Hej.
Jag behöver lite panikhjälp med att fylla mitt sprinklersystem på rätt sätt efter att jag dränerat det.
Tömde systemet då jag totalrenoverat ett rum och varit rädd att jag skulle skada ett sprinklerhuvud i processen.
Tanken var att låta en auktoriserad VVSare starta systemet igen. Men det visar sig att jag då får en anmärkning på att jag kladdat på systemet som obehörig vilket inte försäkringen gillar. Så innan jag får hit en VVS-kille för "årlig kontroll" så behöver jag ordna upp så det inte syns att jag tömt det.
Tanken först var att bara vrida på huvudkranen pyttelite och fylla systemet långsamt för att inte trigga varningssystemet. Men borde det inte vara luft i systemet nu? Som jag borde få ut genom en ventil?

Bilden visar systemet och den röda pilen visar vilken ventil jag öppnade för att dränera systemet.

Tacksam för svar 😊

• Sprinklersystem med ventil markerad av en röd pil i ett tvättrum. Synliga kopparrör och vit stor tank till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Om det är viktigt för funktionen att lufta, så borde det finnas en luftningsventil placerad högt upp tänker jag. Är det inte bara så att det efter 3 sekunder kommer vatten, om systemet har Lite luft i sig? Men vad vet jag.

Kanske finns en skarv på ett högt placerat rör som man kan skruva isär lite, lite, tills mycket av luften kommit ut.

Spännande med sprinkler hemma inomhus, ovanligt

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
L Linus0010 skrev:
Hej.
Jag behöver lite panikhjälp med att fylla mitt sprinklersystem på rätt sätt efter att jag dränerat det.
Tömde systemet då jag totalrenoverat ett rum och varit rädd att jag skulle skada ett sprinklerhuvud i processen.
Tanken var att låta en auktoriserad VVSare starta systemet igen. Men det visar sig att jag då får en anmärkning på att jag kladdat på systemet som obehörig vilket inte försäkringen gillar. Så innan jag får hit en VVS-kille för "årlig kontroll" så behöver jag ordna upp så det inte syns att jag tömt det.
Tanken först var att bara vrida på huvudkranen pyttelite och fylla systemet långsamt för att inte trigga varningssystemet. Men borde det inte vara luft i systemet nu? Som jag borde få ut genom en ventil?

Bilden visar systemet och den röda pilen visar vilken ventil jag öppnade för att dränera systemet.

Tacksam för svar 😊
Det borde sitta en ventil där nere också för urluftning. Eller så sitter det systemets högsta del. Dräneringen på lägsta punkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.