Vill ha "trappfunktion" till utebelysning med långa avstånd.
Har sett installationer med 24V transformator i normcentralen, och undrar om vad som krävs totalt sett i form av
* Lågspänningsmatning
* Relätyp i anslutning till belysningen
* Typ av styrkabel - hur många ledare behövs, två st ?
* Ev andra aspekter/regler jag inte käner till...
Tacksam för hjälp med fabrikat och inköpsställen.
Har sett installationer med 24V transformator i normcentralen, och undrar om vad som krävs totalt sett i form av
* Lågspänningsmatning
* Relätyp i anslutning till belysningen
* Ev andra aspekter/regler jag inte käner till...
Tacksam för hjälp med fabrikat och inköpsställen.
Just precis!
Aktuell setup som önskas är:
Gästhus:
=======
Jag vill kunna tända/släcka belsynignen vid knapp i anslutning till gästhuset.
--
Normcentral matad med 1FAS från huvudbyggnads H-cental via EKKJ 4x2.5+2.5
Från gästhusets normcental kopplas utebelysningen in.
Troligen har jag ett rälä av någon typ här som styrs via signaler i de två lediga ledarna i jordkabeln ?
Behöver jag även här en lågvoltstransformator ?
Huvudbyggnad:
===========
Härifrån vill jag också kunna tända/släcka belysningen vid gästhuset
--
H-central: Matar vidare till Gästhus.
Gissar att det sitter en lågspänningstrans i centralen som via tryckbrytare vid knapptryckning ger en impuls ner via ledarna till reläet i gästhuset ?
Aktuell setup som önskas är:
Gästhus:
=======
Jag vill kunna tända/släcka belsynignen vid knapp i anslutning till gästhuset.
--
Normcentral matad med 1FAS från huvudbyggnads H-cental via EKKJ 4x2.5+2.5
Från gästhusets normcental kopplas utebelysningen in.
Troligen har jag ett rälä av någon typ här som styrs via signaler i de två lediga ledarna i jordkabeln ?
Behöver jag även här en lågvoltstransformator ?
Huvudbyggnad:
===========
Härifrån vill jag också kunna tända/släcka belysningen vid gästhuset
--
H-central: Matar vidare till Gästhus.
Gissar att det sitter en lågspänningstrans i centralen som via tryckbrytare vid knapptryckning ger en impuls ner via ledarna till reläet i gästhuset ?
Tack Sverre, hade du lite mer info att ge ?
* Lågspänningsmatning ?
* Relätyp i anslutning till belysningen ?
* Ev andra aspekter/regler jag inte käner till... ?
Kanske kan man fråga personalen på Elfa...
* Lågspänningsmatning ?
* Relätyp i anslutning till belysningen ?
* Ev andra aspekter/regler jag inte käner till... ?
Kanske kan man fråga personalen på Elfa...
Jag hade kört allt på 230V om det inte krävs något special någonstans.
Manöverkabel använder man vanlig 3-ledad installationskabel anpassad för rådande omständigheter, alternativt drar man 5-ledare om man vill ansluta både belysning och tryckknapp på samma kabel.
Som impulsrelä kan man använda t.ex. Eldons E.nr. 40 273 58 (ca 350 pix) eller liknande.
Som tryckknapp vilken godkänd strömställare som helst som har återfjädrande funktion.
Om du ska styra mycket belysning, kolla så att kontakterna på impulsrelät klarar lasten, annars får du kompletera med en kontaktor.
Manöverkabel använder man vanlig 3-ledad installationskabel anpassad för rådande omständigheter, alternativt drar man 5-ledare om man vill ansluta både belysning och tryckknapp på samma kabel.
Som impulsrelä kan man använda t.ex. Eldons E.nr. 40 273 58 (ca 350 pix) eller liknande.
Som tryckknapp vilken godkänd strömställare som helst som har återfjädrande funktion.
Om du ska styra mycket belysning, kolla så att kontakterna på impulsrelät klarar lasten, annars får du kompletera med en kontaktor.
jag hänger på här och frågar, finns det någon digital timer att ersätta knappen för? Har ngt med detta då jag trycker på knappen klickar det ett relä under huset som styr ytterbelysningen.S sverre skrev:
sannolikt ja!
men om vi reder lite i det här – du har alltså idag en ytterbelysning som du kan slå/av på med en strömbrytare och ditt tillslag styr ett relä (kontaktor) som i sin tur lägger på spänningen till ytterbelysningen?
vad är det för ytterbelysning – en lampa vid ytterdörren / på husknuten? lyktstolpar längs uppfarten och framför ridhuset? 230 Volt? 12 Volt?
önskad funktion för den digitala timern – automatiskt, tidsstyrt tillslag (veckoprogram)? tidpunkt för tillslag/frånslag automatiskt justerat efter solens vandringar (astrour)? automatiskt frånslag efter en viss tid?
vore intressant att veta hur dagens klickande relä ser ut (foto...) – den går kanske att ersätta med ett nytt tidur med önskad funktionalitet, eller så låter man den styras av någon modern ("smart") puck, parallellt med existerande tryckknapp för att kunna tvångsstyra belysningen vid speciella tilllfällen
men om vi reder lite i det här – du har alltså idag en ytterbelysning som du kan slå/av på med en strömbrytare och ditt tillslag styr ett relä (kontaktor) som i sin tur lägger på spänningen till ytterbelysningen?
vad är det för ytterbelysning – en lampa vid ytterdörren / på husknuten? lyktstolpar längs uppfarten och framför ridhuset? 230 Volt? 12 Volt?
önskad funktion för den digitala timern – automatiskt, tidsstyrt tillslag (veckoprogram)? tidpunkt för tillslag/frånslag automatiskt justerat efter solens vandringar (astrour)? automatiskt frånslag efter en viss tid?
vore intressant att veta hur dagens klickande relä ser ut (foto...) – den går kanske att ersätta med ett nytt tidur med önskad funktionalitet, eller så låter man den styras av någon modern ("smart") puck, parallellt med existerande tryckknapp för att kunna tvångsstyra belysningen vid speciella tilllfällen
jag vet inte själv hur relät ser ut och det sitter strax under husväggen, men svåråtkomlig för det sitter skivor runt huset. Huset är byggt 1977 så de som knappen/relät styr är en fasadlampa vid ytterdörren samt en stolplykta. Jag skickar en video på knappen och ska mäta upp strömmen o se om de är 12/24 volt styrström. Hade hoppas slippa dra om till riktig kabel för att sätta dit en tidsställd strömbrytare.harka skrev:
sannolikt ja!
Lyckyman77 skrev:
jag vet inte själv hur relät ser ut och det sitter strax under husväggen, men svåråtkomlig för det sitter skivor runt huset. Huset är byggt 1977 så de som knappen/relät styr är en fasadlampa vid ytterdörren samt en stolplykta. Jag skickar en video på knappen och ska mäta upp strömmen o se om de är 12/24 volt styrström. Hade hoppas slippa dra om till riktig kabel för att sätta dit en tidsställd strömbrytare.
Ser ut som klenspänningsgrejor, alltså 12/24 V styrspänning.
Ska du ha någon timer i dosan som ersättning för knappen behövs matningsspänning till timern och sannolikt en potentialfri utgång på¨timern för att då manövrera reläet.
Detta sagt med reservation då vi inte exakt vet vilka grejor som används.
Jo, jag är medveten om det. Därför tror jag inte de finns så mkt annat att göra åt detta än att dra nya ledare från dosan under huset, ta bort relät och direktkoppla 220v upp till knappen och sätta dit den timern. Enda jag kan tänka mig varför de är så är för att du har en knapp i stolpen vid parkeringen på tomten med som du kan tända och släcka ytterbelysningen. Detta är då överflöd om jag bestämmer mig för att ha timerstyrd tänd och släck.
det var ju en gammal fin tryckknapp som du begåvats med!
och funktionen är att vid varje tryck på knappen så tänds/släcks belysningen omväxlande? ja, det ser ju som en hemmasnickrad lösning...
så någonstans finns ett stegrelä som förhoppningsvis drivs av klenspänning via tryckknappen, gissningsvis med en spänning i trakten av 8-24 volt, och det betyder ju att det behövs en transformator också för att skapa den spänningen – var sitter den då? eventuellt kan ju den spänningsmatningen vara nallad från dörrklockan
och i värsta fall är det 230V som går där i telekabeln som man valde att använde vid inkopplingen av tryckknappen
man behöver nog ta en titt på hur det är gjort (kopplat, materialval) ute vid parkeringsstolpen också
och om man skrotar tryckknapparna och det bara är två ljuskällor som ska tändas så vore det sannolikt en god gärning att samtidigt helt skrota stegreläet och driva belysningen direkt från den nya veckotimern/astrouret
och funktionen är att vid varje tryck på knappen så tänds/släcks belysningen omväxlande? ja, det ser ju som en hemmasnickrad lösning...
så någonstans finns ett stegrelä som förhoppningsvis drivs av klenspänning via tryckknappen, gissningsvis med en spänning i trakten av 8-24 volt, och det betyder ju att det behövs en transformator också för att skapa den spänningen – var sitter den då? eventuellt kan ju den spänningsmatningen vara nallad från dörrklockan
och i värsta fall är det 230V som går där i telekabeln som man valde att använde vid inkopplingen av tryckknappen
man behöver nog ta en titt på hur det är gjort (kopplat, materialval) ute vid parkeringsstolpen också
och om man skrotar tryckknapparna och det bara är två ljuskällor som ska tändas så vore det sannolikt en god gärning att samtidigt helt skrota stegreläet och driva belysningen direkt från den nya veckotimern/astrouret
Jag har ej mätt upp än vad dessa sytrådar levererar. Men blev lite smått orolig när du sa 220v i dem. Men vad jag tror är så inte fallet. För när jag trycker på knappen hör jag klonket från relät. Vet vart de sitter, men har inte förmågan att kolla upp det då vi har skivor runt huset för att skyla plintarna och eliminera allt för mkt insyn under huset. Men mest troligt skiter jag i de och vid tillfälle plockar jag bort det och drar nytt till knappen inne och sätter dit en timer. Tack förresten. Ja den knappen e lite gullig. Som sagt, inte vi som dragit ngt. Det är från huset byggdes 1977. Så det finns inget schema på hur det är draget. Men misstänker på att den slår till o från en trafo för att skicka ut 220v till utomhusbelysningen. För de jag vet är att värmekabel för vatten är tjyvat från den dosan under husväggens kant. Så långt har jag kollat.
Klicka här för att svara