2 823 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Rek eller krav på OSB/plyfa i badrum?
Fick ett badrum renoverat av GVK-certad firma 2017.
Tog idag ner ytskikt på en vägg i annat rum och ser då att snickaren har använt OSB bakom gipset i badrummet.
Läser jag på Säkert vatten så är deras standard 15 mm plyfa, sen våtrumsskiva.
GVK är inte lika tydliga, de föreslår endast den lösningen.
Är det någon som har praktisk erfarenhet av liknande ärende? Helst då erfarenhet av GVK.
Jag är inte orolig att det inte ska fungera med OSB men skulle gärna reklamera om jag kan pga. andra orsaker.
Tack på förhand.
Tog idag ner ytskikt på en vägg i annat rum och ser då att snickaren har använt OSB bakom gipset i badrummet.
Är det någon som har praktisk erfarenhet av liknande ärende? Helst då erfarenhet av GVK.
Jag är inte orolig att det inte ska fungera med OSB men skulle gärna reklamera om jag kan pga. andra orsaker.
Tack på förhand.
Är inte helt säker. Men jag tror inte det är några konstigheter att ha OSB bakom gipset såvida man även kortlat för infästningar. Har man inte gjort det är jag tämligen säker att det inte är ok.
Men det borde ju även stått i specen att de använt OSB, då känns det lite sent att komma efter 3 år och reklamera det?
Men det borde ju även stått i specen att de använt OSB, då känns det lite sent att komma efter 3 år och reklamera det?
Det finns inga krav som sådana utan det är Våtrumsvägg 2012 som är en rekommenderad och prövad konstruktion. Därför hänvisar Säkert Vatten till denna. Huruvida du kan reklamera beror på vad ni har avtalat.
Nejdå, det behöver inte vara för sent. Dock kanske i detta fall. Specen anger bland annat badrum enligt GVK-standard. Hade det stått säkert vatten istället hade jag nog haft ett fall.J J-O skrev:Är inte helt säker. Men jag tror inte det är några konstigheter att ha OSB bakom gipset såvida man även kortlat för infästningar. Har man inte gjort det är jag tämligen säker att det inte är ok.
Nej så enkelt är det inte. "Våtrumsvägg 2012" är Säkert vattens standard men i denna fråga avhandlas GVK. Kan tipsa om att det är nya tag på ingång både från GVK och Säkert vatten. Kolla deras hemsidor. Nya instruktionen heter 2021.F falkn skrev:
Du kan uppfylla Säkert Vatten utan att bygga den väggen. Oavsett är det frågan om det är avtalat att Säkert Vatten ska följas eller ej.A Acer767 skrev:Nejdå, det behöver inte vara för sent. Dock kanske i detta fall. Specen anger bland annat badrum enligt GVK-standard. Hade det stått säkert vatten istället hade jag nog haft ett fall.
Nej så enkelt är det inte. "Våtrumsvägg 2012" är Säkert vattens standard men i denna fråga avhandlas GVK. Kan tipsa om att det är nya tag på ingång både från GVK och Säkert vatten. Kolla deras hemsidor. Nya instruktionen heter 2021.
Bästa svaret
Men materialet måste väl ändå vart med på specen?A Acer767 skrev:Nejdå, det behöver inte vara för sent. Dock kanske i detta fall. Specen anger bland annat badrum enligt GVK-standard. Hade det stått säkert vatten istället hade jag nog haft ett fall.
Nej så enkelt är det inte. "Våtrumsvägg 2012" är Säkert vattens standard men i denna fråga avhandlas GVK. Kan tipsa om att det är nya tag på ingång både från GVK och Säkert vatten. Kolla deras hemsidor. Nya instruktionen heter 2021.
Hur som helst så är väl GVK’s branschregler en tillämpning av boverkets byggregler. Det enda jag kan hitta är:
5.4.1
Rekommendationer
Vid val av material, ta hänsyn till eventuella infästningar och möjligheten att eftermontera till exempel stödhandtag eller duschväggar. För att möjliggöra infästningar i väggen utan bakomliggande reglar eller kortlingar kan man välja en skivkonstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel 15 mm konstruktionsplywood (kryssfaner) av kvalitet P30 på 70 mm träregel, alternativt plåtregel, i båda fallen monterade på c/c 450. På våtrumssidan monteras därefter en formstabil skiva som underlag för tät- och ytskikt.
Så jag tolkar det Som om det är kortlat bakom osb’n för infästningar är det helt ok med OSB, annars inte.
Vad ät orsaken till att du vill reklamera detta egentligen? Som du nämner så ha det ju inte att göra med osb att göra.A Acer767 skrev:Fick ett badrum renoverat av GVK-certad firma 2017.
Tack på förhand.
Dessvärre inte med på spec. Som sagt så är jag inte orolig att det inte ska hålla. Specen angav för övrigt att badrummet ska vara enligt GVK men inte mer i detalj. Så allt verkar ok, tack för svar.J J-O skrev:Men materialet måste väl ändå vart med på specen?
Hur som helst så är väl GVK’s branschregler en tillämpning av boverkets byggregler. Det enda jag kan hitta är:
5.4.1
Rekommendationer
Vid val av material, ta hänsyn till eventuella infästningar och möjligheten att eftermontera till exempel stödhandtag eller duschväggar. För att möjliggöra infästningar i väggen utan bakomliggande reglar eller kortlingar kan man välja en skivkonstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel 15 mm konstruktionsplywood (kryssfaner) av kvalitet P30 på 70 mm träregel, alternativt plåtregel, i båda fallen monterade på c/c 450. På våtrumssidan monteras därefter en formstabil skiva som underlag för tät- och ytskikt.
Så jag tolkar det Som om det är kortlat bakom osb’n för infästningar är det helt ok med OSB, annars inte.
Jag väljer att hålla det för mig själv då jag misstänker att det inte bidrar till min orginalfråga.E epw skrev:
Klicka här för att svara