A Avemo skrev:
Jag spånar lite fritt nu. Rummet ligger alltså under marknivå och det finns inget utrymme under golvet? Det finns system där ett innergolv lyfts upp på en nivå över betongplattan så att det bildas en luftspalt där. Det ser ut som ett schakt intill dosan. Vart tar det vägen. Är det möjligen så att dosan styr en fläkt som ventilerar utrymmet under golvet?
Intressant tanke.
Nej finns inget schakt intill dosan.

V Velifer skrev:
Jo, sant, behöver bättre utrustning för ändamålet.
Det klickade till när jag vred ner till 60, betyder att den är fortfarande ”vid liv”.
Uppföljningstestet blir med ”fötterna”, de har en bra indikator - att börja med.
Om det klickar innebär det att hygrostaten om det nu är vad det är troligen fungerar. Vi vet fortfarande inte om den är ansluten till något. Sedan måste jag ifrågasätta du med fötterna kan avgöra om prylen har påverkat luftfuktigheten på en okänd plats i huset.

V Velifer skrev:
Intressant tanke.
Nej finns inget schakt intill dosan.
Vad är det då? Är det rester av en gammal vägg eller en delvis inbyggd stolpe? Jag pratar om profilen som väggen har bakom dosan på bilden.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det klickar innebär det att hygrostaten om det nu är vad det är troligen fungerar. Vi vet fortfarande inte om den är ansluten till något. Sedan måste jag ifrågasätta du med fötterna kan avgöra om prylen har påverkat luftfuktigheten på en okänd plats i huset.

Vad är det då? Är det rester av en gammal vägg eller en delvis inbyggd stolpe? Jag pratar om profilen som väggen har bakom dosan på bilden.
A Avemo skrev:

Jaha, nu förstår jag vad du menar.
Jo, det är som en utbuktad vägg, svårt och säga vad som finns bakom, ser inte heller på övervåningen om det kopplas någonstans.

• Vit utbuktad vägg med synlig väggströmbrytare och en del av en soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Där är mycket sannolikt en ventilationskanal bakom och vredet styr antingen bara en fläkt beroende på hur fuktig luften är, men kanske också en avfuktare någonstans, beroende på problematiken som gjorde att detta installerades från början. Viktigt att du tar reda på hur detta fungerar (eller kanske inte alls för närvarande). Att förre ägaren inte vet behöver inte betyda att systemet inte behövs, finns ju (för) många exempel på husägare som flyttar in som det vore en hyreslägenhet och inte lär sig alla installationer.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Jo, ska passa på och fråga grannen, han jobbar med ventilation.

Herr hatt Herr hatt skrev:
Det var nog inte menat som ett svar på vad du skall ställa vredet på utan utan Myckling refererar till Liftarens Guide Till Galaxen där en dator får frågan om livet universum och efter en låång tids tänkande kommer fram till talet 42.
Livet, universum och allting var det!

Suverän bokserie av Douglas Adams
"Livet, universum och allting (originaltitel: Life, the Universe and Everything) är den tredje delen i Douglas Adams bokserie Liftarens guide till galaxen, en bokserie som totalt består av sex böcker."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Livet,_universum_och_allting

MultiMan
@KnockOnWood Och jag lyckades med en trippel-negation i en och samma huvudsats. Världen är förunderlig. :geek:

• Haha
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Livet, universum och allting var det!

Suverän bokserie av Douglas Adams
"Livet, universum och allting (originaltitel: Life, the Universe and Everything) är den tredje delen i Douglas Adams bokserie Liftarens guide till galaxen, en bokserie som totalt består av sex böcker."
[länk]
Inte bokserie, Trilogi :cool:

K Keld skrev:
Inte bokserie, Trilogi :cool:
Säg det till Wikipedia:
...en bokserie som totalt består av sex böcker.

Säg det till Wikipedia:
citat Wiki : "The novels are described as "a trilogy in five parts","

K Keld skrev:
citat Wiki : "The novels are described as "a trilogy in five parts","
Har du läst hela Wiki-artikeln?
1) Liftarens guide till galaxen
2) Restaurangen vid slutet av universum
3) Livet, universum och allting
4) Ajöss och tack för fisken
5) I stort sett menlös
6) Och en grej till...

Men nu har vi väl nästan hamnat off topic :geek:

• Gilla
Velifer
  • Laddar…
Hur kan Liftaren guide till galaxen vara off topic?

Har du läst hela Wiki-artikeln?
1) Liftarens guide till galaxen
2) Restaurangen vid slutet av universum
3) Livet, universum och allting
4) Ajöss och tack för fisken
5) I stort sett menlös
6) Och en grej till...

Men nu har vi väl nästan hamnat off topic :geek:
Jag håller mig helst på jorden just nu, Galaxen får vänta ;).
Tack i a f för alla era svar .

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Hur kan Liftaren guide till galaxen vara off topic?
Jag kan tänka mig 42 olika sätt... ;)

Men angående relativ fuktighet i luft, så är det här diagrammet rätt bra:
Diagram som visar relationen mellan relativ fuktighet, temperatur och mögelrisk.
Skapa konto

När det gäller fukt i trävirke så ligger gränsen för problem vid 17% vill jag minnas.

• Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
Säg det till Wikipedia:
Varför inte gå direkt till källan och se vad författaren själv kallar bokserien?

Omslagsbild för boken "Mostly Harmless" av Douglas Adams, femte delen i Liftarens guide till galaxen-serien.
Skapa konto

• Gilla
Keld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.