2 841 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
(Rejält med) fukt i källare under plastmatta i hus byggt 1947
dina ideer är goda men tyvärr är troligen källargolvet gjutet direkt på marken och det är ett aber för det blir alltid fuktigt och djävligt kallt, man kan lägga platon och flytande golv med entilerade socklar och det blir lite bättre ´dina egna förslag på åtgärder , dränering isodrän samt avfuktare (så har jag det) men källaren är oanvändbar om man inte skall elda hård och trycka ut värmen i backen källaren håller +16C på sommaren med två avfuktare som går dygnet runt och producerar massor av vattenS SaraWahlgren81 skrev:Jag är spekulant på att köpa hus i ett område med massor av små egnahemshus (68 kvm plus 68 kvm källare) byggda på 1940-talet. Det som avskräcker mig är, bl.a. fukten i källaren och då särskilt när sådan fukt varit instängd under plastmattor i många många år. Just nu tittar jag på ett hus, källare med betongsula, där besiktningsmannen anger "Källare med betongsula med uppreglade/flytandegolv, påreglade isolerade ytterväggar och limmad plastmatta,.Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och mikrobiell lukt upplevdes Dessa konstruktioner får ofta skador på grund av naturlig fuktvandring.Vi rekommenderar en fördjupad undersökning för att bedöma orsak och omfattning. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökning gäller hela källaren..". provhål i vägg visar relativ fuktighet 89% .I källaren finns förutom gillestuga, husets stora badrum, med plastmatta som har släppt runt den gamla gjutjärnsbrunnen. Liksom matkällare och ytterligare sovrum. Jag flyttar med två mindre barn så kommer behöva källaren för lekrum m.m.
För att våga ge mig in i ett försök att köpa huset skulle jag gärna vilja kunna uppskatta, på ett ungefär, vilka åtgärder jag bör kalkylera med och kostnaderna för detta, för att komma till rätta med fukten.
Rivning, ev mögelsanering, regla upp nya golv (?)? Liksom nya ytskikt?
Dränering och utvändig isolering (typ isodrän) (gjorde jag på förra huset) ca 120 000 kronor?
Kan man installera nån typ av avfuktare (istället för svindyra alternativet med ventilerade golv)?
Bra, billigare alternativ till FTX-ventilation? Räcker med mer tilluftsventiler?
Bor i Sthlms utkanter.
Tacksam för all input!
Ovetandes om detta.
Men varför dränerar man inte under och låt säga en halv meter ned utefter plattans kanter?
Kanske är tänkt att plattan ska klara av att vara vattenmättad?
Användas där det är vattensjukt?
Men varför dränerar man inte under och låt säga en halv meter ned utefter plattans kanter?
Kanske är tänkt att plattan ska klara av att vara vattenmättad?
Användas där det är vattensjukt?
Ja du. Det blir att sprätta bort mattan och ev lim, barkspade är bra, nu har jag gjutit in GV i hela källaren som går på egen shuntgrupp, och eldar med ved samt VP som backupp. Så jag har konstant 20 C som går ut i golvet 24/7/365 och då finns ingen fukt som syns eller så. Har en fläkt som drar ut för ventilation av huset. Blir säkert annorlunda om man bara har platta på mark. Och då kanske en avfuktare är måste, men det går sätta in en senare.S SaraWahlgren81 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hus från 40-talet har med 98% sannolikhet ingen gjuten "platta" utan står på väggarna på en breddad sula.
Oftast jämnade man bara till marken och tänkte inte så mycket på kapillärbrytande skikt.
Därefter utan armering gjöts en kaka direkt på marken i rummen.
Därför är det:
- inte lämpligt att inreda med organiska material ö h t.
- sällan effektivt att dränera.
Klinkers eller altanmattor funkar på golv. Silikatfärg på väggar.
Annars måste väggar och golv ventileras om man täcker dom.
Oftast jämnade man bara till marken och tänkte inte så mycket på kapillärbrytande skikt.
Därför är det:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Vad är det för fördelar med en grundkonstruktion som innebär att man drar in fuktig uteluft under huset stora delar av året, där fukten sedan kondenserar på bjälklag och blindbotten?H Hybro skrev:
Väldigt intressant. Ok, så troligtvis inte effektivt att dränera men ändå vettigt att tilläggsisolera med typ isodrän eller motsvarande?M MagHam skrev:Hus från 40-talet har med 98% sannolikhet ingen gjuten "platta" utan står på väggarna på en breddad sula.
Därför är det:
Ja, det kan man fråga sig.H Harald Blåtumme skrev:
Vilket tycker Du är bäst?
Det du skriver ovan eller dränka nån typ av gjuten platta i mer än 50 år? Med bjälklag och annat för stolpning av husväggar mm ovanpå nåt som är ordentligt fuktigt.
Kan dessutom tro att armeringen i platta kan vara lite rost angripen.
Armering? Varför då?H Hybro skrev:
En gammal källare är som en krypgrund fast med bra väggar, golv och ståhöjd. Överlägsen på alla sätt.
Redigerat:
Har i o f s ingetdera.H Hybro skrev: