T Takläggare skrev:
Ja vad handlar Nav skandalen om? EES avtal kanske?
Samma gör du nu, jag har plockat fram att EES avtalet är det som gäller. inte dom gamla Norska reglerna.
T Takläggare skrev:
Ja vad handlar Nav skandalen om? EES avtal kanske?
Samma gör du nu, jag har plockat fram att EES avtalet är det som gäller. inte dom gamla Norska reglerna.
Jag var på en kurs i nyaste uppdateringen i ns bara för nån må sedan, dom har inte fått det med sig?

Dom reglerna du hänvisade till handlar inte om ytskikt behandling.

T
R Ragganof skrev:
Jag var på en kurs i nyaste uppdateringen i ns bara för nån må sedan, dom har inte fått det med sig?

Dom reglerna du hänvisade till handlar inte om ytskikt behandling.
Dom handlar om hur man bygger brandceller , hur man bygger brandväggar, brandsäkra golv osv.
Jag mötte samma motstånd på gamla Norska jobbet, ringde då kommunen, bad dom skicka ut sin handläggare, och ja han bekräfta att jag hade rätt. Med EES avtalet kan en Svensk byggfirma bygga i Norge och följa våra regler ang byggregler. och allt blir godkänt.
Nav skandalen handlar om att Norge skicka folk i fängelse för att dom vart sjukskrivna och vart utomlands, dom gamla reglerna var att man måste vara på norsk mark om man ska vara sjuk, detta uppmärksamma Norska advokatförbundet att EES avtalet gör att man kan vara sjuk utanför Norge, och det här är Norges största skandal, där dom ännu inte vet hur dom ska tolka eller göra åt detta,
Så det är mycket ni inte vet om EES.

T Takläggare skrev:
Dom handlar om hur man bygger brandceller , hur man bygger brandväggar, brandsäkra golv osv.
Jag mötte samma motstånd på gamla Norska jobbet, ringde då kommunen, bad dom skicka ut sin handläggare, och ja han bekräfta att jag hade rätt. Med EES avtalet kan en Svensk byggfirma bygga i Norge och följa våra regler ang byggregler. och allt blir godkänt.
Nav skandalen handlar om att Norge skicka folk i fängelse för att dom vart sjukskrivna och vart utomlands, dom gamla reglerna var att man måste vara på norsk mark om man ska vara sjuk, detta uppmärksamma Norska advokatförbundet att EES avtalet gör att man kan vara sjuk utanför Norge, och det här är Norges största skandal, där dom ännu inte vet hur dom ska tolka eller göra åt detta,
Nope handlade inte ett skit om brand. Vilket du inte verkar förstå.
T Takläggare skrev:

Så Litauen kan komma hit och dra el enligt litauiska regler?

T
R Ragganof skrev:

Finns undantag , men material o sådant som är framtagna enligt avtalet och Nordisk godkännande ,gäller även Norge är ett Nordiskt land, så därför följer Norge Sverige hårt, även Norskarna vill bli lika företagsamma som Svenskarna är, ta bara Ikea, visste du att Ingvard även om han dött omsätter bara han mer än hälften i omsättning mot vad ni omsätter i olja, det är en man mot ett land.:surprised:

T
R Ragganof skrev:

OSB skivor o sådant är från Litauiska företag och dom finns i hela Norge., bara ett exempel när du nämnde landet,
Frågan är mer, vad är det för Norska byggprodukter ni har?

T Takläggare skrev:
Finns undantag , men material o sådant som är framtagna enligt avtalet och Nordisk godkännande ,gäller även Norge är ett Nordiskt land, så därför följer Norge Sverige hårt, även Norskarna vill bli lika företagsamma som Svenskarna är, ta bara Ikea, visste du att Ingvard även om han dött omsätter bara han mer än hälften i omsättning mot vad ni omsätter i olja, det är en man mot ett land.:surprised:
T Takläggare skrev:
Jasså, så det gör det plötsligt.
Finns inget nordisk godkännande hur man spacklar gips.

Redigerat av moderator:
T
R Ragganof skrev:
Jasså, så det gör det plötsligt.
Finns inget nordisk godkännande hur man spacklar gips.

Nu är du bara patetisk, jag skiter fullständigt i ditt enorma behov att racka på Norge. Kunde inte bry mig mindre
Haha , nej men hur man bygger upp en brandvägg och tak, vilka krav den utgör för att hålla mot brand, så lägga två pappersremsa över en skarv ökar inte brand säkerheten från EI 30 till EI 60

T Takläggare skrev:
Haha , nej men hur man bygger upp en brandvägg och tak, vilka krav den utgör för att hålla mot brand, så lägga två pappersremsa över en skarv ökar inte brand säkerheten från EI 30 till EI 60
Altså du har fortfarande inte förstått då. Jag ger upp, du förstår inte att vi inte änns pratar om brandkrav/säkerhet utan hur man enligt NS spacklar gips. så ger upp.

Redigerat av moderator:
T
R Ragganof skrev:
Altså du har fortfarande inte förstått då. Jag ger upp, du är alldeles förmycke uppe i din egen röv att förstå att vi inte änns pratar om brandkrav/säkerhet utan hur man enligt NS spacklar gips. så ger upp.
Förstår du har svårt o hitta information på Norska sidor, men sök istället på exempelvis Rockwools hemsida då på Norska sidan, eller sök på Norgips även det Norge så ger dom byggbeskrivning på ditt egna språk hur man bygger en brannvegg.
även Lindab med brandskydd och stegljud , eller masonitbalk , dom har oxå hur man bygger i norge.finns en uppsjö.

Jag hamnade här då jag sökte på spackelremsa vs glasfiberremsa , och här var det mest norge historier... Hursomhaver trodde jag pappersremsan var helt förlegad, använde den på 00-talet och trodde att ngt nytt hade utvecklats. Köpte därför glasfiberremsan som jag nu har förstått ingen riktigt rekommenderar.

Tänker dock göra ett försök å använda den , det får väl gå åt fanders med allting annars då.

• Gilla
Petelin
  • Laddar…
Intressant att du ändå tänker använda den då det är ett mycket osäkrare alternativ? Behöver du göra om är det ganska mycket merjobb sen.

• Gilla
Ragganof
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Intressant att du ändå tänker använda den då det är ett mycket osäkrare alternativ? Behöver du göra om är det ganska mycket merjobb sen.
missbedömde behovet av remsa, har fasade kanter i mitt takgips så det blev nästan inget av den varan. Hittade en använd rulle av papperremsa i mina målarlådor så jag körde ju på det en gång i tiden.

Stora problemet var egentligen ihålighter mellan gipsskivan och väggen/muren som är i leca då det inte var helt rakt och jämt överallt Det som inte gick att fylla i med gipsbitar fyllde jag igen med gipsputs vilket funkade bra. Armerade vid en punkt med glasfiberremsa där.

Biggie Biggie skrev:
Vilken ska man använda vid spackling? Frågade en målare men fick ett luddigt svar om att dom bara kör pappremsa numera, för att den bygger mindre. Någon som har erfarenheter?
Bara idioter som använder glasfiber remsor allt kommer att spricka nu eller sen

Biggie Biggie skrev:
Vilken ska man använda vid spackling? Frågade en målare men fick ett luddigt svar om att dom bara kör pappremsa numera, för att den bygger mindre. Någon som har erfarenheter?
Stefan N Stefan N skrev:
Bara papp, släng glasfibern åt helvete.
dom som vill göra om det använder glasfiber

Mikael Westman1 Mikael Westman1 skrev:

dom som vill göra om det använder glasfiber
Välkommen till forumet @Mikael Westman1. Vi som hänger här uppskattar sakliga inlägg och vårdat språk.

Det vore trevligt om du författade din inlägg i den andan också.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.