Hej!

I samband med grävjobb hade jag tänkt gräva ner 50mm gult kabelskyddsrör som i framtiden ska användas för att dra el till en undercentral för ett litet förråd som ska byggas. Det finns dragtråd i röret om det spelar någon roll.

Vad finns det för regler kring detta?

Hur djupt ska den grävas ner?

Behöver det vara någon speciellt återfyllningsmaterial?

Ska det finnas någon tejp eller annat som ligger ovanpå och varnar för att man är på väg att gräva i en kabel?

Annat bra att tänka på?

Tack på förhand!

Gult kabelskyddsrör i plast, upprullat i en cirkulär form, med en dragtråd inuti, avsett för att dra el till en undercentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använd ett rör/slang med slät insida så spar du på ev problem med kabeldragning i framtiden.
Ca 40-60 cm djupt brukar vara OK.
Undvik vassa stenar mot röret, bäst är sand men inget krav.
Markeringsband bra men ej krav ca 20 cm över rör/slang/kabel.

• Gilla
tommib och 8 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Använd ett rör/slang med slät insida så spar du på ev problem med kabeldragning i framtiden.
Ca 40-60 cm djupt brukar vara OK.
Undvik vassa stenar mot röret, bäst är sand men inget krav.
Markeringsband bra men ej krav ca 20 cm över rör/slang/kabel.
Tack för svar!

Daniel_N Daniel_N skrev:
Vad finns det för regler kring detta?
Den första regeln är att det är behörighetskrävande att lägga ned slangen :(
Daniel_N Daniel_N skrev:
Hur djupt ska den grävas ner?
Den ska ligga på "tillräckligt" djup. I en trädgård räcker ett "spaddjup" ca 35 cm. Är det en uppfart för bilar så 60-70 cm. Åkermark likaså 60-70 cm. Man får försöka bedöma risken för åverkan.
Daniel_N Daniel_N skrev:
Behöver det vara någon speciellt återfyllningsmaterial?
Sand eller liknande närmast ledningen, vilket är viktigt om det är en kabel direkt i mark. Ett rör tål lite vassa kanter, men undvik grovt grus och sten närmast slangen.
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ska det finnas någon tejp eller annat som ligger ovanpå och varnar för att man är på väg att gräva i en kabel?
Den gula slangen duger som markeringsband. Det är bara när man lägger en kabel direkt i mark som det behövs ett separat band ovanför.
Daniel_N Daniel_N skrev:
Annat bra att tänka på?
Dokumentera dess läge för att förhindra avgrävning i framtiden.

• Gilla
tommib och 9 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den första regeln är att det är behörighetskrävande att lägga ned slangen :(

Den ska ligga på "tillräckligt" djup. I en trädgård räcker ett "spaddjup" ca 35 cm. Är det en uppfart för bilar så 60-70 cm. Åkermark likaså 60-70 cm. Man får försöka bedöma risken för åverkan.

Sand eller liknande närmast ledningen, vilket är viktigt om det är en kabel direkt i mark. Ett rör tål lite vassa kanter, men undvik grovt grus och sten närmast slangen.

Den gula slangen duger som markeringsband. Det är bara när man lägger en kabel direkt i mark som det behövs ett separat band ovanför.

Dokumentera dess läge för att förhindra avgrävning i framtiden.
Supersvar, tack!

Jag tänker dra ner ett markeringsband för säkerhets skull. Hur högt ovan röret skall det ligga?

Reglerna säger 10 cm, elmont säger 20 cm. Det är visserligen bra att upptäcka bandet tidigt, men samtidigt inte bra om det är en halvmeter kvar ned till kabeln.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag tänker dra ner ett markeringsband för säkerhets skull. Hur högt ovan röret skall det ligga?
20 cm över röret

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det kanske är behörighetskrävande egentligen, men både i förra stugan och nuvarande stuga så pratade jag medelektrikern som sa att jag gärna (!) fick gräva ned den själv i förväg, så slapp dom :)

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det kanske är behörighetskrävande egentligen, men både i förra stugan och nuvarande stuga så pratade jag medelektrikern som sa att jag gärna (!) fick gräva ned den själv i förväg, så slapp dom :)
Det är säkert det absolut vanligaste att det utförs av någon annan än en elektriker. Men strikt formellt är det behörighetskrävande.

• Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
K
Får man lägga annat i dessa gulrör? Exempelvis om man drar en vattenslang ner till trädgårdslandet och har det röret som skydd i marken?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Man kan använda det till vad som helst, så länge inte avsikten är att lägga elkabel i dem.

Men som sagt, jag tror att även på stora proffsiga byggarbetsplatser, så läggs de här rören oftast av personal som saknar behörighet.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Ja man får lägga vad man vill i dom gula "rören", färgen på rören ska ge en fingervisning om vad som ligger i rören. Tex orange tele/svagström, gröna optofiber, gula starkström, blå vatten. MEN man får som sagt dra vad man vill i dom men syftet med färgen går ju förlorad om man använder "fel" färger.

• Gilla
stefan57
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är säkert det absolut vanligaste att det utförs av någon annan än en elektriker. Men strikt formellt är det behörighetskrävande.
Vi grävde nyss ny markkabel och använde den gula som du visar, och för säkerhetsskull använde vi också grön tejp ca 10 ovan kabeln. Djup ca 60 cm, grävde med liten 2,5 ton grävmaskin.

När jag frågade elektriker som skulle driftsätta den nya kabeln i fasadskåpet fick jag också svar att vi gärna själva skulle dra kabeln i röret så det var redo för dem att bara installera.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Strikt talat krävs väl egentligen inte någon auktorisation, utan det räcker med EKP och registrering under verksamhetstypen Kabelförläggning(?)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.