Byggahus.se
Målar om under takfoten och märker att alla downligths i koppar som ursprungligen var kopparfärgade nu är nästan svarta.
Finns det någon dunderkur att få fram kopparfärgen igen?
Det är 8 st, och rastret går att ta ner. Egentligen räcker det att det rastret fixas, så målar jag sarjen på armaturen.
 
Prova att låta dem bada några timmar i citronsyralösning, gärna lite uppvärmd.
 
Är det riktig koppar utan nåt pålagt ytskikt så rengör du enklast med ketchup. Lägg på, vänta, skölj av. Klart
 
Citronsyra gjorde susen! Tack för tipset.
Ketchup funkar inte då man ska gnida in det på ett vasst raster.Det tar för lång tid. Lingonsylt ska tydligen också funka!
På en annan sajt fick jag receptet 1msk citronsyra, 2msk tvättmedel 1 liter vatten i en rostfri balja.
Jag kokade upp 4 litervatten, hällde i 4msk citronsyra, 8msk grume tvättsåpa i en plastbalja.
Sedan doppade ned ett armaturraster i taget. På 5-10 minuter försvann all ärg och mörknad.Otroligt effektivt.
Bara att skölja av och torka. Ibland fanns dock en kletig sörja kvar som behövde diskborste för att få bort.
Kopparfärgen jag får fram är som på gamla 5-öringar.
Sedan provade jag en annan armatur. Den fick två olika kopparfärger. Dels 5-öringfärg, dels ljusare färg som ledaren på avskalad kabel. Finns det olika legeringar av koppar?
 
Citronsyra är bra men ännu enklare: Köp Kalkosal, spruta på, låt verka, skölj av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.