Hej!
I samband med grävjobb hade jag tänkt gräva ner 50mm gult kabelskyddsrör som i framtiden ska användas för att dra el till en undercentral för ett litet förråd som ska byggas. Det finns dragtråd i röret om det spelar någon roll.
Vad finns det för regler kring detta?
Hur djupt ska den grävas ner?
Behöver det vara någon speciellt återfyllningsmaterial?
Ska det finnas någon tejp eller annat som ligger ovanpå och varnar för att man är på väg att gräva i en kabel?
Annat bra att tänka på?
Tack på förhand!
I samband med grävjobb hade jag tänkt gräva ner 50mm gult kabelskyddsrör som i framtiden ska användas för att dra el till en undercentral för ett litet förråd som ska byggas. Det finns dragtråd i röret om det spelar någon roll.
Vad finns det för regler kring detta?
Hur djupt ska den grävas ner?
Behöver det vara någon speciellt återfyllningsmaterial?
Ska det finnas någon tejp eller annat som ligger ovanpå och varnar för att man är på väg att gräva i en kabel?
Annat bra att tänka på?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd ett rör/slang med slät insida så spar du på ev problem med kabeldragning i framtiden.
Ca 40-60 cm djupt brukar vara OK.
Undvik vassa stenar mot röret, bäst är sand men inget krav.
Markeringsband bra men ej krav ca 20 cm över rör/slang/kabel.
Ca 40-60 cm djupt brukar vara OK.
Undvik vassa stenar mot röret, bäst är sand men inget krav.
Markeringsband bra men ej krav ca 20 cm över rör/slang/kabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
Den första regeln är att det är behörighetskrävande att lägga ned slangenDaniel_N skrev:
Den ska ligga på "tillräckligt" djup. I en trädgård räcker ett "spaddjup" ca 35 cm. Är det en uppfart för bilar så 60-70 cm. Åkermark likaså 60-70 cm. Man får försöka bedöma risken för åverkan.Daniel_N skrev:
Sand eller liknande närmast ledningen, vilket är viktigt om det är en kabel direkt i mark. Ett rör tål lite vassa kanter, men undvik grovt grus och sten närmast slangen.Daniel_N skrev:
Den gula slangen duger som markeringsband. Det är bara när man lägger en kabel direkt i mark som det behövs ett separat band ovanför.Daniel_N skrev:
Dokumentera dess läge för att förhindra avgrävning i framtiden.Daniel_N skrev:
Supersvar, tack!Bo.Siltberg skrev:
Den första regeln är att det är behörighetskrävande att lägga ned slangen
Den ska ligga på "tillräckligt" djup. I en trädgård räcker ett "spaddjup" ca 35 cm. Är det en uppfart för bilar så 60-70 cm. Åkermark likaså 60-70 cm. Man får försöka bedöma risken för åverkan.
Sand eller liknande närmast ledningen, vilket är viktigt om det är en kabel direkt i mark. Ett rör tål lite vassa kanter, men undvik grovt grus och sten närmast slangen.
Den gula slangen duger som markeringsband. Det är bara när man lägger en kabel direkt i mark som det behövs ett separat band ovanför.
Dokumentera dess läge för att förhindra avgrävning i framtiden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
Reglerna säger 10 cm, elmont säger 20 cm. Det är visserligen bra att upptäcka bandet tidigt, men samtidigt inte bra om det är en halvmeter kvar ned till kabeln.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Det kanske är behörighetskrävande egentligen, men både i förra stugan och nuvarande stuga så pratade jag medelektrikern som sa att jag gärna (!) fick gräva ned den själv i förväg, så slapp dom 
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Det är säkert det absolut vanligaste att det utförs av någon annan än en elektriker. Men strikt formellt är det behörighetskrävande.klaskarlsson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Man kan använda det till vad som helst, så länge inte avsikten är att lägga elkabel i dem.
Men som sagt, jag tror att även på stora proffsiga byggarbetsplatser, så läggs de här rören oftast av personal som saknar behörighet.
Men som sagt, jag tror att även på stora proffsiga byggarbetsplatser, så läggs de här rören oftast av personal som saknar behörighet.
Ja man får lägga vad man vill i dom gula "rören", färgen på rören ska ge en fingervisning om vad som ligger i rören. Tex orange tele/svagström, gröna optofiber, gula starkström, blå vatten. MEN man får som sagt dra vad man vill i dom men syftet med färgen går ju förlorad om man använder "fel" färger.
Vi grävde nyss ny markkabel och använde den gula som du visar, och för säkerhetsskull använde vi också grön tejp ca 10 ovan kabeln. Djup ca 60 cm, grävde med liten 2,5 ton grävmaskin.H hempularen skrev:
När jag frågade elektriker som skulle driftsätta den nya kabeln i fasadskåpet fick jag också svar att vi gärna själva skulle dra kabeln i röret så det var redo för dem att bara installera.