Någon med rekommendationer när det gäller "story sticks" eller liknande? Har endast lyckats hittat följande som verkar intressant http://www.woodpeck.com/storystick900mm.html#1641 main_900mm_Story_Stick.jpg
Ska tydligen gå att beställa Woodpeckers grejer ifrån återförsäljare i England.

Tänkte använda story sticksen till att aligna skenor (för överhandsfräs och såg) exakt och såklart även för diverse markerande och placerande.

pebj_ skrev:
Någon med rekommendationer när det gäller "story sticks" eller liknande?
Story stick i allmänhet är lösningen på allt. Om du har en borddsåg gör du dina egna genom att kapa en skräpbit till rätt längd. Det ursprungliga användningssättet var att skriva upp alla måtten på story sticken, så att den innehöll alla de mått du behövde för exempelvis en dörr med dess delar. Det kan du inte göra på det du visar i bild.

Nackdelen med de du har i bild är att de är till för att göra streck, och det ger dig inget annat än streck. En kapad träbit kan anvädas för att ställa längdanhållet direkt, utan streck. Samma gäller för alla typer av kombinationsvinklar (man skruvar fast den på önskat mått), även skjutmått. Fungerar för sågen, och fungerar för höjden och djupet på routern. För routern är sedan en höjdmätande pryl ofta bättre, för man vill ha precision på delar av millimeter.

Om man alltid tänker i termerna av att ställa in mått på verktygen (bordssåg och router) blir man av med mycket av de fel man får från att rita streck och sedan försöka komma på hur man skall använda strecken för att ställa in något. Kombinationsvinkeln är bra på att "ta ett mått" utan att du behöver veta vad det blev, eller dra ett streck, du tar måttet och använder det. Finns riktigt billiga på Harald Nyborg, fungerar bra så länge du inte har behov att läsa av skalan.

Skall du prompt rita streck så förutom ovan, och Incra, så kan man titta på de runda med rits. Lee Valley har ett par som är väldigt trevliga. De håller vinkeln mot materialet bättre än de som är på din bild, men de är relativt korta.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Nackdelen med de du har i bild är att de är till för att göra streck, och det ger dig inget annat än streck.
--- Mats ---
Själva markeringsgrejen är väl bra men det är egentligen inte den som är viktigast för mig utan det är det justerbara anhållet med skala. Det jag är ute efter är främst att använda änden som referens för att på så vis justera in saker och ting. Ett exempel är för att få skenorna för sänksåg och överhandsfräs parallellt med materialet (skivan). Sedan ska den använda som referens när det byggs då saker och ting ska in en viss längd för att få det exakt och repetivt. Så själva markerandet med blyerts är alltså inte vad jag hade tänkt använda den till.

pebj_ skrev:
Så själva markerandet med blyerts är alltså inte vad jag hade tänkt använda den till.
Då gäller allt jag skrev nedan. Framförallt bordssågen och brädan är en otroligt effektiv och samtidigt enkel lösning.

Efter det är kombinationsvinklarna i mitt tycke bäst, förutom till routern. Man behöver ingen Starrett, men de olika delarna är bra, vinklar blir snabbt intressanta. Trots att jag har Starrett är det Harald Nyborgs som jag använder oftast, förutom då ett skjutmått.

--- Mats ---

Om man nu inte har bordssåg med längdanhåll att tillgå och vill såga till bredden på en skiva med endast sänksåg och skena så vart min tanke att ställa in story sticken på bredden, måtta in skenan i bägga ändar, klart. Anhållet på story sticken är alltså av största betydelse. Vid kapning av långa längder så litar jag nämligen inte på att endast måtta 90 grader i ena änden av skenan, även om maskinvinkel används, utan vill för säkerhets skull även kunna måtta in skenan i bägge ändar mot skivans kant. Gillar alltså inte att behöva måtta in skenor efter splitterskydd och blyertsstreck då det ska vara exakt. Jag kanske har missat något i dina svar?

Redigerat:
Tanken är väldigt bra

Men tänker du betala massor av pengar för något så enkelt, jag tycker det är lite knasigt. Så länge du inte tänker använda någon form av skala så är prylen väldigt dyr. Man kan ju nästan ta vad som helst för pinne och sätta fast något som man kan spänna fast med någon typ av stopp skruv så man kan flytta den. Vips så har du sparat flera hundra kronor. Eller någon form av stopp med låsskruv som du kan flytta mellan olika stålskalor som man bör ha i sin verkstad. Men det är jag det

Pär

pebj_ skrev:
utan vill för säkerhets skull även kunna måtta in
skenan i bägge ändar mot skivans kant. Gillar alltså inte att behöva
måtta in skenor efter splitterskydd och blyertsstreck då det ska vara
exakt. Jag kanske har missat något i dina svar?
Jag tror att
vår förståelse för vad en kombinationsvinkel är skiljer. Det är exakt
vad jag menar att man gör med en kombinationsvinkel, och det är också så
jag använder en kombinationsvinkel. Och den från Harald och Nyborg
räcker bra. Se Pärs svar. "någon form av stopp med låsskruv" på
stålskala=kombinationsvinkel. Bifogar en bild med en kombinationsvinkel.
Använd för att ställa avstånd mellan två bitar till exakt samma avstånd
många gånger. Kvittar om det är två träbitar, eller en skena och en
träbit. Det är en stålskala med skruvbart stopp. Stoppet är lämpligt för
att stålskenan och stoppet båda skall kunna användas samtidigt mellan
två olika föremål.

achieving-repetitively-same-distances-when-routing-a-frame-by-using-a-template.jpg

--- Mats ---

Redigerat:
Tror att vi egentligen har samma preferenser när det gäller mätning. Jag brukar använda kombinationsvinkel men äger idag endast en liten på 15 cm
(de större modellerna å andra sidan brukar endast gå till 30 cm vilket inte heller räcker till i alla lägen). Så när den lilla kombinationsvinkeln inte räcker till så har det blivit stålskala med anhåll,
200047_working1_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nackdelen här är att anhållet är lite fippligare och stålskalan tunnare (känns helt enkelt inte lika pålitligt som en motsvarande kombinationsvinkel hade gjort). Så då vart tanken att man kanske istället skulle satsa på en längre justerbar story stick med skala och rejälare anhåll. Ett annat alternativ hade varit att hitta en kombinationsvinkel med stålskalor i olika längder.

Redigerat:
pebj_ skrev:
Ett annat alternativ hade varit att hitta en kombinationsvinkel med stålskalor i olika längder.
Ok, då är jag med dig, och ja jag har försökt lösa samma problem som du. Hela tiden med fokus på att ha ett rejält anhåll som jag kan ha direkt för sågning/fräsning istället för att mäta. Men ack, där hamnar man i den otäcka "det finns men det kostar" :). Min stösta och värsta, men frånsett magsmäran aldrig ångrade investering var en CMS bordssåg med dubbla breddningsbord.

Därutöver har jag min mycket använda billiga, bara 30 centimeter långa, kombinationsvinkel (15 centimeter längre än du hittat verkar det). När den inte räcker till har jag en 60 centimeters starrett kombinationsvinkel. Dessutom har jag ett par riktigt långa progrip skenor med 90-graders anhåll.

Det finns många vägar att gå, Jag tror verkligen att om man inte sågar till en planka själv så är rejält anhåll viktigt. Det är väldigt få saker som är 90 grader, och det påverkar lätt.

Jag jobbar också ofta med enhandstvingar som stopp, och som Per nämnde, det kan man lätt använda ihop med en vanlig 1-meters linjal.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.