Jag är på väg att renovera badrummet i min BR. Har sett att det nu finns rektangulära avloppsbrunnar. Jag har tyvärr ingen länk att visa upp. Alldeles lysande tycker jag.

Varför ska man stå på en brunn hela tiden när man duschar?

Men jag har hört att de är lite ifrågasatta, finns det någon som vet mer om detta?

Sök på Unidrain. Det finns en hel del på forumet.

För det första står det just nu i BBR att brunnar ska placeras minst 20 cm från väggen. Har du fler funderingar så ska jag se om jag kan svara på dessa

JieM skrev:
För det första står det just nu i BBR att brunnar ska placeras minst 20 cm från väggen. Har du fler funderingar så ska jag se om jag kan svara på dessa
Å andra sidan ringde jag BKR och frågade just om Unidrain för ungefär ett år sedan.
Fick till svar att dom var godkända...

Ps. med andra ord en krafitig motsägelse eftersom reglerna säger annat.
Men jag TROR nog att hörnbrunnarna från unidrain om inte är godkända så blir dom de vilken sekund som helst

Egentligen är det ju inte BKR som godkänner brunnar, det enda krav de ställer är att brunnen ska vara typgodkänd. Sedan är det upp till tätskiktstillverkaren att testa brunnen och godkänna den för anslutning till deras tätskikt. Jag vet inte om någon tätskiktstillverkare har gjort det ännu, men jag har inte hört talas om någon som gjort det.

För övrigt är det inte BBR som säger att brunnen ska vara 200 mm från vägg, det är VVS-branschens branschregler som säger det. Så det blir ju då en avvikelse gentemot de reglerna.

Edit: Schönox/Casco godkänner anslutning till Unidrain för ingjutning i betong, men inte för montering i träbjälklag. Tydligen ska detta vara inställningen hos de flesta (alla) tätskiktstillverkare, de vill vänta och se hur det fungerar ett tag till innan de godkänner fullt ut.

I anslutningen ska monteras tätband av samma typ som brunnsmanschett, alltså inte bara den vanliga fiberremsan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.