Puh, körde av det här med tralltvättmedel och levang och det här lilla var jäkligt jobbigt. Tyvärr trädäck runt halva huset också så nu undrar jag vad era bästa knep är.
Mellan slangen och ”provrutan” finns en provruta jag gnuggade med stark grönsåpalösning och det bet inte alls, syns inte. Tänkte såpskura med kallvatten när däcket är helt rent sen.
Får man köpa en högtryckstvätt med sån där T-racer trallmunstycke nu eller bara att gno på?
Så fort det blir vått så kommer det fram grönskimrande alger/påväxt. Snorhalt i blöta eller frysgrader så jag tänkte undvika det vår fjärde vinter i huset.
Tacksam för tips!
Mellan slangen och ”provrutan” finns en provruta jag gnuggade med stark grönsåpalösning och det bet inte alls, syns inte. Tänkte såpskura med kallvatten när däcket är helt rent sen.
Får man köpa en högtryckstvätt med sån där T-racer trallmunstycke nu eller bara att gno på?
Så fort det blir vått så kommer det fram grönskimrande alger/påväxt. Snorhalt i blöta eller frysgrader så jag tänkte undvika det vår fjärde vinter i huset.
Tacksam för tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kör två pass, ett vår o ett höst, med levang o tryckspruta m såpa/vatten 50%. Ca 70m2 trall.
Blodsmak o svordom är standard.
Märks tydligt om jag slarvat vid förra vändan. Vid regelbunden rengöring blir det riktigt bra. Lätt att slarva el missa dock. Bara o gno mer.. tyvärr.
Har T-racer men kör den inte på trallen.
Tycker levangen är bäst trots jobbet.
Snåla inte på såpan och ha ett bra kraftigt skaft som inte flexar är mitt tips.
Blodsmak o svordom är standard.
Märks tydligt om jag slarvat vid förra vändan. Vid regelbunden rengöring blir det riktigt bra. Lätt att slarva el missa dock. Bara o gno mer.. tyvärr.
Har T-racer men kör den inte på trallen.
Tycker levangen är bäst trots jobbet.
Snåla inte på såpan och ha ett bra kraftigt skaft som inte flexar är mitt tips.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Vad är det för trädäck ni har? Vårt trädäck är 12 år gammalt, ligger i syd- och västläge, iofs under tak, rengjort med såpa och terasstvättdelen av högtryckstvätten en (1) gång under dessa år. Iofs borstat bort all snö och regnvatten, men ser fräscht ut och är i utmärkt kondition. (Har precis sålt huset och köparna kommenterade det fina trädäcket.)
Ja är det under tak så vore det väl konstigt om det inte såg bra ut.Hemmakatten skrev:
Vad är det för trädäck ni har? Vårt trädäck är 12 år gammalt, ligger i syd- och västläge, iofs under tak, rengjort med såpa och terasstvättdelen av högtryckstvätten en (1) gång under dessa år. Iofs borstat bort all snö och regnvatten, men ser fräscht ut och är i utmärkt kondition. (Har precis sålt huset och köparna kommenterade det fina trädäcket.)
Bäst för att få bort det gröna är PRICK-FRI, trots namnet effektivare än GRÖN-FRI
Jag använder bara högtryckstvätt till altanen, allt annat tar för lång tid.
Kör med flatstråle i brädans riktning, roterande tvättar rekommenderar jag inte.
Här står lite mer i tråden,
Hjälp mig ordna upp sprucken altan (grå, tryckt virke, sprucken, obehandlad)
Jag använder bara högtryckstvätt till altanen, allt annat tar för lång tid.
Kör med flatstråle i brädans riktning, roterande tvättar rekommenderar jag inte.
Här står lite mer i tråden,
Hjälp mig ordna upp sprucken altan (grå, tryckt virke, sprucken, obehandlad)
Produkter som diskuteras: "gröna FRI"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 454 kr inkl moms
Läs mer
Jag kör ogräsättika som jag rollar ut med en gammal roller. Fungerar riktigt bra - lägger på rikligt när det är bra väderlek så det inte avdunstar eller regnar bort för fort.
Har gjort det en gång per år i 4 år har inte märkt några problem.
Har gjort det en gång per år i 4 år har inte märkt några problem.
Koncentrerad ogräsättika som får regna bort efter några dagar gör underverk om man har grön påväxt.
Har slutat med tralltvätt, såpa och skurborste. Kör högtryckstvätt var 3-4 år. Jag slutar på ättikan med tryckspruta så att det täcker sedan är det bara att vänta. Resultat på 1-2 dagar!
Har slutat med tralltvätt, såpa och skurborste. Kör högtryckstvätt var 3-4 år. Jag slutar på ättikan med tryckspruta så att det täcker sedan är det bara att vänta. Resultat på 1-2 dagar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden