2 658 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Reklamation av utförd tjänst. -HUR?
Hej,
Vi flyttade in i april och nu misstänker jag att våran dagvattenhantering inte är helt som den borde. När det "spöregnar" kommer det upp vatten ur golvbrunnen i garaget. Jag har grävt upp mellan garaget och huset där dagvattenlednigen går och öppnat i en skarv. Det står fullt med vatten i röret. Någonstans är det fel fall så regnvattnet inte rinner åt rätt håll. Att det står ca 1cm vatten i botten av dagvattenrören kan jag tänka mig är normalt men inte så mycket att det knappt är 1cm luft kvar. Typiskt..
Två frågor:
1.Törs jag kapa röret till garaget för att hindra vattnet att komma upp i golvbrunnen nästa gång det regnar. Jag har läst om andra personer som har försökt att åtgärda felet själva och inte fått någon ersättning senare vid reklamation.
2.Hur reklamerar jag utförd tjänst på bästa sätt. Räcker det med att ringa/skriva till det entreprenör som utförde arbetet eller ska jag låta besiktningsman/kvalitetsansvarige först ha sina utlåtanden?
Vi flyttade in i april och nu misstänker jag att våran dagvattenhantering inte är helt som den borde. När det "spöregnar" kommer det upp vatten ur golvbrunnen i garaget. Jag har grävt upp mellan garaget och huset där dagvattenlednigen går och öppnat i en skarv. Det står fullt med vatten i röret. Någonstans är det fel fall så regnvattnet inte rinner åt rätt håll. Att det står ca 1cm vatten i botten av dagvattenrören kan jag tänka mig är normalt men inte så mycket att det knappt är 1cm luft kvar. Typiskt..
Två frågor:
1.Törs jag kapa röret till garaget för att hindra vattnet att komma upp i golvbrunnen nästa gång det regnar. Jag har läst om andra personer som har försökt att åtgärda felet själva och inte fått någon ersättning senare vid reklamation.
2.Hur reklamerar jag utförd tjänst på bästa sätt. Räcker det med att ringa/skriva till det entreprenör som utförde arbetet eller ska jag låta besiktningsman/kvalitetsansvarige först ha sina utlåtanden?
Produkter som diskuteras: "dagvattenhantering"
Regnvattenränna 2-pack Mr Flowout
Leder bort vatten från husgrunden
1 046 kr inkl moms
Läs mer
Jag svarar på fråga 2: Reklamera skriftligt, och vänta inte med det. Utlåtande från besiktningsman kan du ta senare. Skriftligt för att lämna ett dokumentspår (om du vill vara riktigt säker, skicka brevet rekommenderat), telefonsamtal gäller i och för sig lika mycket, men hu bevisar man det om det blir en tvist? "Nej, han har aldrig ringt mig.".
Konsumentverket har en del råd om reklamation av tjänst:
http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1349&lngArticleId=2745
Och texten jag tänker på "Reklamera fel
Har det blivit fel ska du klaga, reklamera, hos näringsidkaren så snart som möjligt eller inom "skälig tid". En reklamation som görs inom två månader efter det att du upptäckt felet anses alltid ha kommit i rätt tid. Du har rätt att reklamera fel i upp till två år efter att arbetet avslutats.
Från och med den 1 april 2005 förlängs reklamationstiden till tre år. Om du upptäcker ett fel efter den tiden har du alltså inte rätt enligt lagen att få det åtgärdat. Men ett gott råd är att inte vänta utan att alltid reklamera så snart som möjligt.
Det är viktigt att du reklamerar till näringsidkaren så att han får möjlighet att avhjälpa felet. Gör du inte det, eller dröjer för länge med att reklamera, går du miste om dina rättigheter.
När det gäller arbete på mark, byggnader och andra fasta saker har du rätt att reklamera i upp till tio år.
"
/ama
Konsumentverket har en del råd om reklamation av tjänst:
http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1349&lngArticleId=2745
Och texten jag tänker på "Reklamera fel
Har det blivit fel ska du klaga, reklamera, hos näringsidkaren så snart som möjligt eller inom "skälig tid". En reklamation som görs inom två månader efter det att du upptäckt felet anses alltid ha kommit i rätt tid. Du har rätt att reklamera fel i upp till två år efter att arbetet avslutats.
Från och med den 1 april 2005 förlängs reklamationstiden till tre år. Om du upptäcker ett fel efter den tiden har du alltså inte rätt enligt lagen att få det åtgärdat. Men ett gott råd är att inte vänta utan att alltid reklamera så snart som möjligt.
Det är viktigt att du reklamerar till näringsidkaren så att han får möjlighet att avhjälpa felet. Gör du inte det, eller dröjer för länge med att reklamera, går du miste om dina rättigheter.
När det gäller arbete på mark, byggnader och andra fasta saker har du rätt att reklamera i upp till tio år.
"
/ama
Du har glömt att ange om ditt hus var nyproducerat eller ett begagnet som du köpt.
Jag svarar utifrån att det rör sig om ett nybyggt hus.
Felet är ett utförandefel som omfattas av din garanti. OM du trixar och fixar själv så riskerer du att de använder det som en undanmanöver för att slippa göra rätt för sig.
Meddela även din kvalitetsansvarige, det räcker med ett telefonsamtal, så får han reda ut vem som hade kontrollansvaret och varför denna kontroll ej utförts korrekt.
Jag svarar utifrån att det rör sig om ett nybyggt hus.
Du ska inte röra i detta själv överhuvudtaget. Låt det vara!!!CrilleC skrev:
Felet är ett utförandefel som omfattas av din garanti. OM du trixar och fixar själv så riskerer du att de använder det som en undanmanöver för att slippa göra rätt för sig.
Du skall omgående och skriftligen meddela fel av sådan karaktär som kan orsaka skada på din egendom (vilket detta är) till din avtalsmotpart. (Oftast entreprenören men det kan även vara villabolaget) De skall då skyndsamt se till att komma och analysera problemet samt åtgärda detta.CrilleC skrev:
Meddela även din kvalitetsansvarige, det räcker med ett telefonsamtal, så får han reda ut vem som hade kontrollansvaret och varför denna kontroll ej utförts korrekt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden