Hej
Vet inte om detta är den rätta tråden. Hursomhelst så är jag i Japan och såg detta i ett rum på ett trestjärnigt hotell i Hiroshima häromdagen. Notera att det är ett handfat med vatten och avlopp i rummet. Wc och dusch finns i badrummet! Snacka om våtrumssäkerhet! Notera även eluttaget bredvid handfatet! Kanske inte så viktigt i Japan då de har 110 volt.

Hur får jag med bilden? Klickade på kamerasymbolen men bilden kom tydligen inte med

M
När jag trycker på kameran så kommer det upp en meny där jag kan leta upp bilden och välja "klar", från telefonen då

Här är bilden DSC_0123.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skyddstransformator som gör att det varken finns fas eller nolla i uttaget. Ska visst gå bra att stoppa in kontakten och sedan sänka ner rakmaskinen i det vattenfyllda handfatet utan att få en elchock.
Brukar stå endast för rakmaskiner och hårtorkar på uttaget.

Tror inte det står för "hårtork" utan just för "rakapparat" eftersom en rakapparat inte drar så mycket ström och dessa skyddstrafo kan vara små.
En skyddtrafo på 860W på ELFA kostar 4500+moms och väger 12kg. Den klarar ändå inte en hårtork på 1000-2000W.
Ska man använda hårtork får man ha jordfelsbrytare i stället.

• Gilla
Tessan12
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
If you want to build a bathroom yourself, you can safely choose one of the industry rules: Read the rules for building bathrooms.
Will the insurance company accept it?

We asked eight insurance companies if they approve of private individuals building their own bathroom and there was only one insurance company that does not. Therefore, just to be on the safe side, ask your insurance company before you start and be sure to take pictures and document how you build the bathroom, and there shouldn't be any problems.

https://www.byggahus.se/vilka-forsa...alitetsdokument-for-att-ersatta-vattenskada-i

• Älska
pallavgupta67
  • Laddar…
Jag jobbade på ett besiktningsföretag tidigare där vi ofta blev anlitade av just ett försäkringsbolag (finns med här) som ville att vi skulle utreda skadade badrum just för att de skulle veta om badrummen har byggts enligt reglementet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.