Har en massa gamla (ca 100 år) tröskellister i mässing som jag försöker få rena och blanka. Provat med citron, bikarbonat, ketchup, häxan osv men blir inte helt bra.

Nån som har en idé på passande medel? Kan man lägga dom i nån slags syrablandning över natten?

Tacksam för svar, tips och idéer.

S
Kanske autosol?

• Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
optimum
Köp polertrissor och polermedel och använd en borrmaskin så kan du få dem snygga. Därefter får du tvätta dem med T-sprit och lacka dem med typ klarlack för annars blir de fula igen.

• Gilla
K-S-L
  • Laddar…
jag fixade en vattenkanna i koppar som hade ståt ute en vinter som var totalt ärgad ,
använde salt och vitvinsvinäger och det gick helt magiskt lätt

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Kanske autosol?
Tack för svar! Autosol har jag provat utan riktig framgång tyvärr.

C cazet skrev:
jag fixade en vattenkanna i koppar som hade ståt ute en vinter som var totalt ärgad ,
använde salt och vitvinsvinäger och det gick helt magiskt lätt
Tack för svar! Låter klart intressant, hur gjorde du blandningen?

Dessvärre är det en del små färgstänk, gammal fernissa och lack på dem också. Tror du att det biter på sådant?

Blanda i en påse citronsyra i varmt vatten och lägg i listen där i. Låt ligga en timme och ta därefter en diskborste och diska av dem i vattnet. Brukar göra susen.

• Gilla
K-S-L och 1 till
  • Laddar…
optimum
Oavsett alla snälla svar behöver du med största sannolikhet kraftigare åtgärder för att få dem fina igen.

Polering som jag tidigare beskrivit.

• Gilla
K-S-L och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum rolri skrev:
Oavsett alla snälla svar behöver du med största sannolikhet kraftigare åtgärder för att få dem fina igen.
.
Ja, inte får man bort färg och fernissa med syror, som ju däremot fungerar bra för att ta bort oxid/ärg.

Bästa svaret

Autosol fungerar utmärkt på mässing om man gör rätt. Mässingen måste vara helt fri från färgrester och annat på ytan och sedan är det bara att gnugga alt. köra med polertrissa på maskin. För att få en bra yta att polera, kan du köra med fint våtslippapper, 800-1200 kanske. Det kommer se hemskt ut först, men blänket kommer när du sedan polerar den matta ytan.

Som nämnts redan, för att hålla dem blanka måste de sedan lackas om du inte vill polera regelbundet...mässing oxiderar med tiden. Nackdelen med att lacka är att lacken kan flaga/nötas bort på sina ställen, och då ser det rätt skabbigt ut.

• Gilla
K-S-L
  • Laddar…
Tack alla för svar och goda idéer!

Du inser väl att vi förväntar oss en massa bilder på dina lister, både före och efter polering! ;)

• Gilla
Schwen92
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Du inser väl att vi förväntar oss en massa bilder på dina lister, både före och efter polering! ;)
Haha, jag som tänkte att man skulle slippa undan! I bästa fall hinner jag få det gjort imorgon kväll. Bilder på resultatet utlovas självklart.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Efter omständigheterna nöjd. Tricket var som Paxman skrev att sandpappra lite. Polerade sedan med häxan och trasa. Gick förvånansvärt fort och smidigt.

Rev även bort en gammal linoleummatta på en annan tröskel och hitta denna (sista bilden) trevlig list.

Igen, tack för goda idéer och tips!

• Renoverad tröskellist där gammal färg slipats bort, poleras nu fram för ett slätt och rent utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen uppolerad tröskellist i trä med inlagda dekorativa metallplattor.
    Skapa konto
  • Renoverad tröskel med dekorativ list intill en vit och svart mönstrad kakelgolv.
    Skapa konto
  • Gilla
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
optimum
Snygga lister och snyggt jobb (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.