M Mattias734 skrev:
Köp av bänskiva i granit från Granitop

- Usel kvalitetskontroll vad gäller mönster-/färgpassning av skarvade skivor. Visserligen är granit ett naturmaterial men då man skarvar två skivor måste dessa ha någorlunda samma färgnyanser. Så blev det inte i det här fallet vilket gör slutresultatet oacceptabelt.
- Att bemöta kritiken med svaret att delarna är tagna ur samma block tar inte bort behovet av kvalitetskontroll som vi anser saknas. Jag har besiktat andra skivor där den här typen av problem inte alls syns på samma sätt och där man tänkt på eventuella skarvar redan vid tillverkningen
- Bra passform och proffsig installation, vilket inte ursäktar ovanstående.

Företaget ifråga uppfyller inte mina förväntningar och om du avser köpa en bänkskiva av granit och inte vill riskera att få en bänkskiva med ovanstående problem så råder jag dig att vända dig till en annan leverantör.
Lust att lägga upp en bild?

Fick leverans idag och jag har bara gott att säga, allt i perfekt skick och som utlovat.

• Gilla
peveko
  • Laddar…
M Mattias73A skrev:
Köp av bänskiva i granit från Granitop

- Usel kvalitetskontroll vad gäller mönster-/färgpassning av skarvade skivor. Visserligen är granit ett naturmaterial men då man skarvar två skivor måste dessa ha någorlunda samma färgnyanser. Så blev det inte i det här fallet vilket gör slutresultatet oacceptabelt.
- Att bemöta kritiken med svaret att delarna är tagna ur samma block tar inte bort behovet av kvalitetskontroll som vi anser saknas. Jag har besiktat andra skivor där den här typen av problem inte alls syns på samma sätt och där man tänkt på eventuella skarvar redan vid tillverkningen
- Bra passform och proffsig installation, vilket inte ursäktar ovanstående.

Företaget ifråga uppfyller inte mina förväntningar och om du avser köpa en bänkskiva av granit och inte vill riskera att få en bänkskiva med ovanstående problem så råder jag dig att vända dig till en annan leverantör.

Liknande upplevelse som för oss, därtill så ligger inte skarvade skivor jämt utan diffar 1mm, inte mycket men att skarva utan stabilt underlag (ena på skåpsstome, den andra hängandes över diskmaskinen, känns inte så överdrivet proffsigt. Nedan kan du läsa om vår erfarenhet, feedback var liksom inte deras bästa kort...
https://www.byggahus.se/forum/threads/var-erfarenhet-med-stenleverantoeren-granitop.403266/

L Lopex skrev:
Lust att lägga upp en bild?
Här kommer några bilder på hur skillnaden i färgnyans mellan skivorna ser ut på våran bänkskiva från Granitop

/Mattias

• Bänkskiva i granit med synliga färgnyansskillnader, monterad på vita skåpstommar under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Granitbänkskiva med varierande färgnyanser installerad i kök under konstruktion.
    Skapa konto
  • Granitbänkskiva i kök med synlig färgnuansskillnad mellan skivor, utsnitt för ho och öppna skåp undertill.
    Skapa konto
  • Granitbänkskiva med skillnader i färgnyans över vita kökslådor och grå vägg.
    Skapa konto
  • Olika färgnyanser på granitbänkskivor på köksskåp under montering.
    Skapa konto
  • Ledsen
CM1234
  • Laddar…
Jag har två erfarenheter från Andrews granite, en positiv och en negativ. Den positiva från 2016 och den negativa från 2020. Båda tillfällena gäller kvartskomposit. Första gången var helt utan anmärkning och jag har rekommenderat dem till ett flertal vänner efter detta. Däremot den senaste leveransen är jag inte alls nöjd med. Skivorna är det inget fel på men montaget är inte bra. Vi har nivåskillnad vid skarvar och en spricka i skivan där den går ut i ett fönster. På köksön är skivan monterad snett. 5mm överhäng på ena långsidan och 15mm på andra. Jag försökte få dem att ta ansvar men de skyller helst ifrån sig. Köket är tillverkat och monterat av ett möbelsnickeri och håller verkligen millimeterpassning.

Tydligen så delar Granitop och Andrews Granite montagelag i Sverige, jag köpte från Andrews men det monterades av Granitop.

• Gilla
newbie_house
  • Laddar…
Känns lite som det är svårt att hitta någon man helt kan lita på utan man bara får ta någon och hoppas på det bästa.

N newbie_house skrev:
Känns lite som det är svårt att hitta någon man helt kan lita på utan man bara får ta någon och hoppas på det bästa.
Harwr du inget lokalt stenhuggeri du kan åka till och prata med, kanske är värt att betala lite mer och få klämma och känna på stenen/välja block och hur det ska sågas

Finns ett stenhuggeri i Ystad, kan ju vara värt ett besök.

• Gilla
newbie_house
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Finns ett stenhuggeri i Ystad, kan ju vara värt ett besök.
tack för tipset!

R.O.M.A i Sövestad utanför ystad. Vi fick våra skivor i december. Inga problem, inga konstigheter. (y)(y)

• Gilla
newbie_house
  • Laddar…
Vi köpte bänkskiva av Silestone från Landernäs marmor i Lund. Enkla att ha att göra med, snabba och resultatet blev bra, men dyrt. Vi pratade även en del med City marmor i Arlöv och de verkade också bra. Vi hade också en del kontakt med stenskivor.se men fick ingen bra bild av deras säljare. Han var väldigt angelägen om att vi skulle lägga en beställning snabbt och mailade var och varannan dag när vi egentligen behövde betänketid.

• Gilla
peveko och 1 till
  • Laddar…
Vi har också handlat av Landernäs och var nöjda. En gång köpte vi fönsterbänkar i sten av Granitfabriken i Oxie, även de var bra. Jag minns inte prisbilden.

• Gilla
newbie_house
  • Laddar…
S sfiiia skrev:
Vi köpte bänkskiva av Silestone från Landernäs marmor i Lund. Enkla att ha att göra med, snabba och resultatet blev bra, men dyrt. Vi pratade även en del med City marmor i Arlöv och de verkade också bra. Vi hade också en del kontakt med stenskivor.se men fick ingen bra bild av deras säljare. Han var väldigt angelägen om att vi skulle lägga en beställning snabbt och mailade var och varannan dag när vi egentligen behövde betänketid.
Håller med om stenskivor.se. Otroligt hetsiga i sin kommunikation, vilket gjorde att vi drog öronen åt oss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.