Fläkten till badrum/tvättstuga har lagt av, sitter monterad med stickpropp på taket.
Testat att provköra fläkten med skarvsladd som då fungerar .
Öppnat upp och kollat glas säkring som ser ut såhär. Dock vet jag inte om man ser om den keramiska säkringen är trasig? Beteckning på keramiska är F 50 H 250V. Verkar vara svår att få tag i??
i
Testat att provköra fläkten med skarvsladd som då fungerar .
Öppnat upp och kollat glas säkring som ser ut såhär. Dock vet jag inte om man ser om den keramiska säkringen är trasig? Beteckning på keramiska är F 50 H 250V. Verkar vara svår att få tag i??
i
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Yes glasrör. Kollade först på den och verkade hel .
Men efter en närmare titt så verkar den vara trasig, dock är tråden hel men verkar ha släppt i ena botten. En liiiten bit som är lös som inte syntes vid första kollen...
Men efter en närmare titt så verkar den vara trasig, dock är tråden hel men verkar ha släppt i ena botten. En liiiten bit som är lös som inte syntes vid första kollen...
Den keramiska/sandfyllda måste man mäta, det normala resistansmäta/summra.
Ett alternativ kan vara att ställa säkringen på högkant på telefonen och röra på ovansidan av säkringen, då ska telefonen tydligen känna av "tryck"/kontakt om säkringen är hel.
Ett alternativ kan vara att ställa säkringen på högkant på telefonen och röra på ovansidan av säkringen, då ska telefonen tydligen känna av "tryck"/kontakt om säkringen är hel.
Fortsättning på problemsökning och hoppas på mer hjälp i tråden tack.
Varit upp på taket och konstaterat att det inte finns ngn spänning till uttaget till takfläkten.
Har kollat samtliga säkringar och de verkar hela, har mätt uttaget på taket men ingen spänning går fram.
Spänning finns in till varvtalsregulatorn samt spisfläkten som går på samma, mätt och det fungerar samt bryts när jag skruvar ur säkringen.
Långsökt?? men kan ett trasigt uttag (det på taket) orsaka att det inte finns spänning när man mäter med testpenna på kabeln?
Varit upp på taket och konstaterat att det inte finns ngn spänning till uttaget till takfläkten.
Har kollat samtliga säkringar och de verkar hela, har mätt uttaget på taket men ingen spänning går fram.
Spänning finns in till varvtalsregulatorn samt spisfläkten som går på samma, mätt och det fungerar samt bryts när jag skruvar ur säkringen.
Långsökt?? men kan ett trasigt uttag (det på taket) orsaka att det inte finns spänning när man mäter med testpenna på kabeln?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Kopplat enligt anvisning och JA nu gick fläkten igång igen, dock på lågvarv utan chans till reglering såklart.Demmpa skrev:
Köpte en ny dimmer i veckan och provade utan framgång ,kan det vara så jäkligt att den var trasig redan??
Vad blir nästa steg nu när vi vet att spänning finns i uttag på taket??
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja alltså det är en varvtalsregulator som sitter där redan. Som jag nämnde tidigare köpte jag en ny men det funkar inte med den heller...
Så frågan kvarstår, kan den nyinköpta regulatorn åxå vara trasig, eller är den nån kondensator på fläkten som gett upp?
Så frågan kvarstår, kan den nyinköpta regulatorn åxå vara trasig, eller är den nån kondensator på fläkten som gett upp?