1 275 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Regnbågskök
Mitt kök håller på att göras om, för 4:e gången i husets historia (född 1937). Eldragningarna är varierande färger...
I en kopplingsdosa kan man tex hitta följande sex stycken ihopkopplingar:
1) Röd+röd+gulgrön+gulgrön
2) Svart+svart+blå+blå
3) Vit+vit+vit+brun
4) Brun+grön(!)
5) Brun+brun
6) Brun+blå
Har inte undersökt vilket som är vad än, men det ger sig väl. Några är tändtrådar så mycket vet jag.
I apparatdosor i samma kök hittar man den lite nyare standarden med gulgrön, blå och svart samt den gamla med röd, svart, vit.
Hur gör man färgval för ändringar i detta? Jag tänkte inte dra något nytt till centralen. Skall ha dubbla trappkopplingar, så tänkte använda alla färger som finns att få i en sparkoppling med två mellantrådar (svart + vit?) och två tändtrådar (orange + grå?). Min tanke är att köra på nyaste standarden där brun är fas, eller skall jag fortsätta och använda svart som fas (utom där den används redan som nolla enligt uråldriga standarden)?
Känns som det blir virrigt hur man än gör. Spis och häll är draget nytt från centralen, det skall jag inte ändra.
Nej, jag tänker inte anlita en elektriker, och om ni vill prata om behörighet finns det speciell tråd om det
men jag tar gärna mot tips om färgval för fas i den nya trappkoplingen.
I en kopplingsdosa kan man tex hitta följande sex stycken ihopkopplingar:
1) Röd+röd+gulgrön+gulgrön
2) Svart+svart+blå+blå
3) Vit+vit+vit+brun
4) Brun+grön(!)
5) Brun+brun
6) Brun+blå
Har inte undersökt vilket som är vad än, men det ger sig väl. Några är tändtrådar så mycket vet jag.
I apparatdosor i samma kök hittar man den lite nyare standarden med gulgrön, blå och svart samt den gamla med röd, svart, vit.
Hur gör man färgval för ändringar i detta? Jag tänkte inte dra något nytt till centralen. Skall ha dubbla trappkopplingar, så tänkte använda alla färger som finns att få i en sparkoppling med två mellantrådar (svart + vit?) och två tändtrådar (orange + grå?). Min tanke är att köra på nyaste standarden där brun är fas, eller skall jag fortsätta och använda svart som fas (utom där den används redan som nolla enligt uråldriga standarden)?
Känns som det blir virrigt hur man än gör. Spis och häll är draget nytt från centralen, det skall jag inte ändra.
Nej, jag tänker inte anlita en elektriker, och om ni vill prata om behörighet finns det speciell tråd om det
använd den nya standarden och städa upp så gott du kan i det gamla. orange kanske inte är så lämplig som tändtråd då det finns risk för att förväxla den men jord om nu inte färgen skiljer sig åt ordentligt. jag har faktiskt aldrig sett den orangea IRL
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det var länge sedan orange kom som ersättning för grön och gul som förväxlades med gul/grön.
protte
protte
ok, att jag skrev så var för att jag inte visste hur orange den orangea var, jag har aldrig sett den då jag mest har gjort utanpåliggande installationer.
Ja. nu är det kopplat och inget har brunnit upp (än). Skulle haft två dubbla trappkopplare, men kom hem med två st kronkopplare istället,och jag klippte matningen från centralen 3 dm för kort, annars har det gått bra.
De där Malmbergs hörnboxar för 69:- skulle jag inte rekommendera till någon annan. Finns det någon bättre kvalisort?
De där Malmbergs hörnboxar för 69:- skulle jag inte rekommendera till någon annan. Finns det någon bättre kvalisort?
Klicka här för att svara