H
Har du fått något kvalitetsdokument från firman du anlitade?
Är de med i Bkr eller Gvk?

Du kan ju ringa till försäkringsbolaget och fråga vad som gäller i din försäkring.

Vad säger hanvtverksfirman som du anlitade? Kan de tänkas rätta till felet, de kanske har en ansvarsförsäkring som som täcker hantverkarens felkonstruktion?

Redigerat:
Hej HEM2121

Svar nej, fick inget kvalitetsdokument, bara ett kvitto med fakturan. BKR eller GVK känner jag inte till??? men med tanke på deras jobb så tvivlar jag på det. Visste inte att man ska få ett kvalitetsdokument när jobbet är klart. (Brukar man ju inte få annars när man köper något/ en tjänst eller?). Försäkringsbolagets gubbar för dessa ärenden hade gått för dagen när jag öppnade posten igår. Jag är förvånad att det inte går på någon försäkring alt. de kräver firman på pengarna.

Hej igen

Läste precis ett inlägg från ett annat fall och kom att tänka på att firman jag anlitat kanske har blivit nedlagd/gått i konkurs. Gäller garantin i alla fall eller får jag stå för notan själv då som säljare?

H
DEX skrev:
Hej HEM2121

Svar nej, fick inget kvalitetsdokument, bara ett kvitto med fakturan. BKR eller GVK känner jag inte till??? men med tanke på deras jobb så tvivlar jag på det. Visste inte att man ska få ett kvalitetsdokument när jobbet är klart. (Brukar man ju inte få annars när man köper något/ en tjänst eller?). Försäkringsbolagets gubbar för dessa ärenden hade gått för dagen när jag öppnade posten igår. Jag är förvånad att det inte går på någon försäkring alt. de kräver firman på pengarna.
Gå in och titta www.bkr.se och www.gvk.se dessa är branch organisationer som
sätter upp branschregler hur arbetet skall utföras och vilka material som är godkända. efter arbetet utfärdas ett kvalitets dokument.

H
DEX skrev:
Hej igen

Läste precis ett inlägg från ett annat fall och kom att tänka på att firman jag anlitat kanske har blivit nedlagd/gått i konkurs. Gäller garantin i alla fall eller får jag stå för notan själv då som säljare?
Om det är så illa, ja då har man nog skägget i brevlådan, tyvärr.

Men du kan slå upp firman på www.hitta.se eller www.allabolag.se
hittar du firman där? Då finns den säkert. har du ett organisationsnummer på firman? börjar detta nummer på 55 då är det AB.

Var bolaget ett AB eller en enskild firma?

Vill du så kan jag hjälpa dig att söka, skriv ett PM till mig med alla uppgifter.

Om de skriver att brunne ninte var bytt och sitter för nära väggen så känns det som tveklöst tat detta inte kan bli ett fel som du är ansvarig för. Om det gällt en fastighet så hade det aldrig gått att få till dolt fel.

Iom att dte är köplagen som gäller istället så är jag lite mindre säker, men jag tror att det är minst lika svårt för en köpare att få ett fel klassat som ersättningsbart enl. den lagen.

men som sagt du bör nog kontakta en advokat.

Detta att de kör med advokat direkt utan någon indledande kontakt, tolkar jag som att detta är inte en advokat de anlitat på normalt sätt. Det är en kompis eller släkting. Dvs en advokat som inte kostar dem något.

Thomas59
DEX skrev:
Hej igen

Mitt minne sviker mig tydligen, men när jag för femtielfte gången kollat på kvittot jag fick så renoverades badrummet 2003/12 och inte 2005/12 som jag skrivit tidigare, men det spelar ingen roll i sammanhanget tror jag.

Tydligen är det som du säger hempularen att det varit en klåparfirma, tyvärr. Just det jag var rädd för som jag anlitade en firma men...

Hem2121, jag har frågat mig själv detsamma, varför inte kontakta mig först, var faktiskt rätt schysst och lämnade lite garderober o annat smått och gott i samband med flytten, gratis, men det är visst bortglömt.

Thomas du skriver, "Vad jag menar är att fel som köparen kunde ha upptäckt vid en undersökning i samband med köpet inte kan innebära grund för ersättningsanspråk. Skulle köparen ha lyft på brunnslocket borde troligen avsaknade av manschetten ha varit synlig. Att köparen inte undersökt just detta, eller inte förstått att manschett saknas, gör inte felet "dolt"." Menar du att om ett fel inte är dolt så kan köparen inte kräva några pengar?

I besiktningsprotokollet jag fått står det även att gjutjärnsbrunnen är kvar och att brunnen är för nära väggen, detta är ju inte heller dolt ifall jag förstått dig rätt.

Jag fick brevet igår fredag, typiskt då alla hunnit gå hem för dagen så jag får dras med detta över helgen, men så är det.

Jag undrar, ska man inte koppla in sina försäkringsbolag i detta? Går det inte på någon slags hemförsäkring, dessutom finns ju pengar för rättshjälp att få (minus självrisken som är rätt hög)?
Nja alltså köparen har ju undersökningsplikt och om köparen undersökt lägenheten OCH felet varit möjligt att upptäcka (avsaknad av brunnsmanschett kan man konstatera genom att titta) är det svårt att hävda fel (dolt fel är kanske fel term i detta fall).

Att gjutjärnsbrunnen var kvar kan ju också vara en omständighet som borde ha föranlett en mera ingående undersökning som jag förstår ej utfördes. Visserligen kan man nog inte dra allt för långtgående analogier med reglerna kring fastighetsköp men man kanske kan hävda att detta var fel som gick att upptäcka och att du då går fri från ansvar.

Ofta skriver man in i avtalet att "köparen har givits tillfälle att undersöka lägenheten" i avtalet. Du kan ju kolla i ditt avtal. Med den skrivningen spelar det ingen roll om köparen faktiskt undersökt lägenheten.

Tror köparen får svårt att utkräva ansvar från dig och advokaten som skrivit kravbrevet verkar okunnig om köplagen eller så tar han en rövare. Ofta blir folk så chockade då dom får ett kravbrev från en advokat att dom betalar.

H
Tycker också att det verkar konstigt, (skumt) varför tog inte köparen kontakt med dig först, det är ju den mest naturliga vägen att gå.

Sedan börjar man fundera, är brevet från en advokat?
Kolla upp om advokatbyrån finns, finns den så kolla att logotypen och adress och telefonnummer stämmer överens, Kolla också att personen (advokaten) arbetar kvar på byrån. Börja titta på advokatbyråns hemsida, där hittar en del, sedan kan du ju ringa och fråga växeltelofonisten om NN arbetar där. Du behöver ju inte uppge ditt namn.

Skulle det stämma, så är det säkert ett skrämselskott.
Håller med tidigare inlägg att det kan vara någon advokat han känner, släkting, någon i släktens kontakt, kompis........

Verkar inte troligt at han lägger 1000 lappar på en advokat, utan att han har pratat om problemen med dig först!

Redigerat:
Hej
Jag har hittat firman som fixade badrummet på allabolag.se men det är en enskild firma, spelar det någon roll?

HEM2121 skrev:
Tycker också att det verkar konstigt, (skumt) varför tog inte köparen kontakt med dig först, det är ju den mest naturliga vägen att gå.
HEM2121 skrev:
Sedan börjar man fundera, är brevet från en advokat?
Kolla upp om advokatbyrån finns, finns den så kolla att logotypen och adress och telefonnummer stämmer överens, Kolla också att personen (advokaten) arbetar kvar på byrån. Börja titta på advokatbyråns hemsida, där hittar en del, sedan kan du ju ringa och fråga växeltelofonisten om NN arbetar där. Du behöver ju inte uppge ditt namn.

Håller med om att det är skumt. Har kollat upp advokatbyrån och det är en riktigt stor firma med kontor på många platser i landet, advokaten/juristen i fråga är i samma ålder som köparen, kanske en kompis?

hempularen skrev:
Om de skriver att brunne ninte var bytt och sitter för nära väggen så känns det som tveklöst tat detta inte kan bli ett fel som du är ansvarig för. Om det gällt en fastighet så hade det aldrig gått att få till dolt fel.
hempularen skrev:
Iom att dte är köplagen som gäller istället så är jag lite mindre säker, men jag tror att det är minst lika svårt för en köpare att få ett fel klassat som ersättningsbart enl. den lagen.

men som sagt du bör nog kontakta en advokat.

Tycker jag med, vad gäller en advokat så får jag börja ringa på måndag till advokat som försärkingsbolag.

Thomas59 skrev:
Nja alltså köparen har ju undersökningsplikt och om köparen undersökt lägenheten OCH felet varit möjligt att upptäcka (avsaknad av brunnsmanschett kan man konstatera genom att titta) är det svårt att hävda fel (dolt fel är kanske fel term i detta fall).

Att gjutjärnsbrunnen var kvar kan ju också vara en omständighet som borde ha föranlett en mera ingående undersökning som jag förstår ej utfördes. Visserligen kan man nog inte dra allt för långtgående analogier med reglerna kring fastighetsköp men man kanske kan hävda att detta var fel som gick att upptäcka och att du då går fri från ansvar.

Ofta skriver man in i avtalet att "köparen har givits tillfälle att undersöka lägenheten" i avtalet. Du kan ju kolla i ditt avtal. Med den skrivningen spelar det ingen roll om köparen faktiskt undersökt lägenheten.

Tror köparen får svårt att utkräva ansvar från dig och advokaten som skrivit kravbrevet verkar okunnig om köplagen eller så tar han en rövare. Ofta blir folk så chockade då dom får ett kravbrev från en advokat att dom betalar.
Jag tog en titt i kontraktet och texten fanns med, tur att man anlitade en ordentlig mäklare åtminstone.

Jag har tidigare frågat om försäkringsbolagens roll i det hela, någon som har koll på det?

H
DEX skrev:
Hej
DEX skrev:
Jag har hittat firman som fixade badrummet på allabolag.se men det är en enskild firma, spelar det någon roll?

Och firman är aktiv?

Ja, en enskild firma och personen (juridisk person) bakom är samma sak, det betyder att personen borgar själv och därmed är alla hans privata tillgångar + firmans tillgångar = alla hans tillgångar.

Ring till skatteverket först, (personnummret=företagsnummret) har du på ju på www.allabolag.se, kolla om han har skatteskulder, momsskulder och om han finns med i kronofogdens register, dessa uppgifter får du utan frågor på skatteverket.
Allt för att få lite bakgrundsfakta.

Sedan tycker jag att du skall Prata med denne hantverkare om problemet först,
är det en seriös hantverkare så fixat han detta säkert utan kostnad.
Det kan ju hända att han har en ansvarsförsäkring/småföretagareförsäkring
vilket inte är ovanligt, som han kan ta skaderna på.
Sedan är det inte säkert att det är ditt ansvar, se nedan.
Men skulle det visa sig att hantverkaren är villig, så är ju å andra sidan alla problem lösta.

Jag tog en titt i kontraktet och texten fanns med, tur att man anlitade en ordentlig mäklare åtminstone.

Man har som köpare ett tungt ansvar att undersöka, så jag håller med tidigare inlägg att det kan vara svårt för köparen att få ut något via dig.

Är det synligt med blotta ögat med mindre undersökning?
Eller måste man riva upp upp golvet för att se felet?

Redigerat:
Thomas59
Visst är det kul att leka deckare men rimligen har advokatens bolagsförhållanden inte så mycket med sakfrågan att göra. Spelar egentligen ingen roll huruvida advokaten har bolag eller inte eller vad det är för slags bolag.

Vad spelar det tex för roll om advokaten har skatteskulder???? Det har egentligen inte ens betydelse om advokaten inte skulle vara advokat. Nu får man iofs inte utge sig för att vara advokat om man inte är det men det är en helt annan fråga. Om advokaten är en polare, ja vad spelar det för roll. Min advokat är min polare sen 20 år och han är likafullt en skräck för alla motparter.

Om det är ett skrämskott, ja alldeles uppenbart om det inte är så att "advokaten" är helt okunnig om köplagen. Min advokat har fått skrämma skiten ur mina motparter vid ett antal tillfällen. Överrumpling funkar väldigt bra ibland.

Jag skrev det tidigare och skriver det igen; lägg ner privatdeckarstilen, det är bara slöseri med tid.

Anlita ett kunnigt juridiskt ombud så ska du se att det löser sig. Kolla också om du har rättshjälp via hemförsäkringen. Den kan ev täcka delar av dina kostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.