Byggahus.se
Har ett antal detaljer i mässing som ser tråkiga ut. Finns det något smart bad (liknande fosforsyra för järn) för att få dem fina igen? Samma fråga gäller koppar.
 
Sweet! tack Findus.
 
Koppar putsar man bäst med lite ketchup.
 
Metoden findus beskriver är helt orimligt tillfredsställande, som magi nästan. Speciellt för ljusstakar och grejer med många krumelurer som man aldrig kommer åt med trasa
 
Häxan metallputs och två minuters arbete. Annars Findus metod är utmärkt med

Nuvarande polerprojekt är elementrör
 
Verkar som att Findus förslag löste problemet när det begav sig...

//Ronnie
 
N Nytthusbygge2019 skrev:
Ketchup och trasa rengör jag min mässing med, väldigt effektivt faktiskt!

Här är en guide: [länk]
Nej, nej, nej, nej! Ketchup är jättebra på koppar, men INTE mässing. Där är det Häxan som gäller.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Nej, nej, nej, nej! Ketchup är jättebra på koppar, men INTE mässing. Där är det Häxan som gäller.
Jasså, varför då?
 
Fräter.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Fräter.
Kanske om den blir lämnad kvar i ketchupen länge, där de aktiva beståndsdelar i detta fall nog är ätiks- och oxalsyra. Men att gnida in och skölja av borde inte ge något problem.
Häxans innehåller slippartiklar så det sliter nog mer.
 
Häxans är bättre, men något som väldigt få har hemma.
De flesta har någon form av ketchupflaska, något som duger för att rengöra några detaljer som ser tråkiga ut!
 
T
N Nytthusbygge2019 skrev:
Häxans är bättre, men något som väldigt få har hemma.
De flesta har någon form av ketchupflaska, något som duger för att rengöra några detaljer som ser tråkiga ut!
Vaa!!?? Finns det personer som inte har minst en halvfull flaska av Häxans hemma...?
Nu är mina cirklar rubbade.. :oops:

Jag som blev lite orolig för att mina 4 flaskor blev bara 2 när en tog slut och två blev en förra julen när alla mässings- och silverstakar skulle putsas inför julen - jag får nog köpa en flaska på vägen hem från jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.