Om det regnar när de färdiga väggblocken kommer o ska ställas på plats, hur gör man då??
-Är de inplastade??
-Reser man ej??

eller rentav spelar det ingen roll??

Är det någon som varit med om det eller vet hur det fungerar?
:)

De bygger ändå!
I viss mån är husdelarna inplastade, men till största delen inte. Det går dock ruggigt fort för snickarna att få upp hela stommen och innan kvällen kommer har de sannolikt fått upp något slags skydd.

Tänk vad mycket mer fukt ett lösvirkesbyggt hus utsätts för!

Vi byggde under det värsta snöfallet i mannaminne, i blåst och slasksnö som yrde. Huset är helt torrt och fint! Jag var orolig innan jag såg hur det gick till, men insåg snart att jag tvärtom var tacksam att huset mer eller mindre var byggt på en torr fabrik.

Lycke skrev:
Tänk vad mycket mer fukt ett lösvirkesbyggt hus utsätts för!
Varför då?
Vi slog upp stommen och sedan var det taket som lades på, efter det gnu på utsidan. Förstår inte hur huset kan bli fuktigt då?

undra hur dom gjorde förr när inte fabriker fanns... :-X :P

Bob_the_builder
Nä, du har helt rätt. Åtminstone om man inte bygger som i Extreme Home Makeover med 396 snickare som stomreser lösvirkeshus före frukost...

Struntar man i o resa om det regnar riktigt mkt o man vet att man inte kan täcka över med tanke på att gips o annat går åt helsike??

Man vill ju inte precis att fukten skall kapslas in med plast o annat sen... :P
:)

Problemet är ju att kran och bilar är där en dag (.)
Bara att se till att få upp det med andra ord och att täcka allt övrigt material med presenningar.
Självfallet bör man ha en byggfläkt redo så att man kan få undan ev fukt så fort som möjligt.
Eventuell storm lär ställa till problem men det är kranföraren som avgör om det går att resa huset eller ej, en bra kranförare är helt enkelt oumbärlig

/Kent

Ställde liknande oroliga frågor till vår hussäljare innan vår stomresning. Han kunde bara erinra sig en avbruten stomresning, då var det storm som ställde till det. Sant som Kent skriver ovan.

Sen har man hört skräckhistorier om byggare som packar ihop torsdag/fredag eftermiddag, och lämnar ett icke täckt halvrest hus utan skydd en helg i ösregn.
Inte så seriöst förstås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.