Öppnade första paketet Tarkett bokgolv, och såg att 4 av 6 brädor är kantstötta. Jag tycker detta är en självklar reklamation, vad tycker ni?

Närbild på skadade trägolvplankor vid kanten där de möter en blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en träskiva med dålig passform mot golvlist, synliga glipor och fransar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en kant på ett träbord som ej är helt anpassad till bordsskivans form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolvbit som inte passar perfekt mot grå yta, synlig skarv och ojämn kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Självklart att det ska reklameras.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Ja de där kommer synas på ett nylagt golv och du kommer att ångra dig så länge du har fullgod syn
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Det verkade kunna få att få ersättningsgolv för de bitar som var kantstötta. De ville jag gick igenom alla paket och sa hur mycket fel det var.

Är det något problem med att öppna alla paket, det kan dröja en vecka tills alla är öppnade, och sen en vecka eller två innan man får det nya. Hur känsligt är det med batchnummer? Är bokparkett från Tarkett.
 
I den bästa världen ska du ta bitar från olika förpackningar/batcherför att sprida ut mönstret så det är faktiskt bara bra.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
BirgitS
M -MH- skrev:
Det verkade kunna få att få ersättningsgolv för de bitar som var kantstötta. De ville jag gick igenom alla paket och sa hur mycket fel det var.

Är det något problem med att öppna alla paket, det kan dröja en vecka tills alla är öppnade, och sen en vecka eller två innan man får det nya. Hur känsligt är det med batchnummer? Är bokparkett från Tarkett.
Eftersom de har bett dig öppna alla paket så innebär det nog konsumenträttsligt att de tar ansvar för följderna. När jag fick ett paket med kantstötta parkettbrädor, såg ut ungefär som dina, hade jag ett nytt paket typ 2 dagar efter att butiken hade accepterat reklamationen.

Jag vet inte hur Tarkett paketerar numera men då för 7 år sen var det genomskinlig plast så det gick att se var det var kantstött utan att öppna paketen och sen skar jag upp plasten bara där jag såg skador.
 
Det är ju en pappremsa runt om kortsidorna som skall skydda. Men de döljer även om man inte öppnar.
 
Redigerat av moderator:
BirgitS
Det ser ut som att de har lärt sig skydda parketten bättre men då får du ju öppna paketen. Särskilt det andra paketet uppifrån ser ju ut att ha ökad risk för skador.

Tillägg: Det går att se ditt namn och adress på bilden.
 
Det är inga problem med att öppna paketen. Se bara till att du förvarar plankorna plant.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Misstänker ni ovarsam hantering och risk för skador i fler förpackningar så hade jag definitivt öppnat och kika efter. Vore ju tråkigt att hålla på och dribbla fram ett ersättningspaket bara för att senare upptäcka att det finns ännu fler skador.

Hur stor andel av totala mängden brädor handlar det om och hur mycket marginal har ni tagit till för spill?
4st skadade kortsidor kan man ju egentligen trolla bort genom att kapa bort och lägga närmast vägg. Räcker brädorna ändå till så kanske ni kan förhandla er till en prisnedsättning stället för utbyte?
 
Fyra brädors marginal tror jag, en bräda har redan gått åt när jag borrade fel för rören.😳 Om det inte är några fler felaktiga brädor och jag inte gör fler tavlor så klarar jag mig möjligen genom att använda i kanterna.
 
BirgitS
Finns ju ingen anledning att knappt ha brädor som räcker när man kan få nya brädor. Dessutom kanske någon får lära sig att vara försiktigare med paketen i fortsättningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns ju ingen anledning att knappt ha brädor som räcker när man kan få nya brädor. Dessutom kanske någon får lära sig att vara försiktigare med paketen i fortsättningen.
Nej har man snålt med brädor så har jag full förståelse för det.
Men hade man redan haft lite mer tilltaget med marginal för spill så hade jag tjatat till mig viss återbetalning som kompensation. Ser ingen anledning att spendera timmar av mitt liv på att sitta och skjutsa paket med golv fram och tillbaka för att rätta till nåt litet som ändå skulle hama i spill-högen.
 
BirgitS
S Stuff skrev:
Nej har man snålt med brädor så har jag full förståelse för det.
Men hade man redan haft lite mer tilltaget med marginal för spill så hade jag tjatat till mig viss återbetalning som kompensation. Ser ingen anledning att spendera timmar av mitt liv på att sitta och skjutsa paket med golv fram och tillbaka för att rätta till nåt litet som ändå skulle hama i spill-högen.
När jag fick ett transportskadat paket, jag tror det var 3 brädor med skador, så fick jag en leverans hem av ett nytt paket typ efter två dagar och de skadade brädorna/paketet var det ingen som var intresserad av att få tillbaks. Då var det beställt online med hemleverans från början.

Man har rätt till att få ersättning för alla utlägg vid garanti/reklamationsärende.
 
  • Gilla
Stuff och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När jag fick ett transportskadat paket, jag tror det var 3 brädor med skador, så fick jag en leverans hem av ett nytt paket typ efter två dagar och de skadade brädorna/paketet var det ingen som var intresserad av att få tillbaks. Då var det beställt online med hemleverans från början.

Man har rätt till att få ersättning för alla utlägg vid garanti/reklamationsärende.
Javisst. Jag tänker inte säga emot dig om principerna och rättigheterna utan det är helt rätt som du säger.
Har man en sån smidig motpart så är det ju inga problem och bara köra på.

Min poäng var mer att det inte såg ut att vara hela brädor som var förstörda utan bara några millimeter längst ut på en kortsida som kan kapas bort och resten av brädan är fullt användbar.
OM man måste tjafsa så handlar det alltså om slöseri av ens tid för några millimetrar virke.
Det är väl fint om de ersätter kostnader för transport och liknande. Men timmar av ditt liv får du aldrig tillbaka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.