10 884 läst ·
60 svar
11k läst
60 svar
Reklamera rent ut sagt dåliga produkter
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ja, det skulle vara intressant att få en förklaring vad Lite menar. Anser att konsumentskyddet är väldigt viktigt. Om det nu är så att folk utnyttjar systemet med att handla billiga skitsaker och sen bara reklamerar dom, varför ligger inte handlen på tillverkarna om att göra bättre saker? Det är kanske så att dom inte behöver det, dom tjänar sina pengar ändå.
Det är inte handeln eller tillverkaren som avgör kvaliteten på varorna det är konsumenterna som efterfrågar billiga varor. Billiga varor håller inte hög kvalitet vilket gör att vi även får en stor miljöpåverkan med utsläpp vid tillverkning och transporter.
Om Ove 65 år ska skruva upp en tavla men inte hittar sin skruvmejsel. Han går då ner på den lokala bygmarknaden och hittar en hylla där det står. "OBS HÄR ÄR DET KASS KVALITE INGEN REKLAMATION.. KÖP PÅ EGEN RISK". Där finner han en skruvdragare för 70 kronor.HEM2121 skrev:
Ove vet mycket väl att han inte kan räkna me att han kan skruva ihop ett nytt hus med dragaren men den duger gott åt att hänga upp sin tavla och några till.
Men utan detta påhittade systemet så kommer Erik 43 år. Han ska bygga ett hus i lösvirke och hittar samma skruvdragare. Han har gubbmentaliteten att köper jag en grej så ska det hålla och gör det inte det så jävlar!!!
När handlaren vet om att snåljåpar och krångelpellar som Erik finns så måste dem räkna med en del reklammationer och höjjer priset till 129 kronor istället för 70 kronor.
Där ligger problemet. Ove 65 år hade fått en skruvdragare som levt längre än han så länge han skruvade upp en tavla då för 70 kronor om det gick att förhandla bort reklaammationsrätten för den hyllan där det stog "OBS HÄR ÄR DET KASS KVALITE INGEN REKLAMATION.. KÖP PÅ EGEN RISK"
Då kan man köpa billig skit om man behöver det och snåle Erik kan gå till hyllan bredvid och köpa samma maskin fast med garanti för 249 kronor då snåljåparna får stå för sina egna reklammationspåslag på maskinen ifråga.
Alla behöver vi inte en sticksåg som håller i 40 år och kostar 2999. Bättre att kunna få köpa en sticksåg för 99 kronor när man ska använda den en gång och veta att den här inte går att byta.
Självklar överdriver jag men principen är där
För att förtydliga så anser jag att det ska gå att förhandla bort reklammationsrätten för skitvarorna, inte dem normala varorna. Och då ska det självklart stå klart och tydligt.
Redigerat:
Om man som handlare tycker att det är för mycket reklamationer på billiga produkter kan man ju sluta sälja dem om det nu är så mycket trubbel.Lite skrev:
Hade det varit så att det hade kostat för mycket för handlarna att sälja billiga produkter så hade de inte sålt sådana varor. Nu verkar det vara så att det finns en efterfrågan efter billiga varor och det måste vara pengar i det för handlarna eftersom så många säljer billiga produkter.
Oavsett vad man säljer så får man räkna med att ha en viss andel reklamationer och kassering av felaktiga varor. Nu verkar det ju vara så att ekvationen för tex Clas Ohlsson, Biltema och Rusta etc håller och ger vinst i slutänden.
Personligen tror jag att andelen reklmationer är ganska liten även bland billiga varor. Nästan så att jag tror att det reklameras ännu mindre av billiga varor. Man tycker inte att det är lönt att reklamera, man har inte brytt sig om att spara kvittot, man har lärt sig läxan och köper något stabilare.
/John
Det är ju det som är så fel "ju sluta sälja dem om det nu är så mycket trubbel." Väl bättre att låta billiga varor säljas utan garanti så dem personerna som vill ha billig skit kan få handla där. Köper man 100 kronors maskiner så kan man inte begära kvalité, det förstår nästan min 3 årige son men alla verkar inte förstå det ens i vuxen ålder.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Håller med John.
Tycker att Lite underskattar folk, tror inte folk köper en skruvdragare för 70,00 när man skall bygga ett hus.
Har man en så billig skruvdragare har man nog inte det som hobby att bygga något överhuvudtaget
Men dock skall den ju hålla fär att skruva upp tavlor till husbehov och garantin på produkten finns ju.
Tycker att Lite underskattar folk, tror inte folk köper en skruvdragare för 70,00 när man skall bygga ett hus.
Har man en så billig skruvdragare har man nog inte det som hobby att bygga något överhuvudtaget
Men dock skall den ju hålla fär att skruva upp tavlor till husbehov och garantin på produkten finns ju.
Är inne på min tredje planslip från Ö&B, den gör det den ska, dock en ganska kort tid (räcker till att planslipa väggarna i en halv, mindre lägenhet vid tapetsering), men eftersom garantitiden förnyas vid varje byte så har jag fått en ny när det behövts. Tycker det är rätt prisvärt för 99:-
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det Lite skrev lät lite vettigt faktiskt. 
//Patrik
//Patrik
Där är poängen. Nu håller den bara halva lägenheten men det är på gränsen. Du har fått 3 maskiner för 99 kronor tack vare reklammationsrätten. Superbra för dig men du utnyttjar saken med billiga skitmaskiner. Förr eller senare så lönar det sig inte att sälja dessa skitmaskiner för 100 lappen om många fler skulle göra som du i större storlek. Då försvinner 100 kronors maskiner och tavelhängande Ove får likt förbaskat köpa en maskin för 600 kronor för att hänga upp sina tavlor.Edvuld skrev:
Med handen på hjärtat du kan inte ha räknat med att maskinen för 99 kronor skulle palla en lägenhet i ett svep? Nu vet jag inte i vilket tempo du körde dock
Dramatik ja men återligen poängen är där.
Redigerat:
Jag tycker nuvarande konsumentskyddsystem är alldeles utmärkt. Trots konsumentskyddet så säljs det numera lågkvalitetsverktyg billigt, vilket går ihop eftersom majoriteten av oss konsumenter är för lata eller har för lite tid för att utnyttja de rättigheter vi har.
Vissa av oss har mer pengar och/eller större behov och köper märkesprodukter, andra chansar eller har ett engångsbehov och köper no name-verktyg och slänger om det inte funkade, och en liten skara prioriterar pengar framför tid och utnyttjar konsekvent konsumentskyddet om no name-verktyget pajar.
Det finns något för alla, vilket är bra eftersom vi har olika tillgång på pengar och tid och har olika behov.
Finns ingen anledning rösta fram "rätta lösningen" och döma ut andra som "giriga" eller fel.
(Då undantar jag för tydlighetens skull frågan om lågprisprodukter överhuvudtaget bör undvikas av moraliska skäl pga av deras tillkomst, utan håller mig till trådens ämne om konsumentskydd och i vilka sammanhang man kan förvänta sig att det gäller)
Vissa av oss har mer pengar och/eller större behov och köper märkesprodukter, andra chansar eller har ett engångsbehov och köper no name-verktyg och slänger om det inte funkade, och en liten skara prioriterar pengar framför tid och utnyttjar konsekvent konsumentskyddet om no name-verktyget pajar.
Det finns något för alla, vilket är bra eftersom vi har olika tillgång på pengar och tid och har olika behov.
Finns ingen anledning rösta fram "rätta lösningen" och döma ut andra som "giriga" eller fel.
(Då undantar jag för tydlighetens skull frågan om lågprisprodukter överhuvudtaget bör undvikas av moraliska skäl pga av deras tillkomst, utan håller mig till trådens ämne om konsumentskydd och i vilka sammanhang man kan förvänta sig att det gäller)
Jag hade också för mig att det inte skulle vara så, men det är inte något som har ändrats nyss?Nyfniken skrev:
Var det inte så att garantitiden då man själv slipper bevisa fel på produkten ökade från ett år till två år ganska nyss också? Kanske bara är något jag har fått för mig...
Jag har inte bredspacklat hela väggarna i en 58m2 lägenhet, utan bara tapetskarvar etc, och det tycker jag nog att den ska hålla för ja. Det första exet gick sönder efter ett par timmar, och då anser jag att jag har rätt till en ny. Ex 2 gick sönder under tiden den lagrades i källaren i 1,5år, och nu när jag skulle använda den märkte jag det. Således är jag på Ex3 nu som jag knappt har använt då jag nog gillar att köra med kloss och sandpapper bäst egentligen.Lite skrev:Där är poängen. Nu håller den bara halva lägenheten men det är på gränsen. Du har fått 3 maskiner för 99 kronor tack vare reklammationsrätten. Superbra för dig men du utnyttjar saken med billiga skitmaskiner. Förr eller senare så lönar det sig inte att sälja dessa skitmaskiner för 100 lappen om många fler skulle göra som du i större storlek. Då försvinner 100 kronors maskiner och tavelhängande Ove får likt förbaskat köpa en maskin för 600 kronor för att hänga upp sina tavlor.
Med handen på hjärtat du kan inte ha räknat med att maskinen för 99 kronor skulle palla en lägenhet i ett svep? Nu vet jag inte i vilket tempo du körde dock
Dramatik ja men återligen poängen är där.
Lite skrämmande att så många vill göra sig av med konsumentskyddet!
Jag skulle hellre se att alla reklamerade varor av undermålig kvalitet, så skulle de värsta avarterna försvinna ur butikerna. Felet är ju tvärtom att så få reklamerar, att handlarna räknar kallt med att ändå tjäna pengar, fast produkten är oanvändbar eller går sönder vid första användningen. Tavelhängar-Olle kanske borde behöva betala 79:90 istället för 59:90kr om det skulle innebära att alla varorna i en butik höll en någorlunda kvalitet. Om inte annat vore det bättre för miljön.
Jag skulle hellre se att alla reklamerade varor av undermålig kvalitet, så skulle de värsta avarterna försvinna ur butikerna. Felet är ju tvärtom att så få reklamerar, att handlarna räknar kallt med att ändå tjäna pengar, fast produkten är oanvändbar eller går sönder vid första användningen. Tavelhängar-Olle kanske borde behöva betala 79:90 istället för 59:90kr om det skulle innebära att alla varorna i en butik höll en någorlunda kvalitet. Om inte annat vore det bättre för miljön.