nageln där det satt hårt. Trots hårt arbete tycker jag att resultatet bara blev sådär, ganska mycket kvar som säkert kräver lika mycket tid till om inte mer för att få bort.

Det känns som att jag kommer att köpa en hartslösare till nästa gång det är dags för rengöring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.