Jag har ett tomt litet rum som skall bli hobbyrum/verkstad. Inget fancy, men ett ställe att ha alla verktyg som behövs för att fixa hemma och kanske snickra ihop en barnsäng eller nån hylla ibland.

Jag har ingen aning om hur detta best inreds, men jag antar att man ska ha nån form av ”slöjdbänk”? Någon som har tips på en billig/prisvärd sådan? Den får gärna ha gott om förvaring med. Rummet är 3.40x2.30 och jag tänkte ha bänken längs kortsidan (om det inte finns nån smartare möblering).

Jag har en gammal snickarbänk möblerad på ungefär det viset.
Dock ställer det ofta till besvär när man arbetar med längre stycken. Har länge funderat på att möblera om så att bänken står på långsidan så att man har åtminstone någon meter fritt utrymme år varje håll så att man kan låta ett arbetsstycke sticka ut lite. Även när man håller på med något som ”bara” är 1,5-2m långt är det ju inte säkert att man vill ha det liggande centrerat på bänken.

A arasmus skrev:
Jag har ett tomt litet rum som skall bli hobbyrum/verkstad. Inget fancy, men ett ställe att ha alla verktyg som behövs för att fixa hemma och kanske snickra ihop en barnsäng eller nån hylla ibland.

Jag har ingen aning om hur detta best inreds, men jag antar att man ska ha nån form av ”slöjdbänk”? Någon som har tips på en billig/prisvärd sådan? Den får gärna ha gott om förvaring med. Rummet är 3.40x2.30 och jag tänkte ha bänken längs kortsidan (om det inte finns nån smartare möblering).
Hur mycket har du tänkt göra med handverktyg respektive maskiner?
Om du bara tänker köra handverktyg så är mitt i rummet på diagonalen ett bra ställe för bänken.

Egentligen bara elverktyg. Men långsidan låter vettigare, det håller jag med om. Någon som kan tipsa om en billig och bra bänk? Jag la detta i ”möbelsnickeri”, men det är nog mest allmänt hemmapulande som skall göras.

Jag skulle nog tipsa om att bygga en egen bänk. Då kan du få den enda exakt de mått som du själv vill ha, den blir hyggligt billig.

Billig OCH bra hittat du nog ingen köpebänk tyvärr.

Jag letade upp en vettigt tjock mdf-skiva som bas för mitt bord. Finns 19 mm hos hornbach i fullstorlek rätt billigt som jag hade tänkt kapa på mitten och limma ihop, men jag hittade halvbredd på jem&fix som låg 8 mil närmare så det fick bli en sådan istället. Stoppade in en gammal bit tung golvskiva under primärytan för att få mer massa när man bankar. Letade upp lite raka reglar samtidigt för att göra stommen av. Nu är ju min väggmonterad i bakkant och väntar fortfarande på att få stödben i framkant som linjerar med bordet för att lättare kunna spänna upp skivmaterial stående.
Men dina behov kan se annorlunda ut än mina... Jag ville ha så lång yta som möjligt som är lätt att byta ut.

• Gilla
Linus94
  • Laddar…
Jag tycker att man blir ganska så hjälplös om man försöker snickra utan en riktig hyvelbänk.
Min står i ett hörn så verktygstavlorna ovanför är lättåtkomliga och så den svarar stumt mot väggen i längsled då man hyvlar.

Intressant fråga som jag också grubblar på. Min frågeställning handlar mer om att kasta ut min traditionella hyvelbänk och ersätta med en MDF baserad bänk med ”MFT”-hål. Det jag vill kunna göra är såga vinkelräta snitt med sänksåg(har ingen justersåg), ibland handsinka och ibland köra fräs. Ser ni något behov att behålla hyvelbänken?

Jag ser behov. Varje gång då skall handhyvla eller såga tappar eller något annat i den stilen

• Gilla
Nicokick och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.