2 474 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Reklamationsärende gm annat företag? Fel på vara för tredje gången
Sida 1 av 2
Har en krypgrundsavfuktare Corroventa CTS STD-TT som installerades av OCAB september -21. Den började krångla och var inne på reparation efter fem månader. Efter ett år var det dags igen. Reparation medan jag fick låna en ersättare under några veckor, precis som första gången. Och så nu igen... Samma fel två första gångerna, och den beter sig likadant nu igen 😣. Drygt två och ett halvt år har alltså gått sedan installation. Reklamationstiden är ju tre år på ursprungliga fel (vilket detta borde vara). Har läst mig till föjande: tillverkaren (i detta fall Corroventa) har två försök på sig att laga, efter det är det möjligt att be om en ersättningsvara. Självklart vill jag nu ha den utbytt. Det ena kruxet som jag ser det nu är att OCAB som installerade produkten och har skickat iväg på reparation, skriver på sin hemsida att de har två års garanti på arbeten de gör. Så de två första felen har då gått på garantin (dock har jag betalat för fukttekniker och resa för denna). Men hur blir det nu? Kan de säga nej till att hämta avfuktaren för att skicka den på reparation för att deras egen "garantitid" är över? Dock har jag serviceavtal, service gjordes senast för två månader sedan... Och om tillverkningsföretaget inte vill ersätta varan - vilken rätt har jag att kräva det? Hur bestäms detta? Ska ringa OCAB på måndag såklart, för varan är ju trasig - igen...
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Garanti är frivilligt från företaget, däri kan de hitta på vad som helst.
Reklamationsrätt har du alltid, den kan de inte komma ifrån.
Reklamationsrätt har du alltid, den kan de inte komma ifrån.
Jo exakt. Men kan ocab säga nej till att skicka den på reparation till corroventa pga detta?? Eller kommer de bara debitera mig massa extra pengar...13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Såhär säger Hallå konsument:
Så det kan vara att de vill att du visar på att felet är ursprungligt, och då hade jag hävdat att det är en designmiss eller liknande då du redan haft inne den för reparation för samma sak två gånger.Vem ska bevisa felet vid reklamation?
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när den köptes eller levererades till dig, alltså ursprungliga fel.
Enligt konsumentköplagen ses alla fel som upptäcks de första två åren automatiskt som ursprungliga. Under denna tid räcker det att du kan visa att det finns fel. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Företaget måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på varans skick för att slippa ansvar.
Efter två år ligger bevisbördan för felet hos dig. Håller företaget inte med om att felet är ursprungligt behöver du fundera över hur du ska bevisa att det är det. Ibland kan du till exempel behöva kontakta någon sakkunnig inom branschen för att få hjälp med en felsökning, eller få ett utlåtande som visar på att felet är ursprungligt.
Vad jag inte riktigt blir klok på är följande: "Normalt sett har företaget två försök på sig att åtgärda samma fel. Men ibland kan du behöva acceptera fler försök." (Hallå Konsument)
Det är alltså inte så att jag kan kräva att varan byts ut denna tredje gång? Min oro är att de reparerar igen, och sen händer samma fel om ett år igen - då har jag ingen reklamationsrätt kvar alls... En ny vara kostar ca 20 000 kr. Kan priset vara en anledning för dem att vägra mig en ersättningsvara?
Det är alltså inte så att jag kan kräva att varan byts ut denna tredje gång? Min oro är att de reparerar igen, och sen händer samma fel om ett år igen - då har jag ingen reklamationsrätt kvar alls... En ny vara kostar ca 20 000 kr. Kan priset vara en anledning för dem att vägra mig en ersättningsvara?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Den äldre KKL var precis som dagens 3års reklamationsrätt, skillnaden var när köparen skulle bevisa att felet var ursprungligt, det var efter 6mån i gamla, 2år i nya.P Pyka skrev:
Nej, såvitt jag vet gäller reklamationsrätten hela produkten, du får in ny vid reparation, men har du någon källa som bevisar motsatsen tar jag gärna emot den.