832 läst ·
6 svar
832 läst
6 svar
Regler kring utomhusbelysning med rörelsevakt
Vet någon om det finns regler och vad dessa säger kring belysning på egen tomt?
Anledningen till att jag frågar är att en gubbe på gatan ifrågasätter min ledstrålkastare med rörelsevakt och att de ibland tänder när någon kör förbi på gatan.
Anledningen till att jag frågar är att en gubbe på gatan ifrågasätter min ledstrålkastare med rörelsevakt och att de ibland tänder när någon kör förbi på gatan.
Vad är det som stör (gubben) så mycket att han ifrågasätter ledstrålkastaren.K klepto2 skrev:
Skapar den olägenhet för (gubben) så kanske ska du som god granne försöka lösa det istället för att börja söka regler och föreskrifter.
Jag lovar att en god grannsämja är värd mycket mer än att få rätt i saken.
Det finns inga konkreta regler som styr det.
Men jag uppskattar inte heller när lampor triggas av rörelser på vägen.
Men jag uppskattar inte heller när lampor triggas av rörelser på vägen.
Medlem
· Blekinge
· 11 695 inlägg
Jag frågade min granne om han störs av min ledstrålkastaren men han sa det var OK. Hade han klagat hade jag lätt kunnat bocka till lite plåt för att blända av.
Sedan köpte jag en annan en prisklass högre än sketna biltema och den kunde man justera mycket bättre så frågan är löst.
Sedan köpte jag en annan en prisklass högre än sketna biltema och den kunde man justera mycket bättre så frågan är löst.
Om strålkastaren är vinklad så att den bländar de som passerar på vägen bör du så klart vinkla in den på din fastighet.
Om det är så att ljuset enbart lyser upp din fastighet men att sensorn är vinklad så att strålkastaren tänds när någon passerar på vägen så beror det på hur mycket du vill göra grannen nöjd.
Några lagar som berör detta tvivlar jag på att det finns. Men att medvetet rikta strålkastare utanför ens fastighet går det säkert att hitta lagstöd för att det är fel.
Om det är så att ljuset enbart lyser upp din fastighet men att sensorn är vinklad så att strålkastaren tänds när någon passerar på vägen så beror det på hur mycket du vill göra grannen nöjd.
Några lagar som berör detta tvivlar jag på att det finns. Men att medvetet rikta strålkastare utanför ens fastighet går det säkert att hitta lagstöd för att det är fel.
Det låter vettigt från gubben. Det är ju hål i huvet att ha så felinställd belysning så att bilar triggar belysningen. Vad ska det vara bra för?K klepto2 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Regler uppgradera 3 porslinsäkringar, 16 A undercentral?
Byggmaterial & Byggteknik -
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Bygglov -
Regler kring avstyckning av tomt
Tomter -
Regler kring nybygge och befintlig 'attefall'
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Regler och krav kring öppna spisar
Värme allmänt