Sen är fläkten från -75 när det byggdes så den kan säkert sjunga på sista versen, men det vore najs att klura ut om det går att byta ngt för en billig peng 😊

S skvadron skrev:
Kopplat enligt anvisning och JA nu gick fläkten igång igen, dock på lågvarv utan chans till reglering såklart.

Köpte en ny dimmer i veckan och provade utan framgång ,kan det vara så jäkligt att den var trasig redan??

Vad blir nästa steg nu när vi vet att spänning finns i uttag på taket??
När du har förbikopplat regulator så ska fläkten gå med full hastighet. Du skriver att den går "på lågvarv", vad exakt betyder det?
Kanske är fläktmotor eller kondensator defekt.

Ok , den går inte på fullvarv. Svagt snurrande hörs från takdosan det är det enda.

Får gå upp på taket igen och felsöka där sen

F.k så har fläkten gått på högvarv i ca 1 dygn i helgen, kanske det som var spiken i kistan för den?

Haft Vasaloppsgäster inneboende i helgen så det har duschats rejält i omgångar🥴

Om motorn bara brummar och inte roterar så kan det vara kondensatorfel.
Bryt spänningen och kolla grejorna. Rotera på fläkten och känn att den löper lätt och utan missljud.

Dessa fläktmotorer är normalt hållbara, lagerfel och defekt kondensator är fel som kan uppstå efter 20-30 års drift.

Så, då är den nedmonterad och isärtagen, tycker den snurrar på bra utan några missljud, dock som sagt inte på full effekt.

Hur mäter man/vet man om kondensator är trasig/dålig?

@etompau du skrev att om det bara brummar och inte snurrar, så kan det vara kondensatorfel. Men i detta fall snurrar den på som sagt??

• En nedmonterad kondensator, märkt NETO Type LC 200, med flera anslutna kablar på en kopplingsplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på ventilationsenhet från Skänninge Ventilation AB, modell 702, 70W, 220V, med varning om stickkontakt vid nedfällning av huv.
    Skapa konto
Defekt kondensator kan även yttra sig som långsam uppvarvning av motorn.

Det går att mäta upp kondensatorn med en multimeter med kapacitansfunktion.

En ny kondensator (2 uF/400V) med bultfäste kostar ca 75-100 kr.

Ok då kan det vara värt att chansa och byta den först innan man ger sig på en ev ny fläkt...

Hittat denna som jag tror passar?

• Motorstartkondensator från Edi-tronic, 2µF 450V, visad med anslutningskablar och produktinformation på skärmbild från Amazon.se.
    Skapa konto
Tack så mkt för hjälpen, ska kika på det👍

Update:

Bytt kondensator och nu snurrar det på som vanligt 👍😃

Tack alla som kommenterat och hjälpt till 🙏

Nähäpp😞

Funkade när jag testade att koppla in på skarvsladd för att provköra i morse, nu när jag monterat tillbaka så fungerar det inte...

Om jag kopplar förbi och kör endast svart & brun går fläkten för fullt.

Är det så att den gamla, OCH den nyköpta varvtalsregulatorn är defekta?

Den nya varvtalsregulatorn är inköpt på Clas Ohlson, läste i en annan tråd att det var en på forumet som fått en defekt vid inköp??

Suck...

Hur kopplade du in den?
Elektrisk kopplingsschema med symboler för fas, neutral, jord och motoranslutningar för två alternativ. Symboler inkluderar upp- och nedåtgående pilar.
Skapa konto

Jag funderar på om svart tråd är fas och orange tråd är tändtråd, det ska egentligen inte ha någon betydelse men prova att växla.

Prova även att flytta från "tilde+pil" till "pil ut" för att se om det gör någon skillnad.

Ok tack för info.
Dock är den inkopplad från början av elektriker när vi flyttade ner den i lagom höjd, så jag har bara kopplat som det var innan...

Demmpa Demmpa skrev:
Hur kopplade du in den?
[bild]

Jag funderar på om svart tråd är fas och orange tråd är tändtråd, det ska egentligen inte ha någon betydelse men prova att växla.

Prova även att flytta från "tilde+pil" till "pil ut" för att se om det gör någon skillnad.
Ingen skillnad förutom att "tpil ut" blir/fungerar som strömbrytare.

Går inte att reglera hastighet via "ratten"...

Jag misstänker att den nya regulatorn som köpt på Classe är defekt, ska åka dit och byta och hoppas på bättre tur.

Var som sagt en som köpt likadan och den var defekt, bytte och då funka det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.