1 465 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
regler kring spisfläktar/kanaler?
vi har börjat planera kring köksrenovering i vår 30-talsvilla, och undrar lite vad som krävs för dragning´av kanalen till spisfläkten. idag finns bara en kolfilterfläkt monterad, men ett utlopp till en pipa i skorstenen finns tillgängligt så vi kan koppla en "riktig" fläkt dit. Problemet är bara att vi vill placera spisen i en helt annan del av köket, mellan 4-6 meter från utloppet. går det bra att lägga typ spirorör ovanpå överskåpen så lång bit horisontellt? kommer ju att bli minst 1 kanske 2 st 90graders böjar på dem dessutom. finns det några speciella regler kring sådan dragning?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Enligt mina erfarenheter som skorstenshantverkare behövs det en renslucka vid varje 90 gradersböj.
Det finns även 90° böjar med 3 x radien som ger en mindre tryckförlust. Att gå upp i dimension är inte alltid att föredra. Den ökade arean på rören sänker hastigheten på luften och de particklar som smiter igenom filtret kan lätt lägga sig i kanalen.
Jag sitter själv i samma funderingar men kommer nog välja kolfilterfläkt, Moderna fläktar har ett flöde på ca 800m3/h. Mycket luft som skall värmas upp och det är lätt att vara *snål* dessa vintertider.
Jag sitter själv i samma funderingar men kommer nog välja kolfilterfläkt, Moderna fläktar har ett flöde på ca 800m3/h. Mycket luft som skall värmas upp och det är lätt att vara *snål* dessa vintertider.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Regler uppgradera 3 porslinsäkringar, 16 A undercentral?
Byggmaterial & Byggteknik -
Regler kring utomhusbelysning med rörelsevakt
Belysning -
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Bygglov -
Regler kring avstyckning av tomt
Tomter -
Regler kring nybygge och befintlig 'attefall'
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus