13 103 läst ·
214 svar
13k läst
214 svar
Regler om lastning, maxvikt, körkort mm
Jag kollade på bauhaus för ett exempel. Drog till med 5 pallar takpannor. Bauhaus har inga egna bilar utan kör med dhl som exempel.M maria01 skrev:jag håller med dig när man beställer lokalt att det är så ofta men det är inte alla ställen som har möjlighteten till det i sverige och många säljare har inte ens egna lastbilar som byggmax
här nere är det faktiskt riktigt biligt att beställa hem och lokala säljarna har allt hemma så var det inte sverige kan jag lova
Fraktkostnaden blev 1995kr. Billigt och bra.
Bor på landsbygd. Närmaste bauhaus är 6 mil raka vägen från mig. Men det skickas inte från det så jag gissar att ca 8-10 mil är resan för lastbilen.M maria01 skrev:
Att skicka med lastbil är inte så dyrt, man behöver inte välja det dyraste bara.
...och det jag försöker få dig att inse är att det inte är en fråga om regler. De flesta bilarna är inte konstruerade för att dra mer och samma sak med släpvagnarna som är tillgängliga på marknaden. Ta valfri stadig släpvagn som inte är nedklassad så har den axlar anpassade för 3500kg så det är inte en fråga om att ändra några regler.M maria01 skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Min pickup drar 3500 räcker till dom flesta och sen finns det ju "riktiga" pickuper i Sverige som drar 5 ton oxå räcker inte det så får man gå upp i storlek på dragbil så länge man klarar sej under 40 ton så funkar detM maria01 skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nej man får ju självklart skaffa ett lämpligt körkort antar att man behöver det i Frankrike oxå?
Är du privatperson och gör saker till dig själv, tex lossa en lastbil, så får man köra lite hursom även på gatan under förutsättningen att man tar hänsyn till andra, inte orsakar fara eller direkt bryter mot några trafikregler.Rkarlsson skrev:Jag ber om ursäkt.
Du får lov att köra hur som helst privat om du har behörighet för vad den är klassad. Men du får inte arbeta hur som helst med den om du är ute på gatan.
På arbetsplats krävs för att använda gafflar truckkort för C. Utan arbetsgivarens tillstånd får du ändå inte köra.
Och har du inte vanligt bilkörkort eller traktorkort kör du fortfarande inte en meter på din arbetsplats om det inte finns grindar eller är avstängt.
För motorredskap klass 2 gäller ju AM/traktorkort och för motorredskap klass 1 gäller minst B. Men det finns ju även här undantag om det går under lantbruksanvändning då personer som saknar körkort får lov att transportera nödvändiga redskap mellan ägor på allmän väg om det är kortare sträckor.
vi har redan dragit det här vad jag önska var en regel ändring inte att man ska behöva ta c kortMathiasS skrev: