Ok jag har haft det lite struligt med hälsan och därför inte tagit tag på riktigt i detta men på onsdag kommer det en besiktningsman. Men nu oroar jag mig lite för att det är en besiktningsman ifrån samma stad (Sundsvall) och att han därför skall vara rädd att gå emot den väl etablerade byggfirman …..
Men men vi får se hur det går onsdag nästa vecka kl:09:00 är det som gäller, jag kommer med en uppdate om vad som blev sagt.

Robbanol skrev:
Ok jag har haft det lite struligt med hälsan och därför inte tagit tag på riktigt i detta men på onsdag kommer det en besiktningsman. Men nu oroar jag mig lite för att det är en besiktningsman ifrån samma stad (Sundsvall) och att han därför skall vara rädd att gå emot den väl etablerade byggfirman …..
Men men vi får se hur det går onsdag nästa vecka kl:09:00 är det som gäller, jag kommer med en uppdate om vad som blev sagt.
Vem är det egentligen som beställt och betalar besiktningsmannen?
Om det är du, så kan du välja en som inte är från trakten om du är orolig för partiskhet?:confused:

• Gilla
Robbanol
  • Laddar…
Ja jo och det var tänkt så. Det skulle komma en kille ifrån ifrån Umeå men det blev så omständigt och dyrt ..... 10-25000 skrev han i sitt prisförslag. Nu orkar jag inte vänta längre men det känns inte helt ok då besiktningsmannen undrade om det var person X som skötte det på byggfirman och jag sa: nej det är typ Y. Var vid han säger igenkännande: Ja ja Y ja. Dom känner garanterat varandra .....

MVH
Robban

Robbanol skrev:
Ja jo och det var tänkt så. Det skulle komma en kille ifrån ifrån Umeå men det blev så omständigt och dyrt ..... 10-25000 skrev han i sitt prisförslag. Nu orkar jag inte vänta längre men det känns inte helt ok då besiktningsmannen undrade om det var person X som skötte det på byggfirman och jag sa: nej det är typ Y. Var vid han säger igenkännande: Ja ja Y ja. Dom känner garanterat varandra .....

MVH
Robban
Eller så är han "välkänd" i branschen... och det behöver ju inte vara i positiv bemärkelse....:cool:

• Gilla
Robbanol
  • Laddar…
C
O,k, vad hände? Nu har han ju varit där........

Ja han har varit här och klättrat och kollat, han ringde igår och skulle upp och kolla hur tätt det var runt nocken. Han har iaf konstaterat så där mycket is skall det inte vara på ett nytt tak och han ställde sig frågande till versionen att det skulle ha läckt upp varm luft genom väggen tillräckligt för att skapa dessa problem. Den varma luften borde i så fall ventileras bort. Men det är lite han vill fundera och läsa på om metoden och materialet innan han gav ett utlåtande.

/Robban

• Gilla
carra
  • Laddar…
C
Vad hände sen?

C
Vilken besiktningsman hade du?

Är han i maskopi med byggaren?

carra skrev:
Vilken besiktningsman hade du?

Är han i maskopi med byggaren?
Eller var det riktigt byggt och plåttak liksom alla tak samlar på sig isbildning vid "rätt" väderförhållanden. Speciellt med tjockt snötäcke som isolerar mot värmen som kommer underifrån från huset.

• Gilla
Robbanol
  • Laddar…
Jag är mer övertygad än tidigare att TS har fel inställd ventilation. Övertryck i huset så det sjunger om det. Dock vägrar han svara på några sådana frågor och han önskar säkert att det är någon annans fel (vilket iofs ventilationen också kan vara) men att hjälpa någon som inte är samarbetsvillig och endast tycker alla andra gjort fel är helt omöjligt.
Mer än att man tröstande kan hålla med om att alla är idioter utom en själv.
Vore väldigt intressant att få reda på hur slutlig dom blir, och jag skulle mer än gärna se att jag hade fel och få lära mig något ut av det.
Lycka till,

Enkelt att kolla hur mycket värme som läcker upp vid väggarna. Mät det själv med en termometer och jämför med utetemperaturen.

Sen verkar det vara många som antingen inte läser allt eller inte fattar. TS hade ett bra tak till och med dom som lämnade offert sa det till han. Så varför beställa ett nytt tak om det bara är det han vill ha? Visserligen skrev han att det var rötskada men det kanske var där problemet hade varit och det upptäcktes senare vid rivning.

Sen kan ju detta vara en bra sak att veta:

"Hantverkaren är skyldig att avråda dig om arbetet du
vill ha utfört inte ger dig någon rimlig nytta i förhållande
till priset. Det kan till exempel vara att något är
billigare att köpa än att laga. Eller att du vill ha något
målat som ändå snart måste bytas. Hantverkaren är
också skyldig att avråda dig om du har gjort olämpliga
material- eller konstruktionsval."

• Gilla
Robbanol
  • Laddar…
C
Senare i år skall jag smyga nära huset o se om han har samma problem och berätta här hur det ser ut.......:)

Ja jag börjar ha mycket att uppdatera nu, besiktningsresultat, mer bilder på nya ismassor och jag måste väl svara Tjacko om det där med ventilationsinställning osv. Men jag väntar in svaret ifrån besiktningen.
Det jag kan skriva nu är att vi fått snö och därför också IS ...... :/

Så:
Vad blev resultatet från senaste besiktningen??

C
I anständighetens namn är det nog skäligt att du ger oss lite feedback :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.